نگذارید ایران، ترکیه و آذربایجان روابط را مختل کنند – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز


به گزارش یک خبرگزاری مهر به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی در دیدار با رجب، در ادامه مذاکرات و مذاکرات با نمایندگان کشورهای شرکت کننده در اجلاس همکاری های اقتصادی اکو، ادامه داد. طیب اردوغان به ظرفیت اشاره کرد توسعه روابط و مبادلات تجاری و اقتصادی تهران – آنکارا فراتر از سطح فعلی است، اظهار داشت: ایران و ترکیه می توانند سطح کنونی مبادلات تجاری و مبادلات، روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور را به سطح استراتژیک نزدیک کنند.

این را روسای جمهور ایران و ترکیه بیان کردند توسعه همکاری و هماهنگی دو کشور در مسائل دوجانبه و منطقه ای به نفع هر دو ملت صلح و ثبات در منطقه منوط به استفاده از همه ظرفیت ها برای توسعه بر تمامی ابعاد روابط تهران و آنکارا تاکید شد.

با اشاره به زمینه های گسترده و متنوع همکاری ایران و ترکیه در برخی زمینه ها ناهمسان وی گفت: از جمله انرژی، امور بانکی و پولی و تجارت توسعه تسهیل روابط اقتصادی و تعرفه های ترجیحی ممکن است تجدید نظر شود.

رئیس‌جمهور در ادامه همکاری‌ها و روابط نزدیک ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه گفت: این سه کشور دارای ویژگی‌های مشترک فرهنگی، مذهبی و عقیدتی زیادی هستند و اگرچه نباید اجازه داد این روابط مختل شود، اما باید به همان اندازه نزدیک باشد. تا جایی که ممکن است. روابط، دشمنان مشترک ما را ناامید خواهد کرد.

وی همچنین از حضور در این مراسم ابراز نگرانی کرد داعش وی در افغانستان و افزایش ناامنی در این کشور گفت: گروه های تروریستی نه تنها باعث ناامنی در افغانستان می شوند، بلکه امنیت منطقه را نیز تهدید می کنند، بنابراین نباید اجازه دهیم گروه های تروریستی مانند داعش و ک.ک.ک امنیت کشورهای منطقه را به خطر بیندازد.

رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران از آن زمان در افغانستان دولت فراگیر تشکیل داده است حفاظت و ما معتقدیم که همه گروه ها، اقوام و طبقات باید آن را داشته باشند ناهمسان مردم افغانستان در آینده افغانستان نقش دارند.

رئیسی با اشاره به برقراری ثبات و امنیت در سوریه گفت: باید از ظرفیت های خود برای ایجاد صلح، صلح و امنیت در سوریه استفاده کنیم.

وی افزود: مشکلات منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل شود و حضور و دخالت بیگانگان نه تنها مشکلات را حل نمی کند، بلکه شرایط را پیچیده می کند.

رئیس جمهور همچنین بر ثبات، صلح و احترام تاکید کرد تمامیت ارضی عراق تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با دولت مقتدر و مقبول مردم عراق به قدرت می رسد حفاظت و بر آن تاکید می کند.

رجب طیب رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در این نشست این را بیان کرد کشور او توسعه وی تقویت همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای با جمهوری اسلامی ایران را ضروری می‌داند، گفت: می‌توانیم در سطح روابط دو کشور به‌ویژه در بخش‌های اقتصادی. پرش کنید ایