درخواست فعالان فاوا از رئیس‌جمهور آینده؛ از رفع تعدد رگولاتورها تا کاهش محدودیت‌های اینترنت


نشست «بحث و بررسی پیرامون انتظارات فعالان حوزه نوآوری و دانش‌بنیان از دولت آینده» از سوی کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران با حضور اعضای این کمیسیون و جمعی از فعالان اقتصادی این حوزه برگزار شد.

چالش‌های متعدد موجود در حوزه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال که سال‌ها است گریبان‌گیر اعضای این حوزه‌ها شده و برای کسب‌وکارها و فعالان‌شان مانع‌تراشی می‌کند، در این جلسه مطرح شد و حاضران حل و فصل آن‌ها را مطالبه کردند.

اعضای کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران اعلام کردند که پس از برگزاری این نشست مطالبات و درخواست‌های مطرح‌شده مکتوب خواهد شد و با رعایت اولویت‌بندی مشخص در قالب یک بیانیه منتشر خواهد شد تا کاندیداهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در جریان مهم‌ترین چالش‌ها و خواسته‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقتصاد دیجیتال و کسب‌وکارهای فعال در اکوسیستم قرار بگیرند.

مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران، نیز در ابتدای این نشست توضیح داد:

در جلسه امروز به دنبال مشخص کردن، لیست کردن و اولویت‌بندی کردن دغدغه‌ها و مطالبات فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال هستیم تا موارد مطرح‌شده را در اختیار نامزدهای انتخاباتی قرار دهیم و در آینده هم این مطالبات و درخواست‌ها را از دولت پیگیری کنیم.

مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران

سعید رسول‌اف، نایب رئیس دوم این کمیسیون، اولین مطالبه مشخص را مطرح کرد: «یکی از مطالبات کلیدی ما درباره قانون بهبود فضای کسب‌وکار است که باید در دستور کار قرار بگیرد و ما، به‌عنوان نمایندگان تشکل‌های اقتصادی، باید به دنبال آن باشیم که بتوانیم در تصمیم‌گیری‌ها نقش مشورتی داشته باشیم تا بتوانیم جلوی چالش‌های احتمالی اجرای این تصمیمات را بگیریم.»

تشکل‌های بخش خصوصی در مسئله محیط کسب‌وکار باید نقش مشورتی داشته باشند

او همچنین توضیح داد که در حوزه عمومی کسب‌وکار موضوعات چالش‌برانگیزی وجود دارد و توضیح داد: «مالیات و بیمه در حال تبدیل شدن به معضل مهم و حوزه پردامنه‌ای برای کسب‌وکارها شده و هرچند تا امروز هم به آن پرداخته‌ایم اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.»

فرزین فردیس، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، ضمن بیان این که «مطالبه را نباید به فضای اقتصاد دیجیتال محدود کرد» گفت: «خواهش و استدعای‌ من از کسی که سکان قوه مجریه را به دست می‌گیرد این است که فناوری و نوآوری، علی‌الخصوص فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال، را دست‌کم نگیرند. تمدن‌ساز و تمدن‌برانداز است.»

افشین کلاهی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، سه مطالبه شجاعت در تصمیم‌سازی، محیط کسب‌وکار و زیرساخت را مطرح کرده و در توضیح شجاعت برای تصمیم‌گیری گفت:

فناوری را نمی‌توان دور زد. کسانی که برای فیلترینگ تصمیم گرفتند به خواسته‌هایشان نرسیدند و فقط به کسب‌وکارها آسیب زدند. یک جایی یک نفر در دولت باید با ارائه گزارش‌های کارشناسی جلوی آن بایستد.

افشین کلاهی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران

درخواست او در خصوص مطالبه مربوط به محیط کسب‌وکار نیز پرهیز از تصمیمات خلق‌الساعه بود.  البته کلاهی هم مثل رسول‌اف به موضوع بیمه و مالیات که برای کسب‌وکارها به‌شدت چالش‌برانگیز شده، اشاره کرد.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره زیرساخت‌ها نیز تأکید کرد که «دولت باید به‌جای دخالت در گزینه‌ها و آپشن‌های پلتفرم‌ها به فکر توسعه زیرساخت باشد یا به‌جای قیمت‌گذاری باید تعرفه‌ها آزاد گذاشته شوند و زیرساخت‌ها فراهم شوند.»

در ۱۵ سال گذشته حوزه ارتباطات و ICT امنیتی شده است

حسین ریاضی، رئیس سندیکای مخابرات و عضو هیئت‌مدیره نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، جزو فعالان اقتصادی حاضر در این نشست بود که مسئله امنیتی شدن حوزه فاوا در سال‌های اخیر را مطرح کرد: «امنیتی شدن حوزه ارتباطات و ICT و تغییر در مالکیت خصوصی‌سازی‌ در این حوزه یکی از مهم‌ترین مسائلی بوده که در ۱۵ سال گذشته اتفاق افتاده است. ما به دنبال وضعیت ایدئال نیستیم؛ همین که به همان شرایط و موقعیت ۱۵ سال قبل برگردیم هم خوب است.»

او در ادامه تأکید کرد که انتخاب رئیس بانک مرکزی، معاون علمی و فناوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه جزو اختیارات رئیس‌جمهور است که برخلاف انتخاب وزرا نیازی به تأیید نمایندگان مجلس هم ندارد و اضافه کرد که اگر این افراد به‌خوبی انتخاب شوند هم می‌توانند تحول‌آفرین ‌باشند و هم وضعیت اقتصادی کشور را بهبود ببخشند.

