قطار جشنواره ملی شعر خیریه در ریل سیاسی سقوط کرد – خبرگزاری مهر | ایران و اخبار جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، اولین جلسه سیاستگذاری جشنواره سراسری شعر نیکوکاری شب گذشته یکشنبه ۲۸ آذرماه با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب از جمله حجت الاسلام والمسلمین علی کمساری رهبر معظم انقلاب و امام خمینی (ره) برگزار شد. آثار ادبی عباس محمدی پنجم از حوزه هنری در فرهنگسرای خیریه وابسته به بنیاد علا به روی صحنه رفت.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام علی ملانوری قائم مقام مدیرکل بنیاد علا به فلسفه میزبانی اولین جشنواره ملی شعر در حوزه خیریه اشاره کرد و گفت: تولید دانش، مهارت تخصصی و برگزاری رویدادهای خیریه جاری است.

وی افزود: مجموعه گود ماندگار از سه مرکز فرهنگ خیریه، توسعه امور خیریه و پژوهشکده علا تشکیل شده است. مرکز فرهنگی نیککای رویدادهای نوآورانه ای را برای فرهنگ سازی نیکوکاری برگزار می کند که یکی از آنها برگزاری اولین جشنواره ملی شعر در حوزه خیریه است.

حجت الاسلام ملانوری ادامه داد: حوزه خیر عرصه ای انسانی است که هرکس فارغ از مذهب، نژاد، قومیت، جنسیت و سلیقه سیاسی در آن به همسایه خود کمک می کند. تقویت حوزه خیر می تواند به ساختن جامعه انسانی زنده و فعال و در نهایت ساختن کشوری قدرتمند کمک کند.

وی افزود: برگزاری اولین جشنواره ملی شعر در حوزه خیریه یکی از رویدادهای کانون با هدف فرهنگ سازی خیر در کشور است که مورد مشورت شخصیت های مهم ادبی و فرهنگی قرار می گیرد. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، رویدادهای ابتکاری دیگری در زمینه های مختلف هنری از جمله عکس در نظر گرفته شده است که به موقع اطلاع رسانی خواهد شد.

حجت الاسلام جواد محمد زمانی شاعر و پژوهشگر دینی در این دیدار با اشاره به خاطره مقام معظم رهبری گفت: در یکی از دیدارهای شاعران ایشان فرمودند که اگر مسئولیت فرهنگی داشتم و بودجه محدودی داشتم حتما این کار را انجام می دادم. از رشته شعر و ادبیات استفاده کردم. این نگرش نشان می دهد که تأثیر شعر و ادبیات تا چه اندازه در مسائل فرهنگی گسترده است.

این شاعر با بیان اینکه ایران هزار سال پیش در شعر جهان پیشتاز بوده است، پیشنهاد کرد: شایسته است برای مجموعه خیر ماندگار پس از جشنواره کتاب شعری در رابطه با امور خیریه منتشر شود. بسیاری از شاعران ایرانی از جمله سعدی و صائب تبریزی در حوزه خیریه شعر سروده اند. صائب هفت هزار غزل دارد که در آن مضامین نیکی و فضیلت فراوان است.

وی همچنین به جایگاه خیریه در ذهن امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: اقداماتی از جمله آغاز همدلی و یاری وفاداری در ایام کرونا بیشترین سهم را در سنگفرش داشت. روش خیریه در کشور

مهدی توسلی مدیر فرهنگسرای خیریه در خصوص حضور اعضای شورای سیاسی در جلسه همفکری گفت: یک سال است که فرهنگسرای خیریه (وابسته به بنیاد خیریه ماندگار) فیلمی خیریه ساخته است. کوتاه، متحرک و پادکست. استودیو نیکسو، تنها استودیو تخصصی تولید خیریه در کشور نیز زیر نظر این مرکز راه اندازی شده است تا تولیدات چندرسانه ای مرکز را مدیریت کند.

حجت الاسلام جواد محمد زمانی نیز به نکاتی درباره کیفیت جشنواره اشاره کرد و بر لزوم استفاده از ظرفیت برای سرودن شعر کوتاه، همکاری شهرداری و صداوسیما تاکید کرد.

سپس حجت الاسلام سید عبدالله حسینی رئیس مرکز اسلامی آفریقای جنوبی که به عنوان شاعر موفق به دریافت هدیه (پیراهن) از امام خمینی (ره) شد، گفت: امام راحل (ره) خود شاعر بودند و به شعر معروف احترام می گذاشتند. از طرفی روی کارهای خیر تمرکز زیادی داشتند. چند روز قبل از رحلت آقای مصطفی خمینی، شخصی در نجف که نیازمند بود، از امام تقاضای کمک مالی کرد و به امام دستور داد که از ایشان مراقبت کنند. چند روز بعد حاج آقا مصطفی فوت کردند و امام در روز تشییع پسرش مردی را در میان جمعیت دیدند. در این شرایط حساس، امام شخص مورد نظر پرسید که آیا مشکل شما حل شده است یا خیر؟

وی در ادامه سخنان خود به لزوم کار سازماندهی شده در امر خیر اشاره کرد و گفت: خیر عرصه ای است که در آن تجربه بسیار ارزشمند جهانی وجود دارد و از طریق آن ملت های مختلف می توانند حول اشتراکات انسانی جمع شوند. جهانی که از تجربیات آن نیز می توان استفاده کرد.

این شاعر و فعال فرهنگی، برگزاری جشنواره سراسری شعر در حوزه خیریه را اقدامی آبرومندانه خواند و گفت: برگزاری چنین مراسمی قطعا می تواند موجب فرهنگ نیکی شود چرا که شعر در سبک زندگی ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد و گاه عمیق ترین دانش و طولانی ترین گفتار.» یک بیت شعر و تأثیر عمیقی در ذهن انسان دارد.

سیده فاطمه موسوی شاعر و فعال فرهنگی نیز در این نشست گفت: می توان از ظرفیت مراجع عظام در قم برای برگزاری این جشنواره استفاده کرد، دفتر برخی از علما از جمله آیت الله شبیری زنجانی با حمایت می توان از این مسیر استفاده کرد. از او و سایر علما از طریق مشورت.

وی به لزوم تخصیص جوایز مطلوب و چالشی گسترده برای جشنواره اشاره کرد و گفت: خیلی خوب است که بیلبوردهای شهرداری به جای محدود شدن به تبلیغات مادی و کالایی، جشنواره را در حوزه خیریه تبلیغ کنند. همچنین تبلیغ این جشنواره توسط صداوسیما و اطلاع علاقه مندان به شعر در سراسر کشور از جشنواره بسیار مهم است.

این شاعر به لزوم حمایت از شعر زنان اشاره کرد و تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی زنان وارد عرصه هایی از شعر شدند که هنوز وارد آن نشده بود، لازم است شعر زنانه به جامعه وارد شود و به ویژه ورود شاعران زن به آن پرداخته شود. «در حوزه جشنواره شعر خیریه توجه و توجه داشته باشید.

موسوی یادآور شد: قبل از انقلاب زنان شاعری بودند که شعرشان هرگز به جامعه معرفی نشد از جمله زنی به نام تکتم که خواهر قائم مقام فراهانی بود و 15 هزار بیت شعر خوب دارد. این اشعار این قابلیت را دارد که در قالب کتاب و از طریق هنر خوشنویسی به مردم عرضه شود.

عباس محمدی رئیس مرکز هنرهای ادبی کشور نیز گفت: برپایی اولین جشنواره خیریه شعر یکی از موثرترین اقدامات برای ترویج امر خیر خواهد بود و حوزه هنری نیز از این رویداد حمایت کامل خواهد کرد. کشور ما.

وی با تاکید بر اینکه جشنواره شعر می تواند باعث تعمیق فرهنگ نیکوکاری و آموزش نیکوکاران شود، گفت: متاسفانه برخی از دوگانگی دینی و غیر مذهبی در تحلیل جریان امور خیر در کشور حمایت می کنند و هدف ما باید توسعه نیکوکاری باشد. به طور کلی.” تبلیغ کنید و هیچ خطی نداشته باشید. هر چه به نفع جامعه باشد، کار خیر است و باید همه با هم کارهای خیر انجام دهیم.

رئیس مرکز تولیدات ادبی حوزه هنری همچنین به لزوم استفاده از ظرفیت صدا و سیما در تبلیغات جشنواره اشاره کرد و اظهار داشت: در این جشنواره باید از ظرفیت صدا و سیما استفاده شود.

حجت الاسلام محمدمهدی خانمحمدی، مسئول امور خیریه مرکز فرهنگ خیریه و دبیر اولین جشنواره سراسری شعر نیکوکاری گفت: هر ایرانی یک نیکوکار است. برای رفتن به این موضوع مهم، اولین جشنواره ملی شعر در حوزه خیریه را در نظر گرفته ایم.

وی ادامه داد: اشاعه فرهنگ انفاق در بین مردم، شناسایی انفاق در جریان ادبی کشور، گسترش علاقه به امور خیریه در سطح نخبگان و ترویج ادبیات خیریه با محوریت سیره معصومین(ع) از اهداف اصلی است. (مانند). این جشنواره شعر دارای چهار محور همدلی، پرداختن به مصادیق انفاق، آسیب های اجتماعی و انفاق در سیره اهل بیت(ع) است.

دبیر اولین جشنواره ملی شعر در حوزه خیریه تصریح کرد: علاقه مندان برای شرکت در جشنواره می توانند آثار خود را در قالب شعر کلاسیک، شعر نو، شعر سپید و ترانه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. همچنین برپایی شب های شعر از جمله جلسات پیش جشنواره، حضور پیشکسوتان شعر در جشنواره و انتشار اشعار برگزیده پس از پایان جشنواره از جمله اقداماتی است که می تواند به تأثیرگذاری و غنای این رویداد کمک کند.

حجت الاسلام علی کمساری، رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) نیز در این دیدار گفت: سال هاست که با حجت الاسلام ملانوری در مدرسه غدیریه کرمان هم اتاق بودم و شعر سرودن را مدیون ایشان هستم. حضور ایشان و سایر اعضای محترم شورای سیاسی که همگی از چهره های شاخص عرصه شعر، ادب و فرهنگ هستند می تواند باعث موفقیت این جشنواره شود.

وی با تاکید بر اینکه شعر در ساختار زندگی ایرانی جا افتاده است، گفت: کودک و نوجوان یکی از بخش هایی است که حضور در جشنواره ضروری به نظر می رسد چرا که ما به رویکرد “شعر در برابر شعر” اعتقاد نداریم و معتقد است شعر باید جنبه آموزشی نیز داشته باشد، بنابراین شعر کودک و نوجوان یکی از بهترین زمینه های شعر تربیتی است.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) همچنین با بیان لزوم گسترش این جشنواره در سایر حوزه‌های هنری گفت:

در پایان جلسه درباره زمان دقیق جشنواره، میزان هدایای برگزیدگان و ترکیب نهایی هیئت داوران در جلسات بعدی تصمیم گیری شد.

حجت‌الاسلام علی ملانوری (معاون مدیرعامل بنیاد علا و خیر ماندگار معاون رئیس‌جمهور)، حجت‌الاسلام علی کامساری (مسئول تنظیم و نشر آثار امام خمینی)، عباس محمدی (مدیر امور ادبی)، حجت‌الاسلام دکتر سید مردالله و حسینی (جمهوری اسلامی آفریقای جنوبی)، حجت الاسلام جواد محمدزمانی (شاعر و پژوهشگر مذهبی)، حجت الاسلام محمدمهدی خانم محمدی (شاعر و دبیر جشنواره)، خانم سیده فاطمه موسوی (شاعر و فعال فرهنگی) و کانون مهدی توسلی (چهره) مدیر فرهنگ) شعر در حوزه خیریه است.

دیدگاهتان را بنویسید