رمزگشایی استراتژی آمریکا و ساخت 28 پایگاه نظامی در سوریه – خبرگزاری مهر | ایران و اخبار جهان


خبرگزاری بیشتر، گروه بین الملل – محمدرضا مرادی: تحولات و انقلاب های عربی در سال 2011 راه را برای تغییرات اساسی در بسیاری از کشورهای عربی هموار کرد. در مصر، تونس، یمن و بحرین، مردم خواستار تغییرات اساسی در نظام حاکم شده اند. اگرچه نتیجه نهایی این انقلاب ها مطابق با خواست مردم نبود، اما زمینه اجرای پروژه هایی در جهان اسلام شد. سوریه و عراق از جمله کشورهایی بودند که به دلیل حضور گروه های تروریستی شاهد بیشترین بی ثباتی و ناامنی بودند. بسیاری از رسانه ها بارها اعلام کرده اند که بدون حمایت کشورهای غربی، گروه تروریستی داعش نمی توانست در سوریه و عراق ظهور کند. اگرچه این فرضیه بدبینانه تلقی می شود، اما نمی توان حمایت غرب از گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق را نادیده گرفت. اشغال مناطق مختلف سوریه توسط گروه تروریستی داعش منجر به تشکیل ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا شد. این ائتلاف راه را برای حضور نظامی آمریکا در شمال و شرق سوریه هموار کرد. در این مقاله به بررسی پایگاه های نظامی آمریکا در سوریه و اهداف آنها می پردازیم.

ایالات متحده در حال حاضر دارای سه پایگاه از جمله پنج پایگاه نظامی در سوریه است. بر اساس گزارش رسانه ها، بیش از 2000 نیروی آمریکایی به بهانه حمایت از نیروهای موسوم به سوریه دموکراتیک (QSD) و جلوگیری از بازگشت داعش در این پایگاه ها مستقر هستند. این نیروها از نظر پراکندگی بین استان های دیرالزور و الحسکه مستقر هستند. پایگاه های نظامی آمریکا در امتداد شرق رود فرات از جنوب شرقی سوریه در نزدیکی گذرگاه مرزی التنف به سمت شمال شرقی نزدیک میادین نفتی رامیلان و به طور کلی در الحسکه و دیرالزور پراکنده هستند.

رمزگشایی از استراتژی آمریکا و ساخت 28 پایگاه نظامی در سوریه

توزیع مهم ترین پایگاه های آمریکا در سوریه بر اساس تصاویر ماهواره ای و گزارش رسانه ها به شرح زیر است:

1. پایگاه رامیلان

این پایگاه اولین حضور آمریکایی ها در سوریه است و در نزدیکی روستای ابوحجر در شرق شهر نفتی رمیلان در حومه شمال شرقی الحسکه قرار دارد و حدود پنج عضو دارد. این پایگاه اصلی ترین پایگاه آمریکا در سوریه محسوب می شود.

2. پایگاه المالکی

این پایگاه که به رامیلان 2 معروف است، در نزدیکی روستای روبر، در جنوب شهر مالکیه، در حومه شمال شرقی الحسکه قرار دارد. حدود چهار سرباز آمریکایی در داخل پایگاه حضور دارند.

3. پایگاه تل بیدر

این پایگاه در 2 کیلومتری غرب شهر الحسکه قرار دارد و مجهز به باند بالگردهای رزمی است.

4. ستون اصلی زندگی

این پایگاه در کرانه شمال شرقی سد بازل قرار دارد. این پایگاه یک سکوی فرود برای هلیکوپترهای رزمی است و دارای هشت هلیکوپتر با پرسنل کامل است. در این پایگاه 4 نیروی عملیاتی حضور دارند.

رمزگشایی از استراتژی آمریکا و ساخت 28 پایگاه نظامی در سوریه

پایگاه پنجم قصرک

این پایگاه در 2 کیلومتری شرق تل تمر قرار دارد. این پایگاه برای تقویت پخش رادیویی ساخته شده و پایگاه پشتیبانی رزمی است.

6. پایه هیموس

این پایگاه برای نیروهای آمریکایی بسیار مهم است زیرا در چهار کیلومتری غرب فرودگاه قامشلی قرار دارد و اخیراً آمریکا نیروهای خود را به 4 نفر در این پایگاه تقویت کرده است. این یک پایگاه آموزشی ویژه برای نیروهای ویژه وابسته به نیروهای سوریه دموکراتیک است.

7. پایگاه المدینه الریاض

نیروهای آمریکایی در پایگاه المدینه الریاضیه در لبه جنوبی منطقه غیران در الحسکه حضور دارند. تونل هایی در این پایگاه حفر شده است که به خودروهای نظامی آمریکا اجازه می دهد از مدینه به سمت زندان مرکزی الحسکه حرکت کنند.

پایگاه هشتم الشدادی

این پایگاه که در داخل یک نیروگاه گازی در یک کیلومتری جنوب شرقی شهر نفتی الشدادی قرار دارد، مجهز به باند بالگرد و یک سری پهپاد است. حدود چهار سرباز آمریکایی در این پایگاه حضور دارند.

9. پایگاه الحقل العمر

این پایگاه مهم ترین پایگاه در میدان نفتی عمر در حومه دیرالزور و همچنین بزرگترین پایگاه آمریکا در سوریه است. این پایگاه دارای یک باند برای پهپادها و هلیکوپترها و همچنین سه هلیکوپتر جنگی است. تعداد سربازان آمریکایی حاضر در این پایگاه مشخص نیست.

10. قرارگاه التانک

این پایگاه در میدان نفتی التنک در حومه دیرالزور واقع شده و مجهز به باند بالگرد است. چهار هلیکوپتر ارتش آمریکا و چهار هلیکوپتر نظامی در این پایگاه حضور دارند.

11. پایگاه گفتگوی کونیکو

– این پایگاه در میدان شمالی دیرالزور واقع شده و 4 سرباز آمریکایی در این پایگاه حضور دارند.

12. پایگاه الرشید

این پایگاه در مثلث البادیه قرار دارد که استان های دیرالزور، الحسکه و الرقه را به هم متصل می کند.

13. پايگاه بالاي باغوز

این پایگاه در بالادست شهر باغوز در منتهی الیه جنوب شرقی استان دیرالزور قرار دارد و دارای 25 نیرو است.

104. پایگاه عین العرب

این پایگاه در جنوب غربی عین العرب و استان حلب قرار دارد و یک اردوگاه آموزشی و باند بالگردهای نظامی است.

1500. قرارگاه المبروک

این پایگاه در غرب الحسکه قرار دارد و واحدهای ویژه مجهز به هلیکوپترهای رزمی، ترابری و پشتیبانی را در خود جای داده است.

16. پایگاه تل ابیض

این پایگاه در شهر تل ابیض در مرز سوریه و ترکیه قرار دارد. پایگاه تل ابیض بزرگترین مرکز تدارکات و نیروهای ویژه آمریکا در سوریه است که مجهز به هلیکوپتر و خودروهای زرهی است.

1500. پایه کاربردی

این پایگاه در غرب رودخانه فرات در فرودگاه نظامی سوریه قرار دارد و مرکز پشتیبانی و هلیکوپترهای پیشرفته نیروهای دموکراتیک سوریه است.

18. پایگاه التنف

این پایگاه در جنوب شرقی سوریه و در مثلث مرزی بین سوریه، عراق و اردن واقع شده است. در این پایگاه یک فرودگاه با یک اردوگاه آموزشی و پایگاه های لجستیکی و همچنین بزرگترین اردوگاه آموزشی و عملیاتی برای مخالفان سوری و گروه های مسلح وجود دارد. پایگاه التنف از جایگاه ویژه ای برای ایالات متحده برخوردار است. جروزالم پست اعلام کرد که پایگاه التنف مستقر در آمریکا دارای ارزش استراتژیک بالایی است و آمریکا پایگاهی برای آموزش گروه های مسلح و تروریستی در سوریه ایجاد کرده است. منطقه التنف یکی از مهمترین و استراتژیک ترین مناطق سوریه و نقطه حساسی در اتحاد احزاب مقاومت است. کنترل عبوری در 56 کیلومتری نیروهای آمریکایی است و واشنگتن حتی به نیروهای سوری اجازه نزدیک شدن به گذرگاه التنف را نمی دهد.

رمزگشایی از استراتژی آمریکا و ساخت 28 پایگاه نظامی در سوریه

اهداف آمریکا در سوریه

این 28 پایگاه مهم ترین مراکز حضور آمریکا در سوریه هستند. واشنگتن از طریق این پایگاه ها تلاش می کند چاه های نفت و گاز سوریه را مسدود کرده و از پیوستن نیروهای سوری به نیروها جلوگیری کند. واضح است که آمریکا رویکردی را در سوریه دنبال می کند که حضور خود را در سوریه به ویژه در منطقه شمال شرق که مهمترین پایگاه های آمریکا در آنجا مستقر هستند، تثبیت کند.

آمریکا قصد خود را برای مبارزه با داعش و حمایت از نیروهای کرد سوریه اعلام کرده است، اما در شرایط کنونی که پایان حاکمیت ارضی داعش در سوریه است، ادامه حضور آمریکا در سوریه توجیهی ندارد. به همین دلیل باید به این نتیجه رسید که هدف آمریکا در سوریه مبارزه با داعش نیست، بلکه اجرای طرحی متفاوت است.

بسیاری از رسانه ها از ایجاد چنین پایگاه هایی توسط آمریکا برای غارت منابع نفتی سوریه خبر داده اند. در حالی که این تحلیل درست است، استراتژی بزرگ آمریکا در سوریه را نباید نادیده گرفت و حضور آن را باید به وجود منابع نفتی سوریه محدود کرد.

ایالات متحده برای ادامه نقش خود در سوریه (پس از داعش) به نیروهای معتبر نیاز دارد. در شرایط کنونی، استراتژی آمریکا حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) است که هدف آن ایفای نقش در شکل دادن به آینده سوریه است.

دولت سابق آمریکا بر این باور بود که سوریه و مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه آخرین منطقه امن و قابل اعتماد برای نیروهای آمریکایی تحت فشار برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق خواهد بود. استان الحسکه مهم ترین پایگاه نظامی آمریکا در سوریه است و بیشتر پایگاه های نظامی در میادین نفت و گاز و نیروهای دموکراتیک سوریه مستقر هستند. به همین دلیل اگرچه وجود منابع نفتی در شمال شرق سوریه دلیلی بر وجود پایگاه های آمریکا در این مناطق است، اما وجود 28 پایگاه آمریکایی نباید به دلیل منابع نفتی محدود شود.

ایالات متحده به دنبال حضور طولانی مدت در سوریه است و به دنبال ترسیم آینده خود از طریق نفوذ و نقش واشنگتن است. این دلیل و استراتژی اصلی آمریکا در منطقه است. عراق دیگر مکان امن و قابل اعتمادی برای آمریکا نیست، زیرا با ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و تشدید فشارها برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق، باید مکان امن دیگری برای نیروهای آمریکایی ایجاد شود. شمال و شرق سوریه مکان امنی است که آمریکا سعی دارد آن را به محلی برای ادامه پروژه های منطقه ای خود به ویژه در عراق و سوریه تبدیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید