روسیه خواستار لغو تصمیم اوکراین برای پیوستن به ناتو شد – خبرگزاری مهر | ایران و اخبار جهان


به گزارش رویترز، روسیه خواستار لغو تعهدات ناتو در سال 2008 به اوکراین و گرجستان برای پیوستن به این سازمان شده است.

مسکو همچنین گفت که ناتو باید متعهد شود که در کشورهای همسایه روسیه تسلیحات مستقر نکند، زیرا این امر می تواند امنیت آن را به خطر بیندازد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای این الزامات را اعلام کرد.

این خواسته‌ها همچنین شامل پیشنهادهایی برای گفت‌وگوی دفاعی منظم و جلوگیری از درگیری نزدیک بین هواپیماهای نظامی و کشتی‌های جنگی است که می‌تواند مبنای گفتگو با واشنگتن پس از تماس ویدیویی دو ساعته بین ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و جو بایدن در هفته جاری باشد. همتای آمریکایی خود

وتوی عضویت روسیه در ناتو چیزی است که واشنگتن و کی یف قبلاً به شدت آن را رد کرده اند.

«اصل اساسی این است که هر ملتی حق دارد مسیر خود را انتخاب کند، از جمله اینکه چه تدابیر و سازوکارهای امنیتی را می خواهد؟

وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه ناتو می‌خواهد به اوکراین بپیوندد تا موشک‌های خود را علیه روسیه مستقر کند، گفت: «چنین رفتار غیرمسئولانه تهدیدهای غیرقابل قبولی برای امنیت ما و خطرات نظامی جدی است». برای همه طرف های درگیری میزان درگیری گسترده در اروپا را ایجاد می کند.

وزارت خارجه روسیه افزود: به منظور تامین امنیت اروپا، تصمیم نشست سال 2008 ناتو در بخارست مبنی بر اجازه عضویت اوکراین و گرجستان به این سازمان باید رسما رد شود.

پیش از این ولادیمیر پوتین در یک کنفرانس مطبوعاتی در این رابطه گفته بود: ساختار ناتو با ما خصمانه است. آنها روسیه و دشمن خود را اعلام کرده اند. هیچ چیز خوبی در این مورد وجود ندارد. ما به دنبال رویارویی با هیچ طرفی نیستیم.

پوتین همچنین افزود که ناتو سیاست تقابل را علیه روسیه دنبال می کند. گسترش ناتو به شرق یکی از مهم ترین چالش های امنیتی پیش روی مسکو است.

رسانه های غربی اخیرا تصاویر ماهواره ای منتشر کردند که مدعی بودند روسیه در ماه ژانویه به دنبال حمله به اوکراین است.

مسکو بارها گزارش رسانه های غربی مبنی بر بسیج گسترده نیروهای خود در مرز با اوکراین را تکذیب کرده و تاکید کرده است که روسیه نیروهای خود را به خاک خود منتقل می کند و هیچ کشوری را تهدید نمی کند.

کرملین همچنین تجاوز روسیه را بهانه ای برای اعزام نیروهای ناتو بیشتر به مرزهای روسیه ذکر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید