علم دین را دست کم نگیریم و آن را به درستی به جامعه عرضه کنیم



عضو ثابت و سرپرست گروه معارف اسلامی فرهنگستان علوم ایران با تاکید بر اینکه همه علمای تجربی قابل احترام هستند اما باید مراقب بود علم دین را دست کم نگیریم و دین جامعه را به درستی ارائه کنیم، گفت: تقرب به خدا تعصب مذهبی است

به گزارش ایسنا آیت الله مصطفی محقق محقق امروز در بیست و دومین دوره مسابقات علمی; ازدواج دکتر. علی اکبر صالحی با بیان اینکه صفات خداوند در دو دسته «فعل» و «ذات» تعریف می شود، افزود: صفات فعل مانند رزق و صفات ذات مانند علم، حیات و قدرت است و از این رو گفته می شود. که خدا یعنی علم، خدا یعنی قدرت و خدا یعنی زندگی.

وی با تاکید بر اینکه درک این معنا در زندگی روزمره صاحبان معرفت بسیار موثر است، گفت: هر چه علم است پرتوی از علم خداوند است، بنابراین هر چقدر هم که علم داشته باشیم، خداوند در وجود ما تجلی می کند. پس علما باید قدر خود را بدانند و این اساس نظام اخلاقی اسلام است و از این جهت با مکاتب دیگر تفاوت دارد.

با اشاره به فعالیت های علمی، پژوهشی و اجرایی دکتر. علی اکبر صالحی محقق داماد با بیان اینکه چند سالی است که او را می شناسم، گفت: دکتر. صالحی مردی است که در بهترین دانشگاه های دنیا تحصیل کرده و برای خدمت به ایران رفته و از زمان بازگشت به ایران، خود را وقف فعالیت های علمی، پژوهشی و اجرایی کرده است.

عضو دائمی و رئیس گروه معارف اسلامی فرهنگستان علوم ایران ادامه داد: همه با شخصیت علمی و اخلاقی دکتر دکتر آشنا هستند. صالحی، اما می خواهم به جنبه ای از شخصیت او اشاره کنم که کمتر کسی به آن توجه کرده است. و آن وجه این است که خاندان طیبه یک خانواده بزرگ و شجره علمی بزرگ است. او در خانواده‌ای بزرگ شد که در حوزه دینی قلم می‌زدند.

وی در ادامه با طرح این سوال که کدام علم برای زندگی مردم مهمتر و مفیدتر است، خاطرنشان کرد: برخی به این سوال پاسخ می دهند که علم تجربی است اما من معتقدم مهمترین علم علم دین است و باید انجام شود. قبل از اینکه دانشمند و متخصص شویم. برای فیزیکدان شدن باید دانش دینی و شناختی داشته باشیم وگرنه ما هستیم و دنیای خاورمیانه.

محقق داماد با اشاره به وضعیت افغانستان و سوریه گفت: چرا امروز در خاورمیانه دچار قتل و خونریزی می شویم و چرا پدرانشان به نام خدا در چشم کودکان سر بریده می شوند. مردی که روی پاسپورتش نارنجک می اندازد و برای رسیدن به خدا از این طریق کشته می شود، منحرف مذهبی است.

وی افزود: همه دانشمندان تجربی قابل احترام هستند اما باید مراقب بود علم دین را دست کم نگیریم و دین جامعه را به درستی ارائه کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید