جزییات جشنواره عکس ایران من تشریح شد/تاکید بر خلق اثر هوش مصنوعی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری هشتمین جشنواره عکس «ایران من» عصر دوشنبه ۲۱ خرداد ماه در محل دبیرخانه این رویداد برگزار شد.

محمد فروغی دبیر اجرایی رویداد، داریوش محمدخانی، مسعود افشانی، افشین بختیار و سعید فداییان از اعضای شورای سیاستگذاری رویداد و مجتبی خوشنویسان مشاور هوش مصنوعی در این نشست حضور داشتند.

محمد فروغی دبیر اجرایی جشنواره عکس «ایران من» در توضیح این جشنواره بیان کرد: هشتمین جشنواره عکس «ایران من» در ۲ بخش اصلی و بخش جنبی برگزار می‌شود. موضوع بخش اصلی هشتمین جشنواره عکس «ایران من» «خانواده ایرانی» است. خانواده ایرانی از دیرباز تا کنون با سنت‌ها، آئین‌ها، عرف و رسوم مختلف در آمیخته و در جای جای این مرز و بوم به صور مختلف شکل و قوام یافته است. در دوران اخیر تجدد و تغییر سبک زندگی بنیان‌های خانواده ایرانی را دستخوش تغییر کرده است اما حفظ کرامت و منش خانواده‌های ایرانی اعم از کوچک یا بزرگ با ویژگی‌های فرهنگی و خرده فرهنگی می‌تواند موضوع قابل توجهی در به تصویر کشیدن آن باشد. خانواده در سفر، خانواده در طبیعت و خانواده در زیارت از جمله این موارد است.

وی درباره بخش جنبی جشنواره گفت: موضوع بخش جنبی جشنواره نگاه خلاقانه و نوآور به موضوع خانواده ایرانی اما در بستر هوش مصنوعی است. فناوری هوش مصنوعی در ایجاد تصاویر بی بدیل و یکتا بر اساس متن و داده‌های دریافتی برای علاقه‌مندان عرصه تصویرسازی دیجیتال بسیار هیجان انگیز و چالشی است. به همین دلیل، بخش جنبی جشنواره «ایران من» پذیرای تصاویری است که بدون استفاده از دوربین و با استفاده از خلاقیت و توانایی‌های نامحدود هوش مصنوعی به موضوع خانواده ایرانی می‌پردازد.

فروغی عنوان کرد: در این بخش محدودیتی از نظر ویرایش و ترکیب‌بندی تصاویر اعم از فتومونتاژ، فتوکولاژ و انتخاب ابزارهای هوش مصنوعی وجود ندارد.

وی همچنین از برگزاری چندین کارگاه عکاسی در جریان برگزاری جشنواره خبر داد و افزود: این کارگاه‌ها به منظور راهنمایی عکاسان و علاقه‌مندان برای خلق عکس‌هایی با محوریت خانواده است. بسته‌های اطلاع‌رسانی ما حتی در شهرستان‌ها نیز ارسال می‌شود و تصور ما این است که به فعالان عکاسی اطلاعات لازم می‌رسد.

افشین بختیار هنرمند عکاس پیشکسوت و از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره عکس «ایران من» در این نشست، از عملکرد برخی سازمان‌ها و وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری در راه‌اندازی جشنواره عکس با جایگاه درست، گلایه کرد.

محمد فروغی در ادامه نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره چشم‌انداز برگزاری این جشنواره بیان کرد: تا زمانی که من زنده‌ام جشنواره را برگزار می‌کنم و به بچه‌هایم هم گفته‌ام که بعد از من نیز این جشنواره را برگزار کنند. چشم‌اندازم برای این جشنواره این است که دوست دارم تا دوره بیستم آن حضور داشته باشم.

وی تصریح کرد: خیلی از عکس‌هایی که از ایران وجود دارد، برای یک خارجی غیرواقعی است و به همین دلیل به دنبال زیبایی‌های ایران هستم.

دبیر اجرایی جشنواره عکس «ایران من» بیان کرد: ۹۰ هزار عکس طبق هفت دوره برگزاری جشنواره در اختیار داریم که عکس‌های بسیار خوبی هستند. از این میان، ۷۰۰ عکس برگزیده هستند و بنابراین هر عکاس معمولاً بین ۵ تا ۷ اثر ارسال کرده است.

در بخش دیگری از نشست، مسعود افشانی درباره سنگ‌اندازی برخی نهادها بیان کرد: در این سال‌ها وقتی با نهادی به اشتراک می‌رسیدیم از این اتفاق خوشحال بودیم اما در اکثر آنها به جایی می‌رسیدیم که اصلاً دوست نداشتیم مسیر را با آنها ادامه دهیم، چراکه سنگ‌اندازی‌های بسیاری می‌کردند.

فروغی نیز در این مورد بیان کرد: اعتقادی به اینکه دولت برای ما کاری انجام دهد، ندارم و معتقدم باید کار درست را خودمان انجام دهیم بنابراین هیچوقت به دنبال این نبودم که از مسئولان کمک بگیرم.

داریوش محمدخانی نیز در ادامه نشست با اشاره به ورود هوش مصنوعی به عکاسی و ترس برخی از این تکنولوژی، گفت: هر تکنولوژی که به عرصه می‌آید، مورد بحث قرار می‌گیرد و اغلب ترسی در مواجهه با آن وجود دارد اما روی سخنم با مسئولان است و به آنها می‌گویم در این حیطه صورت مسأله را پاک نکنند. زمانی که از هوش مصنوعی صحبت می‌شود، رویکردها تغییر می‌کند همچنان که وقتی ماشین به شهرها آمد و برخی ترس داشتند اما الان خیابان‌ها لبریز از ماشین است.

وی یادآور شد: در این جشنواره، چیزی که عاید ما می‌شود، معنوی است و آرشیوی بزرگ از ایران زیبا به جای خواهد ماند. تصویر الان ایران سیاه است. «ایران من» از آنجایی شکل گرفت که سنت‌های خوب ایرانی را به نمایش بگذاریم و بنا را بر آن گذاشتیم که ایران را باشکوه نشان دهیم.

وی افزود: عکاسی راه خود را پیدا می‌کند و هوش مصنوعی هم راه خودش را؛ فقط باید به هوش مصنوعی جهت داد. بنابراین ما باید الگویی برای شرکت‌های خصوصی شویم که در زمینه‌هایی دیگر هنری نیز حرفی برای گفتن داشته باشند.

در پایان مجتبی خوشدلیان کارشناس و مشاور هوش مصنوعی نیز در مورد بخش جنبی این جشنواره که مرتبط با هوش مصنوعی است، توضیح داد: بخش هوش مصنوعی به این منظور در جشنواره قرار داده شده که دسترسی آدم‌ها به ویژه عکاس‌ها با هوش مصنوعی باز می‌شود. اما ترس آدم‌ها ناشی از اتاق تاریک است.

هشتمین جشنواره عکس «ایران من» تا ۷ مهر ۱۴۰۳ پذیرای آثار خواهد بود و در مهر نیز هیأت داوران متشکل از مجید ناگهی، مهدی وثوق‌نیا و عاطفه حقیقی آثار را انتخاب می‌کنند. جوایز این جشنواره در بخش جنبی شامل سه جایزه ۱۵ میلیون تومانی به همراه تندیس است و در بخش اصلی برای نفر اول، ۴۰ میلیون تومان، برای نفر دوم، ۳۰ میلیون تومان و برای نفر سوم، ۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید