اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم ها باشد، توافق خوبی حاصل می شود – خبرگزاری مهر | ایران و اخبار جهان


به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز (شنبه) در نشست سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار داشت: رسیدن به هدف مدالی که خداوند به مردم می دهد توصیف صدر

وی افزود: بزرگانی که به جایگاه رسیده اند و منشأ تحول شده اند، رمز موفقیتشان در صبر برای خداوند بوده است و این رسالت برای شخصیت هایی است که می خواهند اثرگذار و مصلح باشند.

رئیس جمهور گفت: آنها می دانند که باید صبور بود و با صبر و حوصله کارها را تحلیل و رصد کرد تا به نتیجه رسید وگرنه تغییر با ضعف و تعهد پیشرفت نمی کند.

رئیسی با بیان اینکه باید با ورود به گام دوم شاهد تغییراتی در کشور باشیم، گفت: تحولات مثبت زیادی در اقتصاد، سیاست خارجی و … وجود دارد. بررسی بیانیه گام دوم نشان می دهد که کجاییم و در شأن جمهوری اسلامی کجا هستیم.

او گفت: «چگونگی پیشرفت ما در این بیانیه در خطر است. باید وضعیت موجود و مطلوب را بررسی کنیم و فاصله بین وضعیت موجود و مطلوب را کاهش دهیم. ما باید نگاه و رویکرد خود را تغییر دهیم تا تکامل شناختی رخ دهد.

رئیس جمهور گفت: تغییر دیگر تغییر در فرآیندهاست. فرآیندهای ما در سیستم اداری مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. هنگام حل مشکلات، اگر تداوم اداری کافی باشد، کار ادامه نخواهد داشت.

رئیسی گفت: اگر قرار است کار انجام شود با ضمیمه های «پیروی» و … نمی شود. ما باید سخت کار کنیم تا ببینیم این روند چگونه پیش می رود. این تحول در وزارتخانه های مرتبط با وزارت امور خارجه قابل اجراست.

وی با بیان اینکه باید تحول در نهادها و ادارات ما اتفاق بیفتد، افزود: برخی نهادها تغییر و چابکی ندارند و باید سازوکاری برای تغییر ایجاد شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه سفرا نماینده هویت انقلاب اسلامی و منافع کشور در خارج از کشور هستند، افزود: با توجه به سختی ها و کمبودها نباید خسته شویم و باید کار را جدی بگیریم. شهید سلیمانی نمونه بارز مبارزه بود.

رئیسی گفت: هر کشوری که پیشرفت کرده است نقش غیرقابل انکاری در سیاست خارجی دارد و مشکلی در کشور نمی تواند وجود داشته باشد و وزارت خارجه می گوید بستگی به کشور دارد. مثلاً در مبارزه با کرونا اگر آقای امیر عبداللهیان ستاد تشکیل نمی داد و چین دخالت نمی کرد، موفق به واکسیناسیون نمی شدیم.

وی با تاکید بر اینکه راهبرد دشمن همواره حفظ و افزایش تحریم ها است، گفت: راهبرد ما شکستن تحریم هاست، تحریم ها باید خنثی شود و برای رفع تحریم ها گام های جدی برداشته شود.

رئیس جمهور افزود: دولت تلاش می کند هر دو را محقق کند. برخی گفتند که مذاکره نکردند، هیچ برنامه ای نداشتند و منظوری هم نداشتند. اما اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم ها باشد، تجارت خوبی حاصل می شود. ما در صنایع هسته ای، نظامی و فضایی بیشتر تحریم شده ایم، اما موفق تریم، اما در صنعت خودرو مشکل داریم. معلوم می شود تلاش هایی که در این زمینه ها انجام شده در حوزه های دیگر نبوده است.

وی با اشاره به اهمیت نقش وزارت امور خارجه در توسعه کشورهای رئیسی گفت: «البته ما نباید اقدامات پیشینیان را نادیده بگیریم.

او گفت: «تاج در واقع در داخل کشور بود، اما وزارت خارجه نقش مهمی در مدیریت آن داشت. اکنون به 74 درصد از دو دوز واکسن رسیده ایم و به دوز سوم روی آورده ایم.

رئیس جمهور در خصوص نقش وزارت امور خارجه در پیشرفت و موفقیت کشور در مسائل اقتصادی تاکید کرد: وزارت امور خارجه نقش مهمی در موفقیت کشور در مسائل اقتصادی دارد. تعداد قابل توجهی از ایرانیان خارج از کشور هستند و سفرا باید در میان آنها سفر کنند. اگر نزد سفیران نرفته اند، اجازه دهید سفیران پیش آنها بروند. ما در قبال آنها وظیفه داریم و آنها هم مثل ایرانی ها در کشور حق دارند و قطعاً می خواهند در کشور سرمایه گذاری کنند.

