اطرافیان «دکتر اکبر نحوی» بر متون ادبی و تاریخی مثال زدنی بود – خبرگزاری مهر | ایران و اخبار جهان


واووس یسن‌لی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ابیاتی از سعدی شیرازی که می گوید: دل اجانب برای تو خون است/ دل اقوام را نمی دانم چرا؟ / عنان گریه کرد چون شاید گرفتن؟ / هر که صبرش تمام شد گفت: درگذشت دکتر اکبر ضایعه بزرگی برای جامعه ادبی کشور بود.

او گفت: نهویم از تعابیری چون «بی نظیر»، «بی بدیل»، «دانشمند» و امثال آن استفاده می کند، هرگز در این اوصاف مبالغه وجود ندارد، زیرا ستون بزرگی بود که ناگهان فروریخت; کتاب نادری بود که نابهنگام بسته شد و درختی بود بارور که ناگهان افتاد و اکنون در این پاییز تلخ در غم این اندوه جانکاه یخ زده ایم و زبانمان بسته است.

یسن‌لی با اشاره به شعر دهلوی که می گوید: در این همکده سازمان بهداشت جهانی ممیراد بارب به مرگ دوستانش من زندگی کردم افزودم: واقعیت این است که دکتر نحوی در علوم ادبی به ویژه در شناخت مراجع اصیل هوش بی نظیری داشت و پیرامونش در متون مختلف ادبی و تاریخی مثال زدنی بود.

وی تاکید کرد: مهمتر از همه این بود که آنچه را که داشت بی درنگ و سخاوتمندانه بخشید و هر که می خواست از علم او بهره مند شود از قرائت گسترده اش غافل نشد.

مدیر مرکز حافظیه ادامه داد: نه تنها شاگردان ایشان، بلکه همکاران ما نیز که در موضوعات مختلف علمی با ایشان مشورت کردند و از رهبری ایشان لذت بردند و اکنون با درگذشت ایشان، گروه فارسی دانشگاه شیراز ضربه مهلکی خورده است.

یسن‌لی یکی از همکاران دکتر نحوی در دانشگاه شیراز گفت: شک ندارم غرامتی ندارد و کسی جایگزین او نمی شود.

من باید بگویم؛ اکبر نحوی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و رونویس شناس برجسته کشور بود. می می دانیم “، رودکی “، نکته آه تو درباره autor فرهنگ لغت شاهنامه “تصحیح و شرح”شیرازنامهو از اوست.

وی شامگاه 16 آذر در سن 66 سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

دیدگاهتان را بنویسید