کارمزد مبادله گاز نمی گیریم/ در سال های اخیر همسایه هایمان را فراموش کرده ایم – خبرگزاری مهر | ایران و اخبار جهان


به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین اسماعیلی رئیس نهاد ریاست جمهوری، شنبه شب با حضور در برنامه نگاه 1 به تشریح عملکرد 100 روزه دولت در رابطه با اقدامات سیاست خارجی دولت انجام دیپلماسی اقتصادی و توجه به همسایگان پرداخت.

اسماعیلی گفت: با این رویکرد در اجلاس اکو حضور پیدا کردیم که بتوانیم همکاری های اقتصادی ایران و کشورهای عضو را در حوزه های مختلف توسعه دهیم و یا اقتصاد آسیا را از بین کشورهای دوست و همسایه خود انتخاب کنیم.

وی تاکید کرد: اجلاس سران کشورهای عضو اکو در حوزه انرژی، محیط زیست، اقتصاد دیجیتال و فیبر نوری زمینه را برای ارتباط گسترده با کشورهای عضو این سازمان فراهم کرد.

دفتر ریاست جمهوری گفت: در حاشیه این اجلاس با روسای جمهور شرکت کننده در این اجلاس گفتگوهای دوجانبه داشتیم و همکاری های گسترده ای در زمینه انتقال انرژی از جمله گاز و امنیت به ویژه در رابطه با کشور صورت گرفت.

اسماعیلی گفت: سفر رئیس جمهور به ترکمنستان موفقیت های زیادی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و سیاست خارجی داشته است.

رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص فضای شانگهای و اجلاس اکو گفت: موضع همه کشورهای عضو و روسای جمهور حاضر در اجلاس و مذاکرات دوجانبه چه از نظر نقش، پیشینه و جایگاه ایران در منطقه، و رویکردهای دولت سیزدهم به ویژه در دو محور توسعه اقتصادی و توجه به همسایگان، بسیار مشتاق تعامل با ایران و رئیس جمهور ایران در مذاکرات و دیدارها و از موضع اعتماد و عزت جمهوری اسلامی است. ایران درگیر شد.

اسماعیلی افزود: آنها متوجه شده اند و دیده اند که بسیاری از سوءتفاهم هایی که در گذشته به وجود آمده در مدت کوتاهی برطرف شده و رویکرد دولت کاملا متفاوت بوده است. متاسفانه در سال های اخیر کشورهای همسایه را فراموش کرده ایم.

وی ادامه داد: سران کشورهای همسایه وقتی دیدند که ما توجه ویژه ای به فعالیت های اقتصادی با سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه داریم، با اشتیاق در این جلسات شرکت کردند و به ایران عزت و جایگاه بی نظیری در منطقه دادند. در این اجلاس تفاهم بسیار خوبی حاصل شد.

وی گفت: از سال 95 با ترکمنستان مشکل گاز داشتیم که بر روابط دو کشور تأثیر گذاشته و در چند ماه اخیر در برخی استان ها با کاهش فشار گاز مواجه شده ایم. سال مناقشه گازی و آذربایجان که نیاز به خرید گاز از ایران و ترکمنستان داشت، در فضایی کاملاً دوستانه با قراردادهای بین بخشی با امضای قرارداد تبادل گاز موافقت کرد.

اسماعیلی افزود: توافق شده است که آذربایجان از ترکمنستان گاز بخرد و از طریق ایران مبادله کند و ایران هم سهم خود را از گاز بگیرد. بنابراین در این قرارداد پولی بابت سوآپ دریافت نمی کنیم، اما گاز خریداری شده آذربایجان از ترکمنستان را به عنوان سهم خود می گیریم و بقیه را در نقطه مرزی ایران و آذربایجان به آذربایجان تحویل می دهیم.

وی افزود: اینها زمینه هایی است که زمینه ساز قراردادهای مشابه بین کشورهای دیگر که قصد خرید گاز از ترکمنستان را دارند، می شود و از نظر خط لوله قوی خود می توانیم آنها را با کشورهای دیگر مبادله کنیم. با اعتمادی که ایجاد شده است می توانیم با کشورهای همسایه ارتباط برقرار کنیم که هم برای ما و هم برای کشورهای اطراف خوب است.

رئیس جمهور با توجه به اینکه امیدواریم استان های شمالی کشورمان بر اساس توافقنامه با کمبود گاز مواجه نشوند، افزود: ما از این گاز سهم داریم و به دلیل اینکه این گاز را از مرز شرقی کشور می گیریم، قطعا سهم خود را از گاز مصرف می کنیم. گاز در این استان هاست و در صورت عدم حل 100 درصدی این موضوع بخش مهمی از این موضوع حل می شود.

وی تاکید کرد: در حوزه گازرسانی و جلوگیری از افت فشار آن تنها به این موضوع بسنده نکردیم و وزارت نفت و شرکت ملی گاز اقدامات بعدی را انجام دادند. رئیس جمهور از ابتدای دولت تاکید کرد که باید برای تامین سوخت مورد نیاز تدابیری اتخاذ شود. البته در مصرف صرفه جویی و تعدیل شده و شرکت ملی گاز اصرار دارد مردم و وسایل گرمایشی آنها را عایق بندی کند که تاثیر زیادی در کاهش مصرف انرژی دارد.

رئیس دفتر ریاست جمهوری گفت: تمام تلاش دولت این است که حتی در صورت انعقاد قرارداد مردم ما در سرمازدگی ها با افت فشار گاز مواجه نشوند. این یکی از توفیقات این سفر و عنایت خداوند به مردم، کشور و دولت بود که خداوند متعال را شاکریم.

اسماعیلی در خصوص رویکرد دولت سیزدهم برای بهره برداری از تجارت جهانی و مذاکرات دوجانبه و چند جانبه آنها گفت: با فعالان اقتصادی و تجاری ایران در همه کشورها در ارتباط با دولت های منطقه گفت و گوهایی داشته ایم.جمهوری و ساعت 19 صبح با فعالان اقتصادی دیدار کردیم و با خود فعالان اقتصادی موانع و مشکلات این حوزه را بررسی کردیم.

رئیس نهاد ریاست جمهوری افزود: در سفر قبلی خود به اجلاس شانگهای دو بازخورد داشتیم. حجم تجارت و صادرات ما به تاجیکستان در این مدت سه برابر شده است و توانسته ایم همین افزایش صنعت و برتری اقتصادی در صنعت، انرژی، ساختمان و … را تضمین کنیم.

اسماعیلی گفت: در ترکمنستان مشکلات مالی برای تجار و گره های ما ایجاد شده که همگی باز شده و جاده برای این کاربری کاملا آسفالت شده است. ما متاسفیم که در گذشته به راحتی از همه چیز غفلت شده است و معتقدیم که سهم ما از منطقه باید بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه 42 درصد جمعیت جهان در سازمان همکاری شانگهای هستند، گفت: از نظر تسهیل در روابط اقتصادی ایران و سازمان همکاری شانگهای، مسیرهای ریلی، دریایی و زمینی داریم. امکانات و ظرفیت های لازم در ایران بسیار زیاد است و در ازای نیازهای کشورمان می توان آن را از سوی کشورهای عضو معاهده شانگهای تامین کرد.

رئیس دفتر ریاست جمهوری افزود: در ابتدای دولت سیزدهم با رایزنی ها موفق شدیم به عضویت دائمی این سازمان درآییم و راهی برای همکاری اقتصادی ایران و کشورهای عضو که امکان ارتباط و حمل و نقل آسان است، تضمین شد. و حمل و نقل بین آنها نسبتاً ارزان است.

وی ادامه داد: با روش های ساده و با وجود زیرساخت های مناسب و نزدیکی و ارزانی روابط تجاری ایران و کشورهای منطقه، زمینه رشد تعاملات اقتصادی را فراهم کرده ایم. تجارت ما با تاجیکستان 3 درصد رشد داشته است و در مورد سایر کشورها موفقیت یکی پس از دیگری خواهد بود. این موضوع بخشی از فرآیندی است که حدود 7 ماه زمان می برد و همزمان با تکمیل مراحل اداری، راه برای اقدامات و جهش های بیشتر در روابط اقتصادی ایران و کشورهای عضو شانگهای باز خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید