فحاشی کل ارز 4200 خرج کرد/ جهانگیری یقه دولت را گرفت – خبرگزاری مهر | ایران و اخبار جهان


محمد پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره برنامه دولت برای حذف ارز ترجیحی به مهر گفت: از سال 97 که ارز ترجیحی تصویب شد سالانه حدود 15 میلیارد دلار کنار گذاشته شده است. تا امروز حدود 60 میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور به خرید کالاهای اساسی اختصاص یافته است تا کالاهای اساسی با قیمت مناسب به دست مردم برسد.

وی افزود: از سال 97 تاکنون 27 قلم کالا مشمول نرخ ارز ترجیحی شده است. با افزایش فاصله بین نرخ ارز بازار و ارز ترجیحی، تعداد کالاها نیز شامل می‌شود واحد پول دولت شدند، کم شد. اجاره داره میاد از این اختلاف قیمت به جیب دلالان و مستاجران رفت. 50 درصد از منابع ارز ترجیحی مستقیماً به جیب شما می رود واردکنندگان کالاهای اساسی و رانت خواران رفته اند.

اجاره 450 هزار بیلیون دلار جهانی برای سفته بازان

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایرادات مجلس دهم با «دلار جهانگیری» اظهار داشت: علیرغم تاکید کمیسیون اقتصادی مجلس دهم به دلیل نبود سازوکارها، دولت به دلیل وجود شبکه واردات و رانت در اقتصاد کشور که حدود 450 هزار میلیارد تومان گردش مالی داشت، نمی توانست کنترل بیشتری بر لزوم کنترل توزیع کالاهای اساسی وارداتی با نرخ ارز دولتی داشته باشد. . منابع زمین هدر رفت، شکل گرفت.

دولت کفرآمیز بودجه ارزی مطلوب خود را برای سال 1400 خرج کرد

پورابراهیمی وی تاکید کرد: هیچ اقتصاددانی به این موضوع اعتراف نمی کند اجاره اقتصاد را حفظ کنید. در بودجه سال 1400 8 میلیارد دلار دیگر از محل ارز به واردات کالاهای اساسی اختصاص یافت. بر اساس گزارش ها، پیش از روی کار آمدن رئیس جمهور، نزدیک به 8 میلیارد دلار ارز هزینه شده بود و عملاً هیچ منبعی برای واردات کالاهای اساسی تا پایان سال برای دولت سیزدهم باقی نمانده است.

وی افزود: دولت باید تا پایان سال نسبت به رعایت قانون و مشکلات اقدام کند. داره میاد از تغییرات قیمت را جبران کنید.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پیشنهاد دولت تداوم تخصیص اعتبار برای واردات کالاهای اساسی بود. اما در بودجه سال 1400 سقف استفاده از ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی 8 میلیارد دلار تعیین شد. با منابع بودجه در دسترس هیچ تصمیم دیگری از سوی دولت در این زمینه امکان پذیر نیست.

افزایش جهانی قیمت کالاها و واردات گندم عامل پایان واحد پول بودجه دولتی 1400

پورابراهیمی با بیان اینکه قیمت جهانی کالاها از سال 1399 تا 1400 به شدت افزایش یافته بود، گفت: وضعیت تولید گندم کشور به دلیل خشکسالی امسال به شدت کاهش یافته بود به طوری که بخشی از ارز ترجیحی به واردات گندم اختصاص یافت. بنابراین، این دو مشکل میزان پول مورد نیاز دولت را افزایش داد. مجلس تصمیم گرفته است به جای دولت وارد این موضوع شود واحد پول ترجیحا حذف شود.

وی گفت: از سال 97 تا کنون از 27 کالایی که شامل می شود واحد پول حدود 20 مورد ترجیح داده شد و امروز فقط 7 مورد واحد پول ترجیح داده می شود. دولت خواسته است ارزی که به واردات تخصیص می یابد و عملاً به دست مصرف کننده نهایی نمی رسد با سازوکار دیگری به مصرف کننده نهایی تخصیص یابد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هشدار داد: دولت در تلاش است تا نحوه تخصیص منابع به یارانه واردات را تغییر دهد. به گونه ای که این منابع به مصرف کنندگان تخصیص می یابد که این امر عدالت است نزدیک تر یپی

تخصیص ارز ترجیحی برای واردات دارو و گندم ادامه دارد

پورابراهیمی تاکید کرد: پیشنهاد دولت تداوم تخصیص ارز ترجیحی به یارانه گندم و دارو و 5 قلم دیگر به جای یارانه در قالب واحد پول ترجیح دهید، به روشی متفاوت به مصرف کننده نهایی برسد.

وی بیان کرد: پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی این بود که سرانه مصرف در قالب کارت اعتباری به مصرف کنندگان اختصاص یابد. همه خودروها به همان میزان بنزین یارانه ای دریافت می کنند و صاحبان خودرو هر زمان که بخواهند از سهمیه خود استفاده می کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: نگرانی دولت و مجلس این است که میزان مصرف خوراکی کالاهای اساسی در دهک های کم درآمد در سال های اخیر به شدت کاهش یافته و نسبت به دهک های پردرآمد به شدت افزایش یافته است. دولت تلاش کرد یارانه ها را در قالب واحد پول ترجیح کالاهای اساسی برای حفظ مصرف این کالاها توسط دهک های کم درآمد، اما این هدف محقق نشده است.

پورابراهیمی وی گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی نرخ تورم برای کالاهای اساسی بسیار بیشتر از کالاهایی بود که ارز ترجیحی به آنها تعلق می گرفت. پیدا نشد این یک فاجعه است.

جزئیات اختصاص کارت اعتباری برای خرید کالاهای اساسی

وی بر لزوم پیش بینی سازوکارهای جبرانی برای حذف ارز 4200 تومانی تاکید کرد و ادامه داد: اگر تغییری در قیمت کالاهای اساسی مانند. جوجه اگر این اتفاق بیفتد مابه التفاوت با نرخ 4200 تومان محاسبه و مابه التفاوت از طریق کارت اعتباری از حساب مردم کسر می شود و مردم می توانند بدین ترتیب مصرف خود را کنترل کنید

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی روی این پیشنهاد کار کرده و کمیسیون اقتصادی نیز با این طرح موافق است. دولت برای انجام تعهدات قانونی خود برای بودجه 1400 که به مجلس تقدیم و تصویب کرد، تصمیم گرفت نوعی یارانه وارداتی را به مصرف اختصاص دهد که این امر عدالت است. نزدیک تر و به دولت کمک می کند تا کشور را بهتر مدیریت کند.

پورابراهیمی وی گفت: در سال های اخیر میانگین مصرف کالاهای اساسی در کشور 1.5 برابر یا 30 درصد افزایش یافته است. وقتی به مصرف دهک نگاه می کنید، می بینید که دهک های کم درآمد کمتر مصرف کرده اند.

قاچاق رسمی و غیررسمی کالاهای اساسی به کشورهای همسایه سایه واحد پول قبل از

وی تاکید کرد: دلیل افزایش مصرف کالاهای اساسی این است که این کالاها توسط افرادی که ایرانی و شهروند نیستند مصرف می کردند. خارجی، خارجی در ایران یا توریست هایی که سر فرم هستند موقت به ایران می آینده، در حقیقت جمهوری اسلامی به شهروندان کشورهای همسایه یارانه پرداخت کرده است. مقادیر زیادی کالاهای اساسی قاچاق یا به صورت رسمی صادر می شد و کشورهای همسایه از این ارز ترجیحی استفاده می کردند.

معاون مردمی کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: در مواردی که کالاهای اساسی به صورت رسمی از کشور صادر می شد اینگونه بود. قند بر نبات تبدیل و صادرات یا انتقال آرد گندم ماکارونی و صادر شد. دولت یارانه زیادی برای واردات شکر و گندم پرداخت کرده است.

آثار مخرب ارز جهانگیری یقه دولت اصلی را گرفت

پورابراهیمی بیان کرد: در مقابل، تولید کالاهای اساسی در در داخل کشور به حداقل رسانده و تولید عملا نابود شده است. وضعیت دام و طیور بسیار خطرناک است. خوراک دام و طیور با ارز آزاد محاسبه می شود، اما مجبورند محصول خود را با نرخ و قیمت دولتی بفروشند. مستقر ارز 4200 تومان است.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان گندم تولیدی امسال را به وزارت جهاد تحویل ندادند زیرا قیمت گندم در ایران بسیار پایین‌تر از گندم وارداتی بود و به همین دلیل گندم داخلی به مصرف دام می‌رسید. این مشکل داره میاد از تقصیر دولت کفر بود. ارز 4200 تومانی آنچنان اثرات مخربی بر اقتصاد کشور دارد که عواقبی را در پی دارد. داره میاد از این تصمیم بد توسط دولت آقای رئیسی گرفته شده است.

دولت و مجلس در مورد زمان حذف ارز ترجیحی به توافق نمی رسند

نماینده کرمان تصریح کرد: مذاکراتی بین کمیسیون برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه انجام شده بود. اخبار حرف من در جلسه کمیسیون برنامه و سازمان برنامه این است که دولت می تواند از ظرفیت قانون بودجه برای حذف ارز ترجیحی استفاده کند.

وی گفت: دولت می تواند از ظرفیت قانون بودجه 1400 برای اصلاح تصمیم کفرآمیز دولت استفاده کند. به علاوه دولت برای کمک به اجرای آن لایحه دو فوریت را به مجلس ارائه کرده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تنها اختلاف نظر در مورد زمان و زیر ساخت در حال اجرا است. در صورت عدم وجود زیرساخت های اداری برای استفاده از کارت های اعتباری و ارائه خدمات به شهروندان، اجرای این اصلاحیه ممکن است نیست. ضمائم اجرایی این طرح شامل: پیوست اطلاعاتی، پیوست گفتمانی و زیرساخت اجرایی در این طرح دیده شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: زمان اجرا باید توسط دولت تعیین و تعیین شود. عملیات اجرایی در دست دولت است و باید زیرساخت کارآمدی فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید