در ایران غنی سازی 90 درصدی وجود ندارد – خبرگزاری مهر | ایران و اخبار جهان


به گزارش خبرگزاری فرانسه، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: با توجه به اراده سیاسی میان مذاکره کنندگان در وین، هنوز احتمال توافق بین دو طرف وجود دارد.

بر اساس این گزارش، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی مذاکرات را به دقت زیر نظر دارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی البته بخشی از توافق هسته‌ای نیست، اما وظیفه نظارت بر آنچه توافق شده است را دارد.

گروسی گفت: ما بسیار امیدواریم که طرف های مختلف هر چه زودتر به توافق برسند. واقعیت این است که از سال 2015 تغییراتی در برنامه هسته ای ایران رخ داده است. ایران سرعت غنی‌سازی را افزایش داده و نسل جدیدی از سانتریفیوژها امروز در کشور در حال چرخش است.

وی گفت: همه طرف ها برای بازگشت به شکل اولیه توافق هسته ای تلاش می کنند. در رابطه با 90 درصد اورانیوم ایران باید بگویم که آژانس صحت این اطلاعات را تایید نمی کند. در حال حاضر 90 درصد غنی سازی اورانیوم در ایران انجام نمی شود.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: امروز شاهد غنی سازی 60 درصدی در ایران هستیم که از نظر ما بسیار بالاست. شکاف کوچکی بین 60 تا 90 درصد غنی سازی وجود دارد. هرچند در این زمینه نگرانی هایی داریم، اما باید بگویم که 90 درصد غنی سازی در ایران مورد تایید نیست.

وی در خصوص غنی سازی اورانیوم فردو گفت: در گزارش اخیر خود اشاره کردم که ایران ظرفیت تولید خود را در فردو افزایش داده است. این امر باعث می شود که آنها به میزان قابل توجهی حجم اورانیوم غنی شده خود را در فردو افزایش دهند.

گروسی گفت: «دسترسی آزاد و نامحدود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات هسته‌ای ایران مهم است». ما خواهان دسترسی رایگان به فردو و سایر امکانات در ایران هستیم. اگر دسترسی ما را محدود کنند، قطعاً به مشکل برمی خوریم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: با ایران برای حفظ فعالیت‌های خاص آژانس به توافق رسیده‌ایم اما تهران به توافق پایبند نبوده است. اخیراً به تهران سفر کردم، اما مذاکرات بی نتیجه ماند.

وی افزود: البته باید به این نکته هم اشاره کنم که در سفرهای اخیرم به ایران صحبت های خوبی با امیر عبداللهیان داشتم و می توانم بگویم هنوز امکان توافق با ایران وجود دارد. اگر تهران از من دعوت کند، بلافاصله برای یک جلسه دیگر به آنجا می روم تا به توافق برسم.

گروسی در پاسخ به سوال خبرنگار فرانسوی ۲۴ مبنی بر خرابکاری رژیم صهیونیستی در مجموعه کرج گفت: مقامات ایرانی اعلام کرده اند که خرابکاری صورت گرفته است. ما طبیعتاً خشونت خرابکارانه را محکوم می کنیم. ظالمانه است که بگوییم آژانس بین المللی انرژی اتمی بخشی از این خرابکاری بوده است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی توافق ایران و آژانس را مهم خواند و گفت: من به همه از جمله ایران می گویم که رسیدن به چنین توافقی به نفع شماست. برای رسیدن به چنین توافقی باید از برنامه هسته ای ایران آگاهی کامل داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید