به پیشنهادهای معتدل ایران در وین گوش ندهید – خبرگزاری مهر | ایران و اخبار جهان


به گزارش خبرگزاری مهر تهران تایمز، وی در سرمقاله خود به بررسی نگرش مردم غرب در مذاکرات وین و آنچه در این گفتگوها جدی توصیف شده است، پرداخته است.

تهران تایمز در این O وی نوشت که موضوع، یعنی جدی بودن مذاکرات و اینکه کدام یک از طرفین چنین رویکردی داشته اند، چارچوب کلی مذاکرات را تشکیل می دهد، به گونه ای که ایران جدیت خود را در این مذاکرات به دقت به طرفین منتقل می کند، اما طرف های دیگر تهران متهم است. جدی نگرفتن مذاکرات

رویکرد کنونی غرب این است که در ابتدا یک هفته می‌گفتند می‌خواهند مذاکرات سریع به نتیجه برسد، اما اکنون موضع خود را تغییر می‌دهند و می‌گویند تهران در مذاکرات جدی نیست. در حالی که ایران نیاز به نتیجه گیری سریع دارد، ضمن ابراز گلایه از تعلل غربی ها در مذاکرات، بر اهمیت مذاکرات تاکید و جدیت نشان داد.

حسین امپراتور وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی تلفنی با «جوزف بورلرئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا مذاکرات جاری در وین را “خوب اما کند” خواند.

ما معتقدیم که می‌توان به توافق خوبی دست یافت، اما این امر مستلزم آن است که برخی از طرف‌ها زبان تهدید را به زبان همکاری و احترام متقابل که مبتنی بر نتیجه است، تغییر دهند.

وزیر امور خارجه ایران قبلا همچنین در این موقعیت هنگام انتشار گزارش در توییتر وی تاکید کرد. در عین حال، جدیت و اشتیاق ایران برای دستیابی به یک توافق خوب و سریع با بی تفاوتی و بی تفاوتی غرب مواجه شده است.

ایران دو سال پیش نویسنده وی پیشنهاد تحریم و اقدام هسته ای را مطرح کرد که اگر مذاکرات منجر به توافق شود باید انجام شود. نویسنده یای پیشنهاد تسریع در مذاکرات مطابق با مفاد معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای در سال 2015 که رسماً به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می شود، تهیه شده است.

این خبر را تلویزیون دولتی ایران به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد نر او گفت که پیشنهادات ایران “کاملاً با توافق هسته ای 2015 و اصول آن مطابقت دارد.”

منبع نیز نظر داده است پشیمان شدن. پشیمانی به گفته وی، مذاکرات بین طرف های اروپایی جدی نبود. متاسفانه برخی از طرف های اروپایی میز مذاکره را با جایی اشتباه گرفته اند که می توانند مواضع و خواسته های خود را دیکته کنند. برخی از طرف ها به بلوغ دیپلماتیک نرسیده اند که بقای برجام در گرو پایبندی همه طرف ها به تعهداتشان است و امتناع برخی طرف ها از اجرای تعهداتشان حکایت از جدی نبودن آنها دارد.

تهران نیز رو به جلو است نویسنده او سومی را نیز آماده کرده است که هنوز معرفی نکرده است و به نظر می رسد ارائه او به واکنش احزاب غربی به دو سابقه بستگی دارد. نویسنده او یک پیشنهاد دارد.

اما این سوال در اینجا مطرح می شود که عکاسی العمل غرب ایران چه پیشنهادی دارد؟ امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در جریان سفر خود به دبی در امارات متحده عربی در پاسخ به سوال فوق گفت که دور کنونی مذاکرات در مورد موفقیت زيز وی همچنین خاطرنشان کرد که قبل از دور بعدی مذاکرات تاخیر انداختن وجود خواهد داشت.

رسانه های غربی برای این لحظه قبل از شروع مذاکرات آماده هستند. آنها ایران را به پیروی از الزامات “حداکثری” متهم کردند. ادعایی که تهران بارها آن را رد کرده است. ایران نشان داده است پیشنهادات او با توجه به تاریخ ایالات متحده، دست کشیدن از تعهدات خود منطقی است.

به پیشنهادهای متعادل و دقیق ایران در وین گوش ندهید. سناریوی سرزنش و متهم سازی رسانه های ایرانی که پیش از این رسانه های ایرانی به آن هشدار داده بودند، به نظر می رسد در راه است و اروپایی ها به ویژه فرانسه در راس آن قرار دارند.

ایالات متحده و متحدان اروپایی اش ممکن است بار دیگر به تهدیدات علیه ایران متوسل شوند، به این امید که تهران بتواند تسلیم فشار آنها شود بدون اینکه متوجه شود تاریخ چیز دیگری می گوید.

دیدگاهتان را بنویسید