تجلیل از نویسنده تاریخ شفاهی انقلاب – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی رسانه ملی حسین قرایی مدیر عامل روابط عمومی رسانه ملی و جمعی از هنرمندان و فعالان رسانه ای طبقه چهارم حوزه هنری از محسن کاظمی پژوهشگر و نویسنده کتاب های تاریخ شفاهی انقلاب و جنگ دیدار کردند.

قرایی در ابتدای این نشست ضمن قدردانی از سیاست لیبرالی کاظمی، مردم با افرادی مانند عزت شاهی دیدار می کنند. احمد احمد و مرضیه چیدچی (دباغ خانه) حاصل کتاب خاطرات محسن کاظمی است. وی شروع کار نوشتن خاطرات سرمقاله را حاصل الگوبرداری از دیگر نویسندگان از دلنوشته های این نویسنده و پژوهشگران تاریخ شفاهی انقلاب دانست.

محسن کاظمی برای ثبت خاطرات، راویان را به محل اصلی در منطقه خراسان برد. مربع عین الدوله و مولانا و … بگیر و در چشم نگاه کن می مشاهده گردید که احمد احمد از زمان حال به دهه های 1940 و 1950 منتقل شده است. به نوعی صدا می کنم نفس نفس بزنهایش هنگام گفتن وقایع رنج بکشید بیاورید و خبر فرارش از ساواک را شنید.

کاظمی در پاسخ سوال او سانسور احتمالی برخی رویدادهای چالش برانگیز را در کتاب هایش رد کرد، آن را رد کرد و اساساً می گوید سانسور شده نه مگر اینکه من شخصاً به پایان داستان رسیدم.

ناصر فیض، شاعر طنزپردازی که خود اهل هنر است، برای قدردانی از سال ها تلاش و تلاش محسن کاظمی، قرایی وی در این نشست چند بیت شعر طنز را همراهی و قرائت کرد.

مورخ حسین جودوی در ادامه بحث به اساتید تاریخ دانشگاه اشاره کرد که قبل از انتشار عزت شاهی اصلاً تاریخ شفاهی را سند تاریخی نمی دانستند، بلکه آن را به عنوان منبعی موثق برای اسناد انقلاب به دانشجویان ارائه می کردند.

بحث را ادامه دهید و به کتاب نقاشی یک کافه نگاه کنید آه توکاظمی گفت: نگارش این کتاب یازده سال به طول انجامید و تقریباً همه شبکه های معاند مورد هجمه قرار گرفته است. ایرج مصداقی در برنامه اش از من مثل یک ماشین تقلبی بزرگ حافظه اسلامی و البته از دشمن هم انتظاری نیست. در ایران حتی متوجه نشدند چه اتفاقی افتاده و چه ثروتی به دست آورده ایم تا اتهام جمهوری اسلامی را پاک کنیم.

خود این هنرمند در پایان این نشست کاریکاتوری از محسن کاظمی به قلم مازیار بیژنی را به وی تقدیم کرد. روی پلاک قرایی که به زحمات محسن کاظمی به شرح زیر اختصاص داشت:

«روایت ب. و محو شدن تاریخ، به ویژه زمان حال، نیاز داشتن امکان هر کدام وجود دارد اعوجاج تعصب را از بین می برد. «تو انقلاب نمی گویی، دشمن می گوید» پیام مدبرانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است که ارزش زحمات شما را یادآوری می کند.

خوشحالم که امروز نامه تشکری دریافت کردم کسی من آن را پیشنهاد می کنم خط به خط کارهایش درگیر، نگران است تعمیر و شایسته تقدیر و تشکر است. زیرا اگر روحیه تعهد در آثار او ظاهر نمی شد، نمی توان سختی راهی را که ملت آزاده ایران طی کرد، درک کرد.

امیدوارم همچنان کوشا و دلسوز باشید مندان محسن کاظمی ها تکثیر شده تا تاریخ و فرهنگ همیشه از آنها بهره مند شود.

خاطرات جواد منصوری، سفرنامه شهید صیاد شیرازی، خاطرات مرضیه چیدچی، من و شب های بی ماه نوشتم که بمانم از دیگر کتاب های منتشر شده محسن کاظمی است.

دیدگاهتان را بنویسید