کتاب بیت الاحزان / پژوهش سرای بقیع – خبرگزاری مهر | ایران و اخبار جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، آخرین اثر پژوهشی-تاریخی کتابخانه معرفت با عنوان «بیت الاحزان; حقیقت انکارناپذیر نوشته مصطفی راستگو در بازار کتاب منتشر شد.

بیت الاحزان به معنای مجلس عزا، محلی بود در قبرستان بقیع که حضرت زهرا (سلام الله علیها) برای پدر بزرگوارش رسول رحمت (صلی الله علیه و آله و سلم) عزاداری می کرد و در سوگ غصب غصب می کرد. خلیفه امیرالمومنین علی (علیه السلام).

کتاب «بیت الاحزان; حقیقت انکارناپذیر تنها اثر و تحقیق جامع و مستقل درباره هویت تاریخی بیت الاحزان است.

این کتاب از یک مقدمه و سه فصل تشکیل شده است. فصل اول به کلیات و سوالات مقدماتی می پردازد. نویسنده در این فصل به جایگاه تاریخی و دینی و ارتباط آن با مسئله وحدت اسلامی می پردازد. در فصل دوم، منابع و منابعی که بیت الاحزان در آنها ذکر شده است، به ترتیب زمانی فهرست شده است. نویسنده ابتدا خلاصه ای از زندگی نامه و نگرش نویسنده را در مورد هر منبع ارائه می دهد و سپس نویسنده را در کتاب خود ذکر می کند. مصادره هایی که از قرن دوم هجری تا امروز را شامل می شود. نویسنده در فصل سوم علاوه بر نتیجه گیری به بیان ویژگی های جغرافیایی و معماری بیت الاحزان و سرنوشت این مکان مقدس پرداخته است.

نویسنده با نثری ساده و روان به ذکر جزئیات تاریخی این مکان مهم پرداخته و با دقت به موضوعات مهم تاریخی مانند شهادت حضرت محمد (ص)، ماجرای بام و وقایع مهم پیرامون زندگی آن حضرت پیوند می زند. زهرا (سلام الله علیها).

«بیت‌الأحزان; حقیقت انکارناپذیر «در 216 صفحه و به بهای 60 هزار تومان توسط انتشارات کتابستان منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید