۸ اشتباهی که هنگام ترک شغل نباید مرتکب شوید


تصمیم گرفته‌اید شغل فعلی‌تان را رها کنید؟ تصمیم به ترک شغل ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد. بسیاری از افراد شاغل به دلایل مختلفی روزی این تصمیم سخت را گرفته‌اند و سراغ شغل جدید رفته‌اند. تصمیم به ترک شغل فعلی مانعی ندارد و بیشتر اوقات باعث پیشرفت بیشتر افراد می‌شود، اما مهم است که روند رهاکردن شغل را به‌درستی طی کنید و مرتکب اشتباهاتی نشوید که اتفاقا بسیار هم رایج‌اند. در این مقاله، درباره اشتباهاتی می‌گوییم که نباید هنگام ترک شغل مرتکب شوید. با ما همراه باشید.

۱. ترک شغل بدون اطلاع قبلی

استعفای آنی به‌معنای این است که روزهای سخت زیادی در این شغل داشته‌اید و اکنون آن‌قدر عصبانی هستید که دیگر توان تحمل این شرایط را ندارید. گرچه ممکن است محیط کار سمی به‌قدری کلافه‌تان کرده باشد که بخواهید بدون هیچ اعلانی این شغل را رها کنید، ترک شغل بدون مطلع‌کردن دیگران رفتاری غیرحرفه‌ای محسوب می‌شود.

مطلع‌کردن کارفرما از تصمیمتان مهم‌ترین کاری است که باید قبل از رهاکردن شغل انجام دهید. ۲ هفته تا ۱ ماه قبل از اینکه کاملا شغلتان را رها کنید و سر کار نیایید، درباره مشکلات فعلی و تصمیم به استعفا با مدیرتان صحبت و استعفانامه‌تان را به او تقدیم کنید. به این فکر کنید که حتی اگر شغل دیگری داشته باشید، ممکن است روزی سروکارتان به شرکت و همکاران سابق بیفتد. اگر بدون اطلاع شغلتان را ترک کرده باشید، واقعا روی صحبت‌کردن و روبه‌روشدن مجدد با آنها را دارید؟ ترک شغل بدون ارائه نامه استعفا و مطلع‌کردن دیگران به منزله خراب‌کردن پل‌های پشت سرتان است.

نکته مهم دیگر این است که معمولا مدیران هنگام استعفا معرفی‌نامه‌ای به شما می‌دهند که برای ورود به موقعیت شغلی جدید بسیار مفید است. اگر بدون اطلاع شغلتان را ترک کنید، این معرفی‌نامه را هم دریافت نخواهید کرد.

۲. خودداری از کمک‌کردن به فرد جایگزین

افراد حرفه‌ای قبل از ترک شغل به فرد جایگزین خود کمک می‌کنند، فایل‌ها و اطلاعات موردنیاز را در اختیارش می‌گذارند و نکات مهم درباره روند کار را به او می‌گویند. با این رفتار محترمانه به‌خوبی شغل فعلی‌تان را ترک می‌کنید و خاطره خوبی برای مدیر، همکاران و حتی فرد جایگزین خود به یادگار می‌گذارید. ممکن است مشکلات و دلخوری‌هایی که از مدیر یا همکارانتان دارید، وسوسه‌تان کنند که هیچ کمک یا توصیه‌ای به فرد جایگزین نکنید. شاید این رفتار در لحظه کمی حالتان را خوب و دلتان را خنک کند، اما درمجموع رفتار حرفه‌ای و درستی نیست.

۳. حضور طولانی‌مدت پس از ترک شغل

گرچه حضورداشتن شما در محل کار تا زمان مستقرشدن کامل نیروی جدید مفید است، ماندن طولانی‌مدت در موقعیتی که از آن استعفا داده‌اید، ممکن است برای کارفرما دردسرساز شود.

گاهی ممکن است شرایط برعکس شود و کارفرما به دلایلی مانند شلوغ‌بودن فصل کار درخواست غیرمنطقی از شما داشته باشد و بخواهد مدت بیشتری بمانید و ترک شغل را به تأخیر بیندازید. ممکن است به‌خاطر احساس گناه و فکرکردن به شلوغی کارها تصمیم بگیرید کمی بیشتر از حد معمول در این موقعیت بمانید. در این شرایط هم بهتر است روی رفتنتان مُصِر باشید، مگر اینکه پای دلیل قانونی یا قراردادی در میان باشد.

۴. مطلع‌کردن همکاران قبل از مدیر

همکاران در حال صحبت‌کردن

یادتان بماند هر زمان که خواستید شغلی را رها کنید، اول از همه باید مدیر را از تصمیمتان مطلع کنید. اگر تصمیم به ترک شغل را قبل از مدیر با همکاران در میان بگذارید و مدیرتان از همکارانتان بشنود که تمایل به ترک شغل دارید، از شما دلخور خواهد شد. تمام موقعیت‌های کاری شما جزو رزومه‌تان محسوب می‌شوند و دلخوری کارفرما از شما نکته‌ای منفی در رزومه شماست.

۵. ترک شغل با ناراحتی و سرزنش دیگران

چه دلیل شما برای ترک شغل به‌توافق‌نرسیدن بر سر حقوق درخواستی شما باشد و چه مشکلات مربوط به محیط کار و همکاران، نباید هنگام ترک شغل مدیر یا همکارانتان را سرزنش یا به آنها توهین کنید. به‌جای سرزنش دیگران و صحبت از اتفاقات تلخ، از روزهای خوبی صحبت کنید که در این موقعیت شغلی داشته‌اید و خاطره خوبی از رفتن خود به یادگار بگذارید. اگر با توهین به دیگران و سرزنش آنها از مجموعه خارج شوید، تمام کارهای خوبی که در مدت حضور در شرکت انجام داده‌اید، از یاد همکاران و مدیرانتان خواهند رفت.

۶. باقی‌گذاشتن اطلاعات شخصی در رایانه شرکت

ایمیل کاری و رایانه‌ای که با آن کار می‌کرده‌اید، متعلق به شرکت است و باید قبل از ترک‌کردن شغلتان فایل‌ها و اطلاعات شخصی‌تان را از روی رایانه پاک کنید. مشخص نیست چه فردی قرار است پای این رایانه بنشیند و برجای‌ماندن فایل‌ها و اطلاعات شخصی شما ممکن است باعث سرقت هویت‌تان شود. پس حتما قبل از تحویل رایانه به فرد جایگزین یا مدیر و ترک شغل، اطلاعات شخصی‌تان را از روی آن پاک کنید.

۷. رهاکردن شغل بدون برنامه‌ریزی برای شغل جدید

در موقعیت فعلی شما، دلیل ترک‌کردن شغلتان مهم نیست و باید به موضوعات مهم‌تری فکر کنید مانند اینکه «پس از ترک این موقعیت قرار است چه کار کنم؟». قبل از مطلع‌کردن دیگران از تصمیمتان برای ترک شغل، به پیداکردن شغل جدید فکر کنید.

یکی از مواردی که کارفرمای جدید هنگام مصاحبه و مرور رزومه به آن توجه می‌کند، شکاف‌های بین شغل‌هاست. اگر مدت زیادی از ترک شغل سابقتان گذشته باشد و در این مدت مشغول هیچ کاری نشده باشید، احتمال اخراج شما از شرکت قبلی را در ذهن مصاحبه‌کننده پررنگ می‌کند و تمایل او به صحبت درباره توانایی‌ها و استخدام شما را کاهش می‌دهد. حتما قبل از ترک شغل به‌ فکر پیداکردن شغل دیگر باشید و بین ترک شغل سابق و شروع شغل جدید فاصله نیندازید.

۸. صحبت‌کردن پشت‌سر مدیر و همکاران

ممکن است پس از ترک شغل در دورهمی‌های دوستانه و یا حتی مصاحبه کاری ترغیب شوید از موقعیت شغلی سابق انتقاد کنید یا با مطرح‌کردن مسائلی آبروی همکاران و مدیرتان را ببرید. به یاد داشته باشید که روزهای کاری شما در شغل سابق جزو اسراری‌اند که نباید با دیگران درموردش صحبت کنید. با صحبت‌کردن پشت‌سر مدیر و همکاران تصویری غیرحرفه‌ای از خودتان به دیگران نشان می‌دهید.

کلام پایانی

ترک شغل یکی از موقعیت‌های چالش‌برانگیز دنیای کسب‌وکار است. حتی اگر با ناراحتی شغل فعلی‌تان را ترک می‌کنید، حواستان باشد مرتکب این اشتباهات نشوید. ممکن است در شرایط فعلی نحوه ترک‌کردن شغل و همکاران بی‌اهمیت به‌ نظر برسد، اما پس از مدتی متوجه اثرات آن بر آینده شغلی خود خواهید شد.

شما هم قصد دارید شغلتان را رها کنید؟ به‌نظر شما چه اقدامات دیگری در این موقعیت اشتباه‌اند؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


فروشگاه چطور - مجموعه پیشرفت شغلی

چگونه با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.

چگونه در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کنیم.


دیدگاهتان را بنویسید