قفل اتوبان ارومیه – تبریز موجود نیست وزارت راه / استان آزاد – خبرگزاری مهر | ایران و اخبار جهان


مهر – گروه استان ها – خبرگزاری سکینه اسمی: آذربایجان غربی با وجود قابلیت‌های منحصربفرد جاده‌ای و حمل‌ونقلی، در سال‌های اخیر یکی از استان‌های محروم کشور به‌ویژه در حوزه جاده‌ای بوده و اگرچه در مرز اروپا و کشورهایی مانند ترکیه قرار دارد.

در حال حاضر آذربایجان غربی دارای 10 هزار و 814 کیلومتر بزرگراه، راه اصلی، فرعی، روستایی و مرزی است، اما این استان مرزی نه تنها یک کیلومتر بزرگراه ندارد، بلکه راه های استان نیز وضعیت مناسبی ندارد.

بزرگراه ارومیه – تبریز یکی از پروژه های زیربنایی منطقه شمال غرب است. این بزرگراه علاوه بر کاهش 10 کیلومتری فاصله دو شهر، زمینه ساز رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه شمال غرب و توسعه صنعت گردشگری در مناطق اطراف دریاچه ارومیه خواهد بود.

ساخت بزرگراه ارومیه – تبریز که از سال 91 آغاز شده است، هم اکنون در اختیار وزارت راه و شهرسازی است، اما تاخیر در فراخوان پیمانکار و سرمایه گذار جدید باعث کندی پروژه شده و به یکی از چالش های اصلی تبدیل شده است. و مطالبات جدی مردم

بزرگراه ارومیه – تبریز در 5 قطعه اجرا می شود که قطعه اول به طول 24.5 کیلومتر از ارومیه تا ساحل غربی دریاچه ارومیه، قطعه دوم به طول 15.5 کیلومتر در سد دریاچه ارومیه و قطعه سوم به طول 29 کیلومتر است. در یک کیلومتری ساحل شرقی دریاچه ارومیه تا تلاقی سرای (جزیره اسلامی) قرار دارد.

مسیر مصوب این قطعه عبور از محور حول جزیره اسلامی یا نوع ساحلی دریاچه ارومیه بود، اما بنا به درخواست مسئولان استانی و همکاران، تغییر کریدور از ساحلی به کوهستانی با ساخت تونل در دست اقدام بود.

قطعه چهارم بزرگراه تبریز – ارومیه به طول 29 کیلومتر از سه راهی سرای تا سه راهی خسابان است. در این بخش با احداث باند دو خطه جدید به موازات مسیر دو خطه موجود، این محور به بزرگراه ارتقا می یابد. از دوراهی خسبان – تبریز 32 کیلومتر (از بزرگراه تبریز – سهند 7 کیلومتر) فاصله دارد.

قفل اتوبان ارومیه - تبریز در اختیار وزارت راه / استان آزاد نیست

آذربایجان غربی یک کیلومتر بزرگراه ندارد

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت اتوبان ارومیه – تبریز به خبرنگار مهر گفت:

وی گفت: این پروژه پس از انجام تشریفات توسط وزارت راه به بنیاد تعاون ناجا واگذار شد و اجرایی آن به صورت سه قطعه جزیره و تقاطع خسابان و جنوب شهر سهند راه اندازی شد.

جلال زاده گفت: عملیات اجرایی بزرگراه ارومیه – تبریز توسط بنیاد تعاون ناجا در دولت دهم از سال 91 آغاز شد و تبریز مرز خسبان و سرای نیز در دستور کار قرار گرفت.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه قطعات یک و دو این بزرگراه با نواقص متعددی اجرا شد، اما با افزایش هزینه های ساخت، علاقه سرمایه گذاران و تامین کنندگان به این پروژه کاهش یافت و روند کار با تاخیر مواجه شد. . انجام خواهد شد.

جلال زاده با اشاره به طولانی شدن روند اجرای این پروژه به دلیل بی توجهی و بی توجهی وزارت راه خاطرنشان کرد: در قسمت سوم این پروژه در ماه های اخیر قفل شده است.

وی گفت: در ادامه مسیر و در قطعه سوم به منظور کوتاه کردن طول بزرگراه به صورت اختصاری طول بزرگراه ارومیه – تبریز 152 کیلومتر و طول قطعه سوم این بزرگراه 35 است. کیلومتر که مسیر قبلی را 17 کیلومتر کاهش می دهد.

قفل اتوبان ارومیه - تبریز در اختیار وزارت راه / استان آزاد نیست

مهمترین مشکل بزرگراه ارومیه – تبریز در قطعه سوم این پروژه است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: برای ساخت قطعه سوم دو تونل در حال ساخت است که در حال حاضر هزار متر حفاری آن در حال انجام است اما به دلیل بی توجهی وزارت راه و شهرسازی این پروژه هنوز بلاتکلیف است

جلال زاده با اشاره به دیدار استاندار و مجمع نمایندگان آذربایجان غربی با وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته، گفت: روند اجرایی را تسریع کنید.

متأسفانه به دلیل بی توجهی وزیر سابق راه، وزارت راه از بهمن ماه سال گذشته هر ماه به بهانه های مختلف از آزادسازی پیمانکار خودداری می کند که این امر باعث تاخیر در اجرای پروژه شده است. وی با بیان اینکه پیمانکار فعلی این پروژه قادر به ادامه کار نبوده و باید پیمانکار اخراج می شد و سرمایه گذار جدید باید روند کار را ادامه می داد، افزود: با توجه به قول وزیر سابق راه و شهرسازی، این پروژه باید در دستور کار قرار گیرد. تحولات بهمن ماه سال گذشته، پیمانکار یک ماه دیگر اخطاریه دریافت می کند و یک سرمایه گذار جدید قادر به کار خواهد بود.

جلال زاده هشدار داد: متأسفانه وزارت راه از بهمن ماه سال گذشته هر ماه به بهانه های مختلف از آزادسازی پیمانکار خودداری می کند که این امر باعث تاخیر در اجرای پروژه می شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: در جلسه اخیر با وزارت راه و شهرسازی تاکید شد که مشکل آزادسازی پیمانکار در ماه آینده برطرف می شود و شاهد رونق و توسعه اقتصادی در حوزه خواهیم بود. منطقه

وی با بیان اینکه با تکمیل بزرگراه ارومیه – تبریز که به مرز سرو منتهی می شود، فعالیت های ترانزیتی در استان افزایش می یابد، گفت: کاهش مسیر دسترسی استان به تبریز نیز مشکل تصادفات و ایمنی را افزایش می دهد. حذف شود.

قفل اتوبان ارومیه - تبریز در اختیار وزارت راه / استان آزاد نیست

تکمیل بزرگراه ارومیه – تبریز به 800 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از 900 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه هزینه شده است، افزود: تکمیل و ادامه روند اجرا در صورت موکول شدن روند اجرا به سال آینده نیازمند 800 میلیارد تومان اعتبار است. الزامات نیز افزایش خواهد یافت.

آذربایجان غربی با توجه به ظرفیت های مرزی خود نیازمند توجه بیشتر وزارت راه به وضعیت راه های استان و خروج از بن بست اقتصادی است. جلال زاده پیشرفت فیزیکی کلی راهداری ارومیه – تبریز را 35 درصد عنوان و بیان کرد: آذربایجان غربی به لحاظ وضعیت راه های استان و خروج استان از بن بست اقتصادی نیازمند توجه بیشتر وزارت راه است.

وی با بیان اینکه مدیریت صفر تا صد این پروژه ها در اختیار وزارت راه و شهرسازی است، گفت: اداره کل راه و شهرسازی هیچ مسئولیتی در قبال روند اجرای پروژه ها ندارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افتتاح این پروژه بزرگراه یکی از اولویت های کاری من بود، خاطرنشان کرد: وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر به دنبال سرمایه گذار جدید برای ادامه روند کلنگ زنی است. تونل ارومیه به تبریز

قفل اتوبان ارومیه - تبریز در اختیار وزارت راه / استان آزاد نیست

بزرگراه ارومیه – تبریز منتظر سرمایه گذار جدید است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اجرای بزرگراه ارومیه – تبریز گفت: تسریع در اجرای این پروژه و رفع بلاتکلیفی آن نیازمند انتخاب تامین کننده و سرمایه گذار جدید است. “

آیدین رحمانی با بیان اینکه قطعه یک و دو بزرگراه در حال بهره برداری است، افزود: به دلیل صرفه اقتصادی ناکافی و عدم وصول عوارض و درآمدزایی، پیمانکار فعلی این پروژه تمایلی به ادامه روند کار ندارد و ما به دنبال آن هستیم. درخواست پیمانکار و سرمایه گذار وزارت راه.» جدید برای این پروژه.

وی خاطرنشان کرد: برای ادامه این پروژه حفاری در دو دهانه پله های پروژه در حال انجام است که امیدواریم با انتخاب پیمانکار و سرمایه گذار جدید، روند کار تسریع شود.

رحمانی با اشاره به مخالفت ها در قطعه اول بزرگراه گفت: در جلسه اخیر با وزیر راه باید هر چه سریعتر مشکلات پیش روی این پروژه برطرف شود.

معاون استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه روند ساخت و ساز در بزرگراه ارومیه – تبریز باید تسریع شود، گفت: قطعه اول و دوم بزرگراه در استان ما قرار دارد که باید توجه داشت که مسیر و اثرات اقتصادی این امر بزرگراه در این استان منعکس شده است. انتظار داریم هر چه زودتر کاستی ها رفع شود.

بزرگراه ارومیه-تبریز یکی از پروژه های مهم در دست اجرا برای توسعه آذربایجان غربی است که مسیر هر دو مرکز استان را کوتاه می کند. 40 کیلومتر از بزرگراه تبریز – ارومیه در مرز آذربایجان غربی و بقیه در آذربایجان شرقی است.

با توجه به همجواری استان آذربایجان غربی با کشورهای ترکیه و عراق و بسیاری از کشورهای منطقه قفقاز، بهره برداری از بزرگراه تبریز – ارومیه می تواند زمینه ساز نقش موثرتر منطقه شمال غرب در توسعه روابط بین مناطق و مناطق ما باشد. مناطق همسایه ها.

در سال های اخیر برقراری روابط عمیق و پایدار اقتصادی و تجاری با این کشورها به ویژه ترکیه و عراق یکی از سیاست های اصلی مسئولان بوده و افتتاح این بزرگراه یکی از مهم ترین اقداماتی است که می توان در این زمینه انجام داد. این جهت

دیدگاهتان را بنویسید