یکهزار و ۲۹۰ راس دام خراسان‌شمالی زیر پوشش طرح چندقلوزایی قرار گرفت



مهدی شکاری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از مشکلات تولید دام سبک در این استان، غیر اقتصادی بودن آن به دلیل تک قلوزایی دام های مولد است که تلاش می شود تا دامداران با بیان مزایای چند قلوزائی با ترکیب نژاد “کردی” را به اصلاح نژاد ترغیب کرد.

وی افزود: امروز با پیشرفت های علمی صورت گرفته در کشور، تکنولوژی لقاح مصنوعی و ترکیب نژادی در دام سبک به صورت بومی انجام می شود و با این روش، محدودیت های مربوط به تولید دام سبک از بین رود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: تولید گوسفندان پربازده و اصلاح نژاد دام های بومی به عنوان طرح های اقتصاد مقاومتی در اولویت اجرا قرار گرفته است پرورش گوسفند نژاد خالص بومی استان و حفظ خلوص ژنتیکی این نژادها و تثبیت صفات نژاد مربوطه اهمیت ویژه ای دارد.

وی عنوان کرد: گوسفند نژاد کردی نیز یکی از نژاد های گوسفند دنبه دار است که هدف اصلی از پرورش آن تولید گوشت و منطقه پراکنش عمده این نژاد خراسان شمالی به شمار می رود.

فروش یک سوم دام مولد خراسان شمالی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه گفت: ۵۳ هزار تن نهاده دامی بین دامداران و مرغداران این استان از خردادماه سال گذشته تاکنون در راستای حمایت از بهره برداران توزیع شد.

وی افزود: این میزان خوراک دام به ارزش پنج هزار میلیارد ریال بوده است که به صورت قرض الحسنه در اختیار دامداران و مرغداران قرار گرفت که در بازه زمانی یکسال و ۶ ماه به صورت اقساط از آنان وصول شد.

شکاری ادامه داد: این نهاده دامی شامل جو، ذرت، کنجاله سویا و سایر نهاده ها بوده است که در ایامی که دامداران به تغذیه دستی دام نیاز داشتند بسیار کمک کننده بود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی در سال های اخیر مراتع این استان از نظر تولید علوفه فقیر شد که به همین منظور تلاش کردیم بخشی از نهاده های دامی مورد نیاز این قشر تولید کننده را تامین کنیم.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت علوفه دامی در چند سال اخیر یکی از مشکلات اساسی این قشر بوده است که حتی به اجبار تعدادی از دام های خود را برای تامین نقدینگی به فروش رساندند که در این میان بعضا دام های مولد خود را نیز از دست دادند.

شکاری خاطرنشان کرد: حدود یک سوم دام های مولد دامداران این استان در چند سال اخیر برای کشتار به فروش رفت.

خراسان شمالی با دارا بودن بیش از ۲ میلیون راس دام سبک و حدود ۸۰ هزار راس دام سنگین قطب دامپروری کشور است و معیشت بسیاری از مردم به این بخش گره خورده است اما این صنعت این روزها گرفتار خشکسالی و کاهش بارندگی شده است.

دامداران استان بیشتر به صورت سنتی فعال هستند و بخش بیشتر دام سبک استان در اختیار خانوارهای عشایری است که خشکسالی به مرانع آسیب زده است و اینک باید برای تغذیه دامی به این بهره برداران کمک شود تا دام خود را در چرخه تولید نگهداری کنند.

میزان گوشت تولیدی در استان در سال گذشته ۲۱ هزار تن و شیر ۷۱ هزار تن گزارش شد و امسال افزایش تولید شیر به میزان ۹ درصد و افزایش تولید گوشت قرمز به میزان ۶ درصد برنامه ریزی شده است.

خراسان شمالی بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید