ایران دست آمریکا را درست خواند – خبرگزاری مهر | ایران و اخبار جهان


خبرگزاری بیشتر_ گروه بین الملل: به دنبال اصرار منطقی هیئت دیپلماتیک ایران برای گنجاندن لغو تحریم‌ها در دستور کار مذاکرات وین، کارگروه مشترکی که صرفاً برای لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران تشکیل شده بود، روز سه‌شنبه تشکیل جلسه داد. در این دیدار هیات ایرانی بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به نتیجه تاکید کردند.

در جریان مذاکرات کارگروه، ایران درخواست های خود را به صورت فهرست نویسی و شفاف ارائه کرد و توصیه کرد که سایر هیأت ها راه حل ها و پیشنهادات خود را به صورت فعال و سازنده ارائه کنند.

گزارش ها همچنین نشان می دهد که سایر هیئت ها، به ویژه هیئت های روسیه و چین، رویکردی فعالانه در پیش گرفته اند شرقی تهران و راه روشنی برای ارائه مطالباتش مورد استقبال قرار گرفت. نمايندگان جمهوري اسلامي ايران البته در هيئت هاي ديگر نيز تاكيد كرده اند كه دورهاي قبلي مذاكرات تنها پيشنهادهايي بوده كه نياز به بحث مجدد دارد.

یکی از نکات مهمی که در این نشست از سوی ایران مطرح شد این بود که هر چیزی که ناقض برجام و مغایر با رویه «عادی سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران با جهان» باشد باید حذف شود.

ایران تاکید کرد که دو موضوع تحریم و تعهدات هسته ای نباید به صورت موازی دنبال شوند، به این معنا که ابتدا باید موضوع تحریم های ناشی از اقدام آمریکا به عنوان یکی از طرف های توافق به صورت منطقی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و حل شود.

جلسه روز سه شنبه نیز در فضایی تخصصی برگزار شد و در پایان با وجود اختلاف نظر، همه آمادگی و جدیت خود را برای رفع تحریم ها اعلام کردند و قول تعامل در این زمینه را دادند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با نادر انتصار، استاد سابق علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی گفت و گو کرده ایم که متن کامل این گفت و گو در زیر آمده است.

* قبل از مذاکرات وین، اروپایی ها و آمریکا با ارائه تصویری نادرست از خواسته های ایران و ترکیب تیم اعزامی به ایران، سعی در تاثیرگذاری بر روند مذاکرات داشتند و ایران را مسئول شکست احتمالی وین می دانستند. صحبت کردن. عملکرد تیم ایران از ابتدای مذاکرات را چگونه ارزیابی می کنید؟

بر اساس آنچه از گزارش ها و اظهارات موجود می دانیم، تیم ایران تاکنون پاسخ مناسبی داشته و در جریان مذاکرات تسلیم تهدیدها و دسیسه های طرف مقابل نشده است. غرب سعی خواهد کرد همه چیز را به سمت ایران بیاندازد تا اراده خود را به ایران تحمیل کند. ایران تا زمانی که مذاکرات وین ادامه دارد باید هوشیار باشد.

*همزمان با مذاکرات، نخست وزیر اسرائیل در پیامی ویدیویی از کشورهای دیگر خواست از توافق با ایران خودداری کنند. کشورهای دیگر چقدر می توانند درخواست او را جدی بگیرند و چرا او چنین درخواستی کرده است؟

این رویه اسرائیل برای سالیان متمادی بوده است. اسرائیل همواره بازیگر پشت پرده در روابط غرب با ایران بوده و همچنان نقش کلیدی در هرگونه توافق جدید احتمالی بین غرب و ایران ایفا خواهد کرد.

* ایران بارها اعلام کرده است که به دنبال یک توافق خوب برای رفع تحریم ها و عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی ایران با جهان است. درخواست ایران را چقدر قانونی و منطقی می بینید؟?

هدف ایران البته با توجه به عدم اجرای تعهدات غرب در برجام منطقی و قابل درک است. اما از نظر حقوقی، آمریکا نمی تواند لغو تحریم ها را تضمین کند. بسته به ساختار دولت ایالات متحده و سیاست سمی، سخنان یا تعهدات آن بایدن و در این مورد، روسای جمهور آینده ایالات متحده نباید از نظر قانونی الزام آور باشند بیاورید در نظر گرفتن. زمانی که ترامپ از برجام خارج شد و اروپا را مجبور به تبعیت از دستورات واشنگتن کرد، ایران به وضوح این را تجربه کرد. در کل مشکلات ایران و آمریکا سیاسی است و با منشور حقوقی قابل حل نیست.

* آمریکا به طور ناگهانی موضوع توافق موقت را مطرح کرده است در حالی که ایران گفته است زمان را برای پذیرش مذاکرات تلف نمی کند. چنین طرحی چقدر می تواند پیچیده باشد؟

ایران دست آمریکا را درست خوانده است. در دور قبلی مذاکرات با ایران، ایالات متحده یک دور طولانی از مذاکرات را دنبال کرد تا ایران را مجبور به دادن حداقل امتیازات اقتصادی برای تمدید مذاکرات و پذیرش الزامات اساسی (عمدتاً غیرهسته ای) خود کند. فکر می کنم ایران با تاخیر این تاکتیک انحرافی را تشخیص داد. به همین دلیل است که به نظر می رسد همه چیز یک توافق موقت است و مانند یک استراتژی قدیمی و بی اعتبار امروزی از گفتگو پس از گفتگو است.

* طبق گزارش ها، اروپایی ها امروز بر پایان سریع مذاکرات پافشاری کردند آناند. اساساً چرا اتحادیه اروپا چنین درخواستی کرده است؟ این چگونه می تواند بر رفتار تأثیر بگذارد؟

این تاکتیک پلیس خوب است، پلیس بدی که اروپایی ها سال هاست از آن استفاده می کنند آناند. ایران باید مراقب باشد که قربانی تقلب اروپا نشود. همانطور که بارها گفته شد صبحاروپا در بهترین حالت یک بازیکن درجه دو و در بدترین حالت یک بازنده ناصادق است. تنها بازیگر اصلی غربی در حماسه مذاکرات وین کشوری است که پای میز مذاکره نمی نشیند. اینجا ایالات متحده آمریکا است.

دیدگاهتان را بنویسید