نیما نامداری، مدیرعامل پلتفرم کارنامه، برخلاف سایر سخنران پیش از خود که در لیست مطالباتشان اشاره‌ای به فیلترینگ یا درخواست برداشته شدن و کاهش محدودیت‌های اینترنتی نداشتند، به این موضوع اشاره کرد و گفت: «مسئله اینترنت به‌عنوان یک زیرساختی که در حال ناکارآمد شدن است می‌تواند اولین مطالبه ما از رئیس‌جمهور آینده باشد.» او در ادامه با تأکید بر این که نمی‌توانیم رفع فیلتر همه پلتفرم‌ها را مطالبه کنیم، توضیح داد:

مطالبه‌گری کاهش فیلترینگ اینترنت، به‌ویژه پلتفرم‌های واتس‌اپ، اینستاگرام، یوتیوب، تلگرام و گوگل پلی‌استور، می‌تواند یک نقطه عطف در صنعت باشد که سیگنال خوبی به صنعت هم صادر خواهد کرد که نشان بدهد تعاملی بین صنعت و دولت وجود دارد. شخص رئیس‌جمهور چنین توانی را دارد و می‌توانیم چنین مطالبه‌ای را مطرح کنیم.

نیما نامداری، مدیرعامل کارنامه

«بزرگ کردن کیک اقتصاد صنعت فناوری اطلاعات» مطالبه‌ای بود که بهناز آریا، نایب رییس هیئت‌مدیره نصر تهران، مطرح کرد: «هرچند حوزه فناوری اطلاعات یک صنعت زیرساختی است اما نگاه‌مان به آن نگاه اقتصادی نیست. اعدادی که درباره صنعت فناوری اطلاعات مطرح می‌شود شایسته این صنعت نیست، خدماتی که ارائه می‌شود در جایگاه اصلی خود  قرار ندارند و بنابراین، واقعی کردن اعداد صنعت فناوری اطلاعات و صنایع ذیل آن مثل امنیت اطلاعات و… و همچنین بزرگ کردن کیک اقتصاد صنعت فناوری اطلاعات مطالبه‌ای است که برای این حوزه وجود دارد.»

نگاهمان به نیروی انسانی باید نگاه بلندمدت، سرمایه‌گذارانه و معطوف به نگه‌داشت نیروی انسانی در کشور باشد

او همچنین به موضوع نیروی انسانی به‌عنوان یک مشکل اساسی و عمده هم در بخش خصوصی و هم در کل کشور اشاره کرد. به اعتقاد آریا، نگاه به موضوع نیروی انسانی در کشور باید نگاهی بلندمدت و به چشم نوعی سرمایه‌گذاری باشد و علاوه بر این، باید برای نگه‌داشت نیروی انسانی طرح و برنامه‌های مشخص در نظر گرفت.

حسین اسلامی، رئيس سابق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان نیز ۶ موضوع فیلترینگ، وجود تنظیم‌گران متعدد و ناهماهنگ، ورود کسب‌وکارها به بورس، امنیت اطلاعات، رمزارز و مهاجرت‌های شخصی و سازمانی را اصلی‌ترین مطالبه‌ها دانست. او همچنین توضیح داد که لازم است کاندیداها در مورد وزیر ارتباطات، معاون علمی و دبیر شورای عالی صحبت کنند یا نوع نگاه خود در مورد این سه جایگاه را شفاف‌تر کنند.

حل مسئله رگولاتوری و تعدد نهادهای ناظر مطالبه‌ای بود که از سوی دیگر حاضران در این نشست هم مطرح شد. هاشمی، معاون استراتژی سرآوا، از جمله کسانی بود که وجود ناظران از نهادهای متعدد و مختلف را چالش‌برانگیز دانست. او در ادامه «تسهیل‌گری شرکت‌های دانش‌بنیان برای نگه‌داشت نیروی انسانی در کشور» و «رفع موانع ورود سرمایه» را نیز به‌عنوان دیگر مطالبات خود مطرح کرد.

تعدد نهادهای ناظر و رگولاتور چالش دست‌وپاگیر کسب‌وکارها شده است

جلال سمیعی، روزنامه‌نگار و استراتژیست محتوا، رسانه و ارتباطات، نیز دو موضوع را به‌عنوان درخواست‌های اصلی خود مطرح کرد: «مهم است که مطالبه دسترسی به اینترنت را تکرار کنیم چون همه ما را دچار یک جنگ هرروزه کرده است. دومین موضوع مسئله شفافیت در حوزه رگولاتوری است چون تعدد نهادهای رگولاتور چالش دست‌وپاگیر کسب‌وکارها شده است؛ به‌ویژه که که نهادهای رگولاتور محافظه‌کار و عقب‌تر از حوزه فناوری هستند و برای این حوزه تصمیم‌گیری می‌کنند.»

ژوبین علاقبند، رئیس کمیسیون سلامت الکترونیک در انجمن تجارت الکترونیک تهران، نیز به چالش‌های موجود در حوزه سلامت دیجیتال و سلامت الکترونیک اشاره و درخواست کرد: «وزارت بهداشت باید نقش خود را به‌عنوان رگولاتور و تعیین‌کننده قوانین بازی کند و فقط بستر بازی را برای کسب‌وکارها فراهم کند، نه این که در همه جزئیات این حوزه وارد شود.»

مسئله خود تنظیم‌گری موضوعی بود که مهدیه نوروزی، معاون برنامه‌ریزی توسعه شرکت داتین، به آن اشاره کرد. «از دولت می‌خواهیم که ما را به خودمان وابگذارد و اجازه خودتنظیم‌گری و خودنظارتی در حوزه نوآوری و فناوری را بدهد. ما انتظار توانمندسازی از دولت نداریم، ما فقط این درخواست را داریم که بهش بخش خصوصی اجازه بدهد خودش تنظیم‌گیری را انجام بدهد.»

دیدگاهتان را بنویسید