رئیسی با بیان اینکه اشتیاق زیادی برای دیدن ایران در گردشگری وجود دارد، گفت: اگر گردشگری، اقتصاد دیجیتال و دریایی را فعال کنیم، می توانیم با بیکاری مقابله کنیم. وزارت امور خارجه نیز در این زمینه نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به تماس های شخصی و تلفنی خود با 100 کشور خارجی از ابتدای دولت سیزدهم، خاطرنشان کرد: همه بدون استثنا خواهان برقراری روابط تجاری و اقتصادی با ایران هستند و البته اذعان دارند که سطح ارتباطات در سطح کشور قانع کننده نیست. لحظه.”

رئیس جمهور گفت: باید توجه داشت که تعامل خارجی یکی از مولفه های قدرت کشور است و وزارت امور خارجه در این زمینه نقش آفرینی می کند. در واقع باید توانمندی های کشور را دیگران بشناسند و سفرا هم طبیعتاً توانایی های کشورهای دیگر را بشناسند.

رئیسی ادامه داد: سفیران می توانند در مدل های پایین خودرو سوار شوند اما با کشورهای محل ماموریت خود ارتباط برقرار کنند. احساس می کنم سوراخ هایی در حال شکل گیری است. سفرا باید از این وضعیت نهایت استفاده را ببرند. در این راستا اقدام فعال و جدی سفرا لازم است و باید در ارتباط با همسایگان کار جدی انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه باید به همسایگان خود به عنوان فرصت های بسیار خوب نگاه کنیم، تاکید کرد: مرزها تهدیدی برای ما نیستند، بلکه فرصت هستند. تثبیت روابط اقتصادی با همسایگان ضروری است. البته باید روابط فرهنگی هم وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی کشورهای همسایه برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تلاش می کنند، اما این عادی سازی به هیچ وجه امنیت آنها و رژیم صهیونیستی را تامین نمی کند، گفت: باید در عمل ثابت کنیم که روابط با جمهوری اسلامی ایران می تواند منجر شود. برای امنیت و صلح. و برای کمک به برقراری صلح در منطقه. همه چیزهایی که ما در منطقه متحمل شده ایم ناشی از حضور بیگانگان بوده است.

رئیسی گفت: وضعیت بد افغانستان و تبدیل مواد مخدر سنتی به صنعت در آن کشور نتیجه حضور آمریکا در افغانستان و همچنین عراق و سایر کشورهای منطقه است. یعنی همانطور که ایران به کشورهای همسایه خیرخواه است.

وی با بیان اینکه کشور از تجارت منطقه ای سهم پایینی دارد، گفت: سهم ما از تجارت منطقه بسیار پایین است. حجم مبادلات ما با عراق، سوریه و کشورهای همسایه باید تغییر کند و دو برابر شود. در گام اول مبلغ 20 میلیارد تومان باید به 40 میلیارد تومان برسد و در مراحل بعدی افزایش یابد. روابط ما با تاجیکستان این روزها سه برابر شده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سفر خود به ترکمنستان مسائل ترانزیت و گاز حل شده است، گفت: این روابط باید با سایر کشورهای همسایه حفظ شود. در این راستا باید با روحیه انقلابی و انقلابی کار کنیم چرا که کار تشکیلاتی و اداری مشکلی را حل نمی کند.

رئیسی با بیان اینکه زمینه هایی برای تحول اقتصادی و ارتباط با کشورهای همسایه وجود دارد، گفت: رویکرد ما در منطقه خارجی و درون زا است و سفرا باید گزارشی از اقداماتی که برای انتقال علم و فناوری به کشور انجام داده اند ارائه دهند.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر تسهیل تجارت بین ایرانیان خارج از کشور و تجار داخلی و خارجی باید تسهیل شود، افزود: آینده بسیار روشنی را می بینم، آنچه ارائه می کنم دست یافتنی است، اما همه باید همدل، با هم و هماهنگ باشند. “بیا بریم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه وضعیت کنونی روابط با همسایگان حداقل و نامطلوب است، گفت: شما نباید به این وضعیت راضی باشید، رابطه فعلی با همسایگان ما را راضی نمی کند، اما برای بهبود این روابط باید تلاش بیشتری کرد. “

دیدگاهتان را بنویسید