سامانه انتقال مداری سال آینده تست عملکردی می شود – خبرگزاری مهر | ایران و اخبار جهان


به گزارش خبرنگار مهر عیسی زارع پور در برنامه ویژه خبری با اشاره به لزوم قرار گرفتن ماهواره ایرانی در مدار جغرافیایی رئیس جمهور در جلسه امروز شورای عالی فضایی تاکید کرد: کار ویژه رئیس جمهور امروز یک سفر شش ساعته بدون هیچ تشریفاتی با حضور سه وزیر فضایی بود.

وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم متعهد به توسعه فناوری فضایی است، ادامه داد: تسریع و کوتاه کردن مسیر 36 هزار کیلومتری مدار زمین یکی از وظایف رئیس جمهور در رادای عالی است. فضای پیشنهادی او انجام داد.

وزیر ارتباطات با اشاره به اهمیت مدار جغرافیایی وی گفت: متأسفانه در سال های اخیر دو نقطه مداری را از دست داده ایم و تنها یک نقطه مداری 43.5 درجه شرقی باقی مانده است. سریع از آن استفاده کنید و گردش کنید در غیر این صورت فضا را از دست خواهیم داد.

دستور رئیس جمهور گویا ما را شگفت زده کرد و افزود: به زودی کمیسیون تخصصی برای اجرای دستور رئیس جمهور تشکیل می دهیم. ما معتقدیم با کار مستمر این هدف محقق خواهد شد. تحقق این برنامه نیازمند اعتماد مسئولان است که در کمترین حد خود در 10 سال اخیر قرار دارد. اعتبارات نیز مورد نیاز است، هر دو وعده رئیس جمهور.

زارع پور گفت: راه میانبر ما برای رسیدن به این هدف استفاده از بلوک های انتقال مداری است که اکنون برای بلوک سامان آماده است. امسال یک آزمون مقدماتی برگزار خواهد شد. این بلوک محموله ای از ماهواره را از مدار 400 کیلومتری تا 7000 کیلومتری حمل می کند.

وی افزود: امسال تست کنید تابعیت این هزینه مربوط به تست بلوک انتقال و زیرسیستم های ماهواره ای است و سال آینده این سیستم را به صورت عملیاتی آزمایش خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات گفت: پس از انتقال محموله از 400 کیلومتر به 7 هزار کیلومتر، به 10 هزار و 21 هزار و 36 هزار کیلومتر حرکت خواهیم داشت.

زارع پور افزود: امیدواریم با کار مستمر بتوانیم برنامه 10 ساله فضایی را کوتاه کنیم و بتوانیم حداقل اولین پروژه تحقیقاتی را به موقع راه اندازی کنیم. 1404 دارند.

وی با اشاره به موفقیت آمیز بودن پرتاب ماهواره نور یک گفت: از سال 93 پرتاب موفقی داشته ایم. ماهواره لایت وان اکنون در حال ارسال یک سیگنال عملیاتی است و قابل استفاده است، یعنی ما می توانیم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: شکست پرتاب ماهواره بخشی از مسیر موفقیت است. 90% اعتماد به دنیا سرک بکش آنها 50 شروع را پیش بینی می کنند. این زمانی است که دانشمندان ما اکنون پس از 2 تا 3 شروع به یک نقطه امن می رسند. در مقابل تحریم ها کوچکترین عقبگردی به ما نخواهند داد. می دانید که صنعت فضایی بالاترین استانداردها را دارد.

وزیر ارتباطات گفت: دستور رئیس جمهور اولین گام برای ایجاد ثبات در صنف است شیر نر یپی در دنیا سیستم های ماهواره ای از این طریق گردش کنید ارسال خواهد شد. سپس به خواست خدا در مدار قرار گرفت جغرافیایی ملاقات خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: در این 10 سال حوزه فضایی مورد غفلت قرار گرفت و دوستان با 10 درصد ظرفیت در این سال ها کار کردند. اگر همان مسیر دهه 80 را در فضا ادامه دهیم، حالا در یک لایه جغرافیایی ما بودیم.

دیدگاهتان را بنویسید