آمریکا بار دیگر ایران را به فشار حداکثری تهدید کرد – خبرگزاری مهر | ایران و اخبار جهان


رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، صبح یکشنبه در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت خطر فشار وجود دارد و گفت اگر ایران می خواهد مذاکرات را احیا کند برجام از این به عنوان سرپوش و بهانه ای برای تسریع برنامه هسته ای خود استفاده کنید و واشنگتن فشار بیشتری بر تهران وارد خواهد کرد.

مالی افزود: اگر ایران فکر کند می تواند از این زمان برای ایجاد اهرم های بیشتر استفاده کند و سپس به توافق برگردد و بگوید چیز بهتری می خواهد، کار آسانی نخواهد بود. ما و شرکایمان فریب نمی خوریم. اگر رویکرد ایران تلاش می کند به عنوان پوشش مذاکره کند سرعت برنامه را افزایش دهید برای استفاده از هسته آن و تعلل در مذاکرات، باید به گونه ای پاسخ دهیم که اولویت ما نباشد. نباید تعجب آور باشد که فشار بر ایران در آن زمان در حال افزایش است.

او گفت: «امیدواریم به نقطه اصلی نرسیده باشیم، اما اگر این کار را انجام دهیم، باید فشار فزاینده‌ای برای ارسال پیام به ایران مبنی بر انتخاب بدی که انجام می‌دهد، وجود داشته باشد.» اینکه او مسیر متفاوتی دارد، اما به دلیل برنامه هسته‌ای ایران راه به طور نامحدود باز نیست. ماهیت توافق مورد مذاکره برجام خطر واشنگتن آماده بازگشت به توافق هسته ای است و ما از تهران می خواهیم رویکردی متقابل اتخاذ کند. مذاکرات آتی وین این نکته بسیار مهمی برای ایران برای تعیین گزینه های خود است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران قبلا با انتشار مقاله ای در حساب توییتر خود در مورد مقایسه رویکرد و اقدامات ایالات متحده و سه اروپا و جمهوری اسلامی ایران در آستانه مذاکرات وین نوشتند: سه اروپایی ها اظهارات متقلبانه می کنند، تحریم ها را تشدید می کنند، داستان های تحریف شده را جعل می کنند و در مقابل تهدیدات اسرائیل سکوت می کنند.

وی با اشاره به اقدامات ایران گفت: ایران یک تیم جدی مذاکره کننده در سطح عالی است که خواستار یک توافق خوب فوری و اجرای کامل است. برجام و تبدیل به قطعنامه 2231 می شود، رایزنی های منطقه ای انجام می دهد، فقط اولویت های هر دو طرف را مقایسه کنید.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه یک اصل مهم و آموزنده، بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان است، گفت: آماده رسیدن به توافق خوبی در مذاکرات وین هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید