انتظارات آمریکا و دیگران از ایران در مذاکرات احیای برجام – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت و گو با شبکه رادیویی آمریکایی «ان پی آر» ادعاهای لفاظی درباره مذاکرات احیای برجام در وین در آستانه از سرگیری آن ها مطرح کرد. در 29 دسامبر.

رابرت مالی با اشاره به سفر خود به کشورهای خاورمیانه از جمله کشورهای عربی حوزه خلیج فارس گفت: این کشورها خواهان بازگشت ایران به برجام هستند که در این صورت روابط سیاسی و اقتصادی خود را با تهران گسترش می دهد. اما اگر ایران امتناع کند، این فرصت را از دست خواهد داد.

گزارش فوق موضوعی است که در 29 دسامبر برای طرف ایرانی ارسال می شود و مالی ادامه داده است که کشورهای عربی که ابتدا برای توافق تردید داشتند، اکنون آماده هستند تا ایالات متحده را به توافق بازگردانند.

مالی در پاسخ به سوالی درباره موضع رژیم صهیونیستی در قبال احیای بوریاما گفت: نمی توان کتمان کرد که این رژیم همچنان مخالف این توافق است، اما باید توجه داشت که افرادی در این رژیم از جمله مقامات سابق این کشور چنین گفته اند. خروج آمریکا از این توافق اشتباه بزرگی بود.

نماینده ویژه آمریکا در ادامه به این فکر کرد که صهیونیست‌ها می‌خواهند آمریکا به توافق نرسد، اما تصریح کرد که اگر آمریکا به توافق برگردد، تلاشی برای جلوگیری از آن نخواهد کرد و اگر به توافق نرسیدیم. و اگر ایران آماده نبود، از ما خواستند که با هم همکاری نزدیک داشته باشیم که البته ما می خواهیم.

وی همچنین از ترور شهید فخری زاده توسط عناصر صهیونیست و پیامدهای وی در مذاکرات احیای برجام صحبت کرد و گفت که نمی خواهد به اتفاقاتی که ممکن است در ایران بیفتد یا نه، تمرکز کند زیرا روی دیپلماسی تمرکز دارد و اینکه آیا ایران به یک توافق می رسد یا خیر. توافق. یا نه. اما اگر ایران نخواهد، همانطور که در شرایط کنونی به نظر می‌رسد، واضح است که شاهد تلاش‌های دیپلماتیک یا دیگر تلاش‌ها برای رسیدگی به جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران خواهیم بود.

مالی در پاسخ به سوالی درباره رویکرد جدید دولت ایران و بی اعتمادی به آمریکا و تاثیر آن بر مذاکرات آتی، گفت: موضع آمریکا تغییر نکرده است و باید دید موضع ایران چه تغییری کرده است. این ایران بود که طی پنج ماه گذشته از بازگشت به میز مذاکره خودداری کرده و گام های بدی برداشته است. آمریکا تا 29 دسامبر به میز مذاکره باز نخواهد گشت. پس ببینیم روز جلسه چه می گویند. ما باید برای حل مسائلی که در پایان دور ششم مذاکرات ناتمام مانده است عجله کنیم، زیرا زمان در حال سپری شدن است و ما آن را دوست نداریم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر برخی بندهای برجام و پایان یافتن آن و اینکه آیا با توجه به خروج آمریکا از برجام به زمان بیشتری نیاز است یا خیر، گفت: با خروج از توافق، درد ناشی از اینها را خریدیم. چالش ها و مسائل. هدف ما موفقیت در اجرای این توافقنامه در زمان مذاکره بود. برخی معتقدند که هر دو طرف می توانند به تعهدات خود عمل کنند و سپس بر روی بسیاری از مسائل دیگر با ایران، از جمله جنبه های برنامه هسته ای خود، تمرکز کنند. این همان چیزی است که ما به آن امیدوار بودیم.

زمانی که از مالی در مورد نحوه و مکانیسم اقدام در وین پرسیده شد، مالی تصمیم گرفت که او و هیئت های همراه در هتل باشند و منتظر پیام دیگرانی باشند که ایران با آنها موافقت کرده است. طرف آمریکایی البته بارها به طرف ایرانی گفته که راهش این نیست و اگر می خواهند زودتر به توافق برسند باید مو به مو عمل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید