«جولین آسانژ»، بنیانگذار ویکی‌لیکس آزاد شد


«جولین آسانژ»، بنیانگذار ویکی‌لیکس قصد دارد در توافقی با وزارت دادگستری، این هفته به نقض قوانین جاسوسی ایالات متحده اعتراف کند. این امر باعث می‌شود تا آسانژ از زندان آزادشده و به کشور خود، استرالیا برگردد.

ویکی‌لیکس امروز اعلام کرد که آسانژ زندان Belmarsh که پنج سال در آن زندانی بوده را ترک کرده و از بریتانیا خارج شده است. در بخشی از این بیانیه آمده است:

«این امر نتیجه یک کمپین جهانی است که سازمان‌دهندگان مردمی ، مبارزان آزادی مطبوعات، قانون‌گذاران و رهبران سیاسی تا سازمان ملل در آن نقش داشته‌اند. همچنین فضا را برای یک دوره طولانی از مذاکرات با وزارت دادگستری ایالات متحده ایجاد کرد که منجر به توافقی شد که هنوز به طور رسمی نهایی نشده است.»

طبق گزارش‌های موجود، صبح روز سه‌شنبه هواپیمای حامل آسانژ برای سوخت‌گیری در بانکوک فرود آمده است و سپس موسس ویکی‌لیکس را به جلسه دادگاهش در جزایر ماریانای شمالی (قلمرو ایالات متحده در اقیانوس آرام) خواهد برد.

«آنتونی آلبانیز»، نخست وزیر استرالیا پس از اعلام این گزارش‌ها در سخنرانی خود در پارلمان از این خبر استقبال کرد و گفت که می‌خواهد آسانژ هر چه زودتر به کشور بازگردد.

دادگاه آسانژ در جزایر ماریانای شمالی روز چهارشنبه برگزار خواهد شد. طبق اطلاعات فاش‌شده از اسنادی که اواخر روز دوشنبه بایگانی شدند، دادستان‌ها گفته‌اند آسانژ به یک فقره توطئه برای به‌دست‌آوردن و انتشار اطلاعات ملی اعتراف خواهد کرد.

جولین آسانژ؛ از تاسیس ویکی‌لیکس تا دستگیری در سال 2019

جولین آسانژ ویکی لیکس را در سال 2006 تأسیس کرد. این وب‌سایت صدها هزار سند محرمانه نظامی ایالات متحده در مورد جنگ‌های آن در افغانستان و عراق و همچنین مجموعه‌ای از اسناد دیپلماتیک را منتشر کرد. در سال 2010 مقامات سوئدی حکم بازداشت آسانژ را به دلیل اتهامات تجاوز جنسی وی صادر کردند که او تمام آن‌ها را رد کرد.

سپس در سال 2012 این افشاگر استرالیایی هفت سال در سفارت اکوادور در لندن گذراند تا از دستگیرشدن به‌دلیل تحقیقات مربوط به تجاوز جنسی جلوگیری کند، زیرا می‌ترسید به اتهام جاسوسی به ایالات متحده مسترد شود.

در سال 2019 نیز آسانژ از سفارت اکوادور اخراج شد و از آن زمان تاکنون در زندان بلمارش بریتانیا بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید