نسخه جدید هتل کوبورگ وین / سنگسار اروپایی در راه مذاکره – خبرگزاری مهر | ایران و اخبار جهان


خبرگزاری مهر، گروه سیاست – محمد مهاجرانی: با گذشت 23 هفته از آخرین دور مذاکرات ایران و کشورهای 1+5، نمایندگان کشورمان و سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر بر سر میز مذاکره در هتل کوبورگ وین گرد هم آمدند تا به هدفی خاص دست یابند و آگاهی مردم از سرکوبگران را افزایش دهند. تحریم ها علیه مردم ایران

غرب تلاش کرده است نشان دهد که ایران برای شروع مذاکرات جدی نیست

از فضای ایجاد شده در هفته های منتهی به مذاکرات، مشخص بود که کشورهای غربی بر ضرورت شتاب ایران پای میز مذاکره تاکید کرده اند. این تاکید غربی ها از این واقعیت ناشی می شود که آنها فکر می کردند ایران قصد حضور در میز مذاکره را ندارد. اما پس از اعلام خبر از سرگیری مذاکرات توسط علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان، به یکباره فضا تغییر کرد و غرب بار دیگر ثابت کرد که به بهانه های مختلف و مواضع خصمانه از ثبات سیاسی در تصمیم گیری برخوردار نیست.

همزمان با جنگ رسانه های غربی، رژیم صهیونیستی به ایفای نقش ویرانگر ابدی خود به بهای منافع ملت ایران ادامه داد و وزیر امور خارجه این رژیم در یک تور اروپایی به انگلیس و فرانسه سفر کرد.

توضیحات جدید هتل کوبورگ وین / سنگسار اروپایی در راه مذاکره

لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل و همتای بریتانیایی اش در یادداشتی اعلام کردند: لندن و تل آویو شبانه روز با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا با دستیابی ایران به سلاح هسته ای مقابله کنند.

اختلافات جدی کشورهای اروپایی پس از سفر صهیونیستی به انگلیس

بر اساس گزارش ها از وین، این موضوع علاوه بر اعتراض جدی تیم مذاکره کننده ایران، بین سه تیم مذاکره کننده اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) نیز مورد انتقاد قرار گرفت. البته اختلافات بین سه کشور اروپایی به همین جا ختم نمی شود و شکاف عمیقی در درون ترویکای اروپایی در سایر موضوعات نیز وجود دارد.

البته ایران رسماً در این زمینه اعتراض کرده است و سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در نشستی خبری در جمع خبرنگاران گفت: بریم امضا نشده و نابود خواهد شد.

توضیحات جدید هتل کوبورگ وین / سنگسار اروپایی در راه مذاکره

خطیب زاده افزود: اگر به این ترتیب نگاه کنید، متوجه می شوید که حداقل برخی از کشورهای اروپایی با اراده لازم برای رفع تحریم ها به وین نمی آیند و این نشان می دهد که نه تنها جدی نیستند، بلکه به دنبال فرصت هایی هستند که برای رفع تحریم ها اقدام کنند. طولانی کردن مذاکرات.” کارآمد نیست.”

تلاش های ناموفق وزیر صهیونیست در پاریس

وزیر خارجه اسرائیل در دومین مقصد خود به فرانسه سفر کرد و با رئیس جمهور این کشور دیدار کرد. ژایر لاپید در این سفر سعی کرد طرف فرانسوی را به شکست مذاکرات وین متقاعد کند. او با مکرون درباره جایگزینی برای مذاکرات هسته ای صحبت کرد و به دنبال نتایج نشست های ناموفق خود در لندن بود. ناگفته نماند که گفتگوی تلفنی رئیسی و مکرون در روز قبل از دیدارهای لاپید نقش مهمی در شکست صهیونیست ها در پاریس داشت.

رئیس جمهور به همتای فرانسوی خود گفت: اعزام یک تیم جامع به مذاکرات نشان دهنده اراده جدی ایران برای گفتگو است.

توضیحات جدید هتل کوبورگ وین / سنگسار اروپایی در راه مذاکره

همزمان با آغاز مذاکرات رفع تحریم، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: طرفین باید به تعهدات کامل خود در برجام بازگردند. در این صورت ایران نیز اقدامات جبرانی خود را تعلیق خواهد کرد. همچنین مهم است که هر توافقی که به دست می‌آید پتانسیل راستی‌آزمایی مؤثر را داشته باشد.»

توضیحات جدید هتل کوبورگ وین / سنگسار اروپایی در راه مذاکره

یکی از کشورهای 1+4 بر نقش مخرب اسرائیل در مذاکرات تاکید دارد

نشست مقدماتی ایران و کشورهای 1+5 عصر روز دوشنبه (9 آذر) آغاز شد.
در بخشی از این نشست که به ارائه گزارش اجرای همکاری های آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران اختصاص داشت، نماینده یکی از هیئت های مخالف تلویحا به نقش مخرب رژیم صهیونیستی در مذاکرات اشاره کرد. تاکید کرد که آسیب دوربین را نباید فراموش کرد. و تجهیزات آژانس نتیجه خرابکاری شخص ثالث بود!

توضیحات جدید هتل کوبورگ وین / سنگسار اروپایی در راه مذاکره

مذاکره کننده ارشد کشورمان پس از جلسه مقدماتی در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: آنچه ما قبل از 6 دور گذشته مذاکرات داریم یک پیشنهاد است نه توافق، پیشنهاد محل مذاکره است، بنابراین تا جایی که به همه چیز مربوط می شود. “هیچی.”

وی افزود: بر این اساس همه موضوعاتی که در شش دور مذاکرات وین به نتیجه رسید قابل بحث است و همه طرف های مذاکره در این نشست به آن اذعان داشتند.

یک نکته مهم از شش دور اخیر مذاکرات

اما به چه معنا است ؟! به گزارش مهر، عمده موضوعات مطرح شده در شش دور اخیر مذاکرات عمدتاً به پیشرفت برنامه هسته ای کشورمان مربوط می شود. این موضوعی است که طرف های غربی بیشتر به آن علاقه دارند، اما هدف علی باقری از بیان این نکته این است که تا تحریم ها برداشته نشود، هر آنچه تاکنون گفته شده اجرا نمی شود.

اقدام ضد تحریمی تیم مذاکره کننده ایرانی و تمجید از چین و روسیه

با همین اصرار و اصرار تیم مذاکره کننده ما بر اولویت رفع تحریم ها، مقرر شد اولین جلسه به کارگروه تحریم ها اختصاص یابد. باقری در این خصوص گفت: اولین و اولویت کاری کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل باید رسیدگی به وضعیت تحریم های سرکوبگرانه و غیرقانونی باشد.

در این راستا، ایران با ارائه پیشنهادات و الزامات خود در حوزه‌های مشخص و طبقه‌بندی‌شده، توصیه کرده است که سایر طرف‌ها فعالانه پیشنهادات خود را ارائه کنند. این رویکرد عمل‌گرایانه و طبقه‌بندی روشن توسط هیئت‌های ما در چین و روسیه مورد قدردانی قرار گرفت.

با این حال، به نظر می رسد سه کشور اروپایی (فرانسه، آلمان و بریتانیا) بر لزوم مشورت با ایالات متحده تأکید کرده اند. اینکه ادعای استقلال سیاسی آنها خالی است.

اروپایی ها در جریان مذاکرات وین روند تصمیم گیری را کند کردند

از سوی دیگر، بر اساس گزارش های رسیده به خبرنگار مهر از وین، دیپلمات های اروپایی حاضر در این نشست فاقد قدرت تصمیم گیری در مورد مسائل مختلف فنی هستند و باید دائماً با پایتخت های خود و واشنگتن رایزنی کنند که این امر باعث کندی تصمیم گیری شده است. فرآیند ایجاد

این در حالی است که یک تیم عالی اقتصادی و فنی برای رفع تحریم ها به وین رفته اند این یک نکته منفی از سوی اروپایی ها است.

سناتورهای جمهوری خواه به دنبال تأثیر مخرب بر مذاکرات هستند

یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در کوبورگ وین، شکاف سیاسی در ایالات متحده است. سناتورهای جمهوری خواه بیشتر از همه مختل شدند و تأکید کردند که اگر حزب آنها در انتخابات ریاست جمهوری 2024 پیروز شود، دوباره رهبری را به دست خواهند گرفت.

توضیحات جدید هتل کوبورگ وین / سنگسار اروپایی در راه مذاکره

هیئت ایرانی دیروز (چهارشنبه) دستور کار مفصلی داشت و علاوه بر حضور در کارگروه هسته ای، با نمایندگان سه کشور اروپایی و همچنین انریکه مورا، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دیدار و گفت و گو کرد.

پیشنهادات جدید ایران در مورد مسائل هسته ای و لغو تحریم ها

تیم مذاکره کننده ایرانی نیز در نشست امروز (پنجشنبه) پیشنهادها و متون خود را به طرف مقابل ارائه کرد و اکنون روند مذاکرات منوط به پاسخ طرف مقابل به پیشنهادات طرف ایرانی است.

اولین سند ارائه شده از سوی ایران در جریان مذاکرات لغو تحریم ها و سند دوم مربوط به موضوع هسته ای بود.

بر اساس گزارش ها از وین، مذاکرات ایران و نمایندگان 1+4 امروز (پنجشنبه) ادامه خواهد داشت و باید دید آیا اروپا می تواند مستقل و جدی در تصمیم گیری های خود عمل کند یا سیاست شکست خورده آمریکا را ادامه خواهد داد. فشار علیه مردم ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید