ماراتن 8 آذر; فرار و اراده آمریکا – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر پرس، گروه بین الملل – مریم مقررات: هفته پر چالشی را پشت سر گذاشتیم و هفته شلوغ تری در انتظارمان است. «رابرت مالی» تا 20 نوامبر (29 آبان) نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بود و خروج وی همزمان با ورودلوید آستین »وزیر دفاع آمریکا در بحرین. این در حالی است که روز سه شنبه 23 آبان ماه شاهد حضور رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران هستیم و یک روز بعد در فاصله 24 تا 25 نوامبر (3 و 4 آذرماه) شاهد برجام خواهیم بود. فرمانداران در وین و چهار روز بعد در 29 نوامبر همان شهر میزبان هفتمین دور مذاکرات پیرامون احیای بریم خواهد بود.

این در حالی است که ایران از یک سو با روسیه و چین و از سوی دیگر با آمریکا با این دو کشور ارتباط داشت، در حالی که فرانسه با انحراف آشکار از عرف معمول قبل از رسیدن به برجام، مسؤول گذاشتن برجام بود. زمینه سازی این به نفع تغییر جهت به بن بست های احتمالی است.

اما از هر چه می آید و می رود و از همه این حرف ها کلمه ایران یکی است قبلا این بود و می توان آن را در پنج عبارت خلاصه کرد:

* از مذاکره درباره فعالیت های موشکی و منطقه ای خودداری کنید

* غرامت از ایالات متحده برای جبران بدهی قبلی

* لغو تمامی تحریم های اعمال شده در پی توافق هسته ای 2015

* واشنگتن تضمین می کند که از برجام خارج نخواهد شد

* تایید قبل از توافق نهایی

اما چه نوع لابی و دوندگی برای اینکه طرف مقابل جایگاهی پیدا کند، به خصوص در کل گفتمانی که ارائه می کنند، که شامل آمریکا، اتحادیه اروپا و البته شورای همکاری خلیج فارس می شود. تنها چند کلمه کلیدی پشت این بحث وجود دارد که البته ایران بی پاسخ نماند.

این عبارات کلیدی عبارتند از:

* اقدامات غیر مستقیم

* ادامه بحث از نقطه پایانی دور ششم مذاکرات وین

* تظاهر به مذاکره کنید

* رسیدن به نقطه بی بازگشت

* روابط منطقه ای یا تقویت گفتگوهای منطقه ای

اکنون هر یک از این کلیدواژه ها را در سرفصل های جداگانه و نحوه برخورد ایران با آنها بررسی می کنیم.

آمریکا و ادعای حضور موازی بر سر میز مذاکره

مانند ایالات متحده، این کشور به دنبال به رسمیت شناختن توهم P5 + 1 و استفاده از اصطلاح “مذاکرات غیرمستقیم” برای چارچوب وین است. ایران همچنین با ادعاهای واشنگتن مخالفت می کند و فرصت کافی برای یادآوری این موضوع را فراهم می کند که پس از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام، واشنگتن دیگر طرف مذاکره با تهران نیست و موضع ما این است که در 1+4 ادامه دهیم.

ایران توهم آمریکا در به رسمیت شناختن چارچوب 1+5 را زیر سوال می برد

این واقعیت که ایران قبل از تعیین تاریخ از سرگیری مذاکرات در وین مایل بود با طرف های اروپایی در بروکسل دیدار کند، به طور نمادین با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. انداز این بود که تهران ادامه بحث را در بسته تداوم روابط با اروپا گنجاند. بنابراین اتحادیه اروپا از آماده شدن برای نشست بروکسل خودداری کرده است، در حالی که ایران رویکرد متفاوتی را در واکنش به سنگسار در پیش گرفته است تا هرگونه تردید در مورد موضع خود را برطرف کند. در واقع، علی باقری، معاون وزیر امور خارجه ایران به طور جداگانه از بریتانیا، فرانسه و آلمان بازدید کرد تا تاکید کند که «E3 منهای ایالات متحده یکی از طرفین گفتگوی ایران است.

فرانسه و ساز همیشه مقابل هم هستند

لودریان وظیفه تاکید بر دو عبارت کلیدی را بر عهده دارد که البته یکی از آنها «ضرورت ادامه بحث از پایان دور ششم مذاکرات وین» است. به دفعات بیشتر یپی قبل از رسیدن به برجام در سال 2015، کار این بود که قطار مذاکره با لوران را از ریل خارج کنیم. فابیوس“وزیر امور خارجه

وقت فرانسه بود و او به عنوان سخنگو انتظارات طرف مقابل را تعیین کرد. بین به قدرت رسیدن ترامپ و جو بایدن دموکرات های کاخ سفید که به تازگی شروع به زمزمه درباره احیای بریم کرده اند. توتو «هایکو ماساین وزیر خارجه آلمان بود که با توجه به چشم انداز برلین برای ایفای نقش بیشتر در صحنه جهانی، زمینه را برای انتظارات فراهم کرد. برجامی اتحادیه اروپا فرفاما اکنون، بین پایان دولت آنگلا مرکل و روی کار آمدن صدراعظم جدید، کار به پاریس برمی‌گردد و این بار به “.ان آره لودریان به رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه تحویل داده شد.

لودریان وظیفه تاکید بر دو عبارت کلیدی را بر عهده دارد که البته یکی از آنها «ضرورت ادامه بحث از پایان دور ششم مذاکرات وین» است. به دفعات بیشتر یپی آنچه در شش دور مذاکرات وین دنبال شد؛ رویکرد آمریکا برای لغو «تحریم‌ها». یای این با برجام ناسازگار بود، اما تاکید دولت جدید ایران بر «اجرای برجام بدون مصالحه بر اساس توافق 2015» به این معناست که «همه تحریم های دوران ترامپ» حتی آنهایی که به تهران فشار می آورند، باید برداشته شوند. غلبه بر تروریسم و ​​حقوق بشر دشوار است.

پاسخ باقری مبنی بر اینکه «نقطه شروع دور هفتم لغو تمامی تحریم های غیرقانونی است» به ادعای مکرر لودریان اشاره دارد.

ژست چانه زنی؛ برای کی؟

اما لودریان تنها یک بار از عبارت کلیدی «موضع مذاکره ساختگی» استفاده کرد و استدلال کرد که اگر ایران با چنین موضعی به میز مذاکره بیاید. برجام برای غرب بی محتوا خواهد بود. این بیانیه مترادف با کلمه کلیدی استفاده شده توسط رابرت مالی است که می گوید ایران به دلیل غنی سازی آن به «نقطه بدون بازگشت برای احیای برجام نزدیک می شود»، بیانیه ای که توسط گزارش رویترز حمایت شده است. فشار بر ایران به معنای متقاعد کردن «چین و روسیه» است که «تهران راه را می بندد نه واشنگتن».

نه تنها ایران در ماراتن می دود که تا 29 دسامبر باقی مانده است، زیرا حرف آخر «برداشتن همه تحریم ها» است. او از اول دوید به همین دلیل دقیقاً این طرف غربی است که با وجود اصرار برای ورود به دور هفتم، فقط ژست مذاکره می‌کند و نمی‌خواهد از آن نتیجه‌گیری کند، زیرا تمرکز خود را بر کسب حداکثر امتیاز و همچنان با اهرم‌های ناکارآمد دارد. . “فشار.” حداکثر. رایزنی رابرت مالی با چین و روسیه با شعار «معامله با شرکا»؛ این را می توان در این زمینه ارزیابی کرد.

اما سوال اصلی این است که حداکثر مزیتی که غرب به دنبال آن است چیست؟

مساحت و انتخاب جداول جدید

چهارشنبه گذشته اولین سفر از سفرهای منطقه ای رابرت مالی در بیانیه ای مشترک با شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا اعلام شد. عبارات کلیدی این بیانیه شامل «توجه به مسائل امنیتی جدی‌تر در منطقه» و «ترویج گفت‌وگوی منطقه‌ای» در چارچوب احیای شورای امنیت سازمان ملل است.

سپس، روز جمعه و در جریان کنفرانس امنیتی منامه، مالی از همین کلیدواژه در قالبی متفاوت استفاده کرد و گفت: ایران چاره ای ندارد. تداوم تنش ها و بحران های هسته ای یا بازگشت دوجانبه به برجام و ایجاد فرصت های «ارتباطات منطقه ای»، اقتصادی و دیپلماتیک.

او بعداً در گزارشی در توئیتر همین کلیدواژه را با رنگ و یخ گول‌آمیزتر تکرار کرد: ریشه غالب ناآرامی‌ها در خاورمیانه، کنار گذاشتن ایران از «روابط منطقه‌ای» است. آه توو یک پاسخ مفید هلبانه ایران آن را دارد.

ماراتن 8 آذر;  فرار آمریکا و اراده ایران

اگر کلمه کلیدی “روابط منطقه ای” در کنار ادعای “آفتاب. قیمتسخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بریم مبنای مذاکره در مورد موضوعات دیگر است. ما ایده روشنی از انتظارات ایالات متحده و شرکای آن داریم.

خبرگزاری مهر بهمن در گزارشی با عنوان «پشت پرده سیاست». برجامی بایدن وی با اشاره به این چشم انداز گفت: کد امنیت منطقه ای و رابطه تهران-ریاض.

در این منظر، تلاش می‌شود تا مذاکرات وین را مشروط به حضور کشورهای عربی خلیج فارس کند یا در یک فرآیند جداگانه و در میز مذاکره مستقیم بین اعضای منطقه، الزامات امنیتی واشنگتن (از جمله برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای) برآورده شود. و ایران

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه ۳۱ آذر در پاسخ به این سوال گفت: آنچه در وین انجام می شود تمرکز بر رفع تحریم ها علیه ایران است. اگر کشورهای خلیج فارس فکر می کنند که ما گفتگوی متفاوتی داریم، باید این موضع را بشنوند. برنامه ما در مورد وین و منطقه روشن است.

این بیانیه به این معنی است که کسانی که خارج از میز مذاکره وین هستند نباید انتظارات خود را بالاتر از خط قرمز ایران (که یکی از آنها برنامه دفاع موشکی است) بالا ببرند. یا اگر مثلاً عربستان سعودی و امارات متحده عربی بخواهند روابط را متوقف کنند. ایران استقبال می کند، اما در چارچوبی دیگر مبتنی بر حق همسایگی، مشروط بر اینکه مطالبات خود را از نسخه ای که آمریکا برایشان پیچیده کرده است، نخواند.

تهران در حال حاضر میزبان رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی است و هشدار داد که امیدوار است مسیر او مانند دوره های گذشته سازنده باشد و از وسوسه فرانسوی ها برای سیاسی کردن موضع خود دوری کند. نه تنها ایران در ماراتن می دود که تا 29 دسامبر باقی مانده است، زیرا حرف آخر «برداشتن همه تحریم ها» است. حضور او بر سر میز مذاکره از همان ابتدا نشان می دهد که طرف مقابل چقدر خود را با این واقعیت وفق داده است.

دیدگاهتان را بنویسید