فرهنگ در جامعه اسلامی تحقق نمی یابد مگر اینکه مربوط به حوزه عمومی باشد – خبرگزاری مهر | ایران و اخبار جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در افتتاحیه همایش سیاست گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی اظهار داشت: در این همایش به عنوان یک مقام معظم رهبری در حوزه سیاست گذاری و سیاستگذاری عمومی و انقلاب اسلامی مطرح شد. که هر دو با هم تعامل دارند و این مهم است.» الگوی مطلوب جامعه اسلامی را معرفی کنید.

وی افزود: سیستم های پیشرفته دنیا حداقل در ارائه خدمات عمومی و تامین اجتماعی موفقیت هایی داشته اند. برخی اشاره می کنند که این سیستم ها بیکاری و اشتغال زایی را در نظر می گیرند و سایر جنبه های توسعه را در نظر نمی گیرند، با توسعه زنجیره به هم پیوسته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما به عنوان جامعه اسلامی الگوی لازم را ارائه کرده ایم و اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم پاشنه آشیل چیست و چه می توان کرد؟

عاملی در پاسخ به این سوال که حکمرانی فرهنگی به چه معناست و تفاوت حکمرانی فرهنگی با حکمرانی فرهنگی چیست، پاسخ داد: حکمرانی فرهنگی نقشی یکپارچه و نظام مند را پیش فرض می گیرد. در نظام حکومتی مجموعه اقدامات سیاسی، برنامه‌ریزی و اجرایی در حوزه فرهنگ در بخش دولتی و غیردولتی، جنبش مردمی جبهه انقلاب و گزینه‌های دیگری وجود دارد که شامل نظام حکومتی برای استقرار فرهنگ اسلامی می‌شود.

وی ادامه داد: مدیریت فرهنگی الزامات فرهنگی دارد که دولت به دنبال آن است. دولت باید اقداماتی را انجام دهد که در سند مهندسی فرهنگی آمده است. به گفته مقام معظم رهبری، باید به هندسه و همه مولفه های حوزه فرهنگ توجه شود که باید زنجیره ای با رویکرد دانش یکپارچه دنبال شود که هم بعد فرهنگی را در حوزه فرهنگ دینی ارائه کند و هم بتواند به هدف جهان بینی اسلامی دست یابد. و ارزش ارائه معارف اسلامی در ارتباط با فرهنگ.

او گفت: «میان اداره فرهنگی و دولت فرهنگی تفاوت هایی وجود دارد. حاکمیت فرهنگی به ابعاد انگیزش در افراد توجه دارد. این که مردم نسبت به الگوی زندگی اسلامی و سبک زندگی اسلامی از احساس مسئولیت، علاقه و زیان خود پیروی کنند یک چیز است، اما اگر بخواهیم طبق یک قاعده عمودی عمل کنیم، این امکان وجود ندارد. باید بدانیم که مردم داوطلبانه وارد زندگی می شوند..

وی گفت: در اوایل انقلاب اسلامی سال ها نظام شاهنشاهی جامعه را از مسیر الهی منحرف کرد اما به یکباره انگیزه اجتماعی در جامعه ایجاد شد که همه به سمت اسلام و ارزش های اسلامی قیام کردند.

عاملی با بیان اینکه حکمرانی فرهنگی حکمرانی عمودی و سلسله مراتبی است، گفت: حکمرانی فرهنگی دقیقاً بر اراده، دانش، سواد، تخصص، علاقه، انگیزه و احساس مسئولیت اجتماعی متمرکز است و آنچه می خواهد انجام دهد رکن است. “هسته اصلی شرکت توجه دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: جامعه امروز ما تحت تاثیر رسانه های جدید و فناوری های نوین فرهنگی دستخوش تحولات اساسی شده است اما حوزه نوآوری فرهنگی یکپارچه نیست. برخی از مردم زندگی را جهنمی می کنند که هیچ عواقبی ندارد و نوآوری هایی وجود دارد که پایه و اساس ارزشمندی برای زندگی است. بنابراین، توسعه گزینش پذیری افزایش یافته است.

وی افزود: برجسته سازی حوزه های کیفی یک عنصر است و نشان دهنده انتخاب کیفیت برتر است. اگر بتوانیم اسلام و ارزش های الهی را با کیفیتی عالی که در قالب هنر اسلامی جلوه گر می شود، ارائه کنیم، انتخاب می شویم. در میان همه جاذبه های مادی و شیطانی که وجود دارد، مطابق قانون فطرت خودمان است که یک صفت الهی بالاتری را ارائه دهیم که از این اهمیت برخوردار است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: نکته دیگر تاکید بر استقلال افراد است. هنگامی که مخاطب تبدیل به یک کاربر می شود، به طور طبیعی در هنگام ایجاد کنش و ورود به میدان، احساس استقلال در آنها ایجاد می شود. اگر در گذشته فقط تلویزیون می دید و مصرف کننده بود، امروز تولید و بازنشر می کند و چون کار می کند معنایی که در دانشمندان وجود دارد در مدیران دولتی هم وجود دارد. یکی از مشکلات همین تجربه انباشته است که آنها را نسبت به کارشان مغرضانه می کند و چشمشان را به حرف های جدید باز نمی کند.

وی ادامه داد: استقلال فرد را به واحد کنش اجتماعی تبدیل می کند و کار با آن فرد با کاربری که در اوایل حضور رسانه با رسانه های گروهی و جامعه جمعی بود متفاوت است.

عاملی تاکید کرد: فرهنگ از دولت محلی به قلمروهای محلی و ملی سرایت کرده است. اگر در جغرافیا حد و مرز داریم، در فرهنگ هم مرز نداریم. پرستیژ اجتماعی مهم است و اینکه امروزه سلبریتی ها و سلبریتی ها ظاهر می شوند به این دلیل است که برای مردم اعتبار ادعایی ایجاد می کند و فرد در این زمینه حساس و برتر می شود.

عاملی گفت: فرهنگ اسلامی باید به معروف ترین شکل ارائه شود. فرهنگ پایین نمی تواند جاذبه های لازم برای زندگی را فراهم کند.

وی گفت: برای دستیابی به خط مشی عمومی باید دو حوزه مهم را برای فرهنگ تفکیک کنیم. وقتی صحبت از فرهنگ می شود بخشی از فرهنگ در حوزه بازنمایی هنری و رسانه است. مولفه های فرهنگی را به کتاب، داستان، شعر، ادبیات، سینما، رادیو، تلویزیون و هنرهای تجسمی و نمایشی که عرصه فرهنگی وجود دارد، معرفی کنید. یکی دیگر از عرصه های فرهنگ، بازنمایی فرهنگی رسانه است که بسیار مهم است و اگر در آنجا موفق نباشیم، نمی توانیم فرهنگ اسلامی را ایجاد کنیم.

تاکید افزود: باید به حوزه عمومی فرهنگ توجه شود. باید به فکر سلامت و آموزش مردم باشیم. فرهنگ اگر به حوزه عمومی مربوط نباشد در جامعه اسلامی محقق نمی شود. باید به آسیب های اجتماعی حکومت اسلامی توجه ویژه شود. جامعه اسلامی شرایط طبیعی ندارد و جنگ نرم جامعه ما را هدف قرار می دهد و به دنبال مکان هایی است که جامعه را نسبت به زندگی و کاهش سرمایه های اجتماعی و ضعیف نشان دهد.

وی افزود: اعتیاد به مواد مخدر در ایران به طور غیرعادی افزایش یافته است و مصرف الکل و رابطه جنسی ناسالم محصول تصویر بدنی است که خارج از چارچوب اسلامی در حال وقوع است.

عاملی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از شاخص های سلامت و پیشرفت جامعه توجه به کسانی است که قدرت کمتری دارند. سواد دینی بسیار مهم است و با گفت و گو و آموزش دانش آموزان قابل توسعه است.

دیدگاهتان را بنویسید