تفاوت بین دولت و دولت چیست؟ سایبری را جدی نگرفتیم – خبرگزاری مهر | ایران و اخبار جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در همایش سیاست گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی گفت: است. حکمرانی یک حکومت اجتماعی است که با اقتدار سروکار دارد و روشی نرم، هوشمندانه و بدون استرس برای اعمال حاکمیت است.

وی با اشاره به اینکه می‌توان به چارچوب‌های کلان حاکمیت فضای مجازی دست یافت، افزود: نظام فضای مجازی و فناوری‌های مرتبط باید در راستای مبانی و ارزش‌های انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گیرد. ایران در نشستی در یونسکو توانست مسائل اخلاقی اسلامی را در فضای مجازی به نمایش بگذارد.

کلانتری با بیان اینکه آزادی یکی از ارزش های اساسی اسلامی و حداقل آن احساس حریم خصوصی است، گفت: شرایط محدود کننده آزادی در شرع و شرع است. ایجاد آزادی شرط مناسبی برای رشد و تعالی شهروندان و کاربران فضای مجازی است که وضعیت مثبتی است. موضوع دیگر ایجاد شرایط عادلانه برای دسترسی همگان به محتوا و خدمات مورد نیاز در فضای مجازی است که ویژگی های آن در کشور مشهود است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به الزامات مدیریت خوب فضای مجازی در جمهوری اسلامی گفت: یکی از الزامات مدیریت فضای مجازی توجه به نوآوری، پیچیدگی، خودسازی است. -اعتماد به نفس. -قابلیت اطمینان، برونگرایی و درونگرایی.

وی ادامه داد: در مدیریت فضای مجازی باید به افزایش مشارکت مردمی توجه شود و شبکه ملی و فراملی اطلاعات انحصاری نباشد. متاسفانه در سطح ملی دولت ها کمتر از ظرفیت شرکت ها و نهادهای اساسی استفاده کردند و به نوعی شرکت ها به عنوان رقیب و حاکمیت تلقی شدند که این تعبیر درستی نیست. امروز همه ما شاهد اعمال هژمونی و قدرت ایالات متحده بر شرکت هایش هستیم.

کلانتری با بیان اهمیت استفاده از فناوری در امنیت سایبری گفت: انقلاب اسلامی مبتنی بر رای و مشارکت مردم است که در رفع بزرگترین مشکلات کشور از جمله دفاع مقدس و فتنه در چهار دهه گذشته موثر بوده است. «متاسفانه هیچ اقدام عملی برای استفاده از این قابلیت ها در مدیریت فضای مجازی انجام نشده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی معاونت علمی، تحقیقات و فناوری ادامه داد: آمریکایی‌ها امروز سرسخت‌ترین دولت را در فضای مجازی دارند و به هر تهدیدی در فضای مجازی پاسخ علنی می‌دهند. متأسفانه این موضوع را جدی نگرفتیم و فضای مجازی را با جمله بندی ضعیف ترک کردیم.

وی مصوبات شورای عالی فضای مجازی را از دیگر موارد قابل بررسی دانست و گفت: در کنار تحولات نظامی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور، شاهد تحولات فناوری در مدیریت فضای مجازی هستیم که باید به آن توجه ویژه ای شود. توجه: اهداف مختلفی برای مدیریت فضای مجازی در نظر گرفته شده است که مجموع آن دستیابی به سازوکار مناسب و نهادهای توانمند برای حکمرانی خوب در فضای مجازی است که در این حوزه کشور هوشمندانه و مطابق با ابزارهای جدید اداره و مدیریت می شود. .

کلانتری بیان کرد: هدف اصلی مدیریت فضای مجازی، اداره کشور بر اساس ارزش ها و شعارهای انقلاب اسلامی است، بنابراین باید اهداف انقلاب اسلامی را متناسب با فضای مجازی خواند، به عنوان مثال امروز اسلام در فضای مجازی اسلامی است. حداقل و مخالف شرع مقدس اسلام نیست، در حالی که حد مطلوب آن توافق کامل با دین مبین اسلام با نگرش مثبت است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه اخیراً ادبیات مدیریت تغییر زیادی کرده است؛ وی گفت: از جمله این تحولات می‌توان ابزارهای حکمرانی را به‌ویژه با تکیه بر داده‌های بزرگ و سایر فناوری‌ها، شیوه‌های حکمرانی هوشمندتر و چابک‌تر، تغییر مدل و روش حکمرانی، افزایش اعمال قوانین، توصیه‌ها، استانداردسازی، استانداردسازی و مقررات اصلاح کرد. و حاکمیت قانون، لغو انحصارات دولتی و پیدایش زیرمجموعه های جدید، تنظیم و استانداردسازی شرکت ها، افزایش قدرت شرکت های چند ملیتی، گسترش و پراکندگی مراکز قدرت در لایه اجتماعی (مصرف) و تمرکز و انحصار. در لایه اقتصادی، دولت‌ها از طریق شرکت‌ها و پلتفرم‌های خارجی تأثیر قوی الگوی حکمرانی بین‌المللی را بر الگوی حکمرانی ملی دیده‌اند.

وی گفت: حکمرانی متاثر از فضای مجازی با ویژگی هایی مانند شبکه سازی، همه جا و دائم، اجتماعی، پلتفرم و … تغییر کرده و در موضوعاتی مانند مدیریت شبکه، دیجیتال، تعاملی و … ایجاد شده است.

کلانتری گفت: توسعه مکرر و شدید ادبیات مدیریت فضای مجازی، برخی را به تفسیر ریشه ای از مدیریت فضای مجازی به عنوان حاکم بر حاکمیت غیر حاکم یا آشفته سوق داده است. تحول فضای مجازی امکان پذیر نیست، اما باید بر ارائه تدابیر و مدل های اداره کل تکیه کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و با اشاره به مهم ترین چالش های اداره فضای مجازی اظهار داشت: ناهماهنگی بخش های مختلف نظام در دسترسی به فضای مجازی، چالش هایی مانند ابهام در نقش و جایگاه فضای مجازی شورای عالی فضای مجازی در نظام حقوقی و اداری عدم مکاتبات ساختاری در فضای مجازی در قوای سه گانه کشور، پایین بودن ضمانت اجرایی مصوبه شورای عالی فضای مجازی، عدم تحرک و پویایی در ارتباط دستگاه اجرایی و قانونگذاری با شورای عالی فضای مجازی فضای مجازی را به لحاظ حاکمیتی ایجاد کرد.

محمود حکمت نیا: ما نیاز به حقوق منقول داریم نه حقوق ثابت

محمود حکمت نیا، استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و معاون حقوق مالکیت معنوی وزیر کشور در بخشی دیگر از این برنامه گفت: حقوق کودک زیرمجموعه حقوق بشر است. اما در مرحله انتقال تا سن 18 سالگی که آدم تصرف می کند از قوانین خودش پیروی می کند.

او گفت: «حقوق بشر و حقوق کودکان متفاوت است.

استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و معاون حقوق مالکیت فکری وزیر علوم گفت: با دستیابی انسان به دانش و مهارت های سازندگی با تحولی متحرک و متحرک مواجه هستیم.

حکمت نیا گفت: هیچکس نمی تواند آینده جهان را در پرتو فناوری های جدید ارزیابی کند. چون در حال حرکت هستیم ویژگی اصلی تکمیل دوره، توانایی فرد در حرکت به جلو و ابهام او است.

استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: علاوه بر دسترسی به فناوری، باید به دنبال علم باشیم. علم منجر به فناوری می شود. در عین حال باید تکنولوژی تولید کنیم نه اینکه تکنولوژی غربی را الگو برداری کنیم، باید از فناوری های تولیدی خودمان استفاده کنیم و بناهای جدید را بر اساس ساختار و اصول خودمان راه اندازی کنیم و ابزار تکنولوژی را در دست بگیرد.

وی ادامه داد: اگر مفاهیم و اصول اولیه را در حقوق نداشته باشیم، توانایی حل مشکل را از دست خواهیم داد. ما باید یک چارچوب مفهومی برای حقوق اساسی ارائه کنیم که مهمترین و دشوارترین مرحله برای توضیح است. یکی از وظایف حقوق، طرح اصول و مفاهیم با ساده ترین عبارات اساسی است.

وی گفت: مالکیت، مالکیت، انتقال مالکیت پایه های حقوق است. کل بحث مالکیت اگر ادبیات ساده داشته باشد کمتر مشکل دارد اما در حوزه قانون و قانونگذاری مشکل اصلی ما تبیین است.

حکمت نیا با اشاره به اینکه بر اساس مجازات و تکالیف سخت از حقوق دفاع می کنیم، گفت: باید برای ایجاد حقوق نرم تلاش شود. ما باید این توانایی را پیدا کنیم که مردم از اعمال حقوق و اطاعت خود از قوانین بهره ببرند.

حکمت نیا در پایان سخنان خود گفت: در حوزه تصمیم گیری های اجرایی نظام سلسله مراتبی وجود دارد به این معنا که وظایف از ترسیم به تشخیص تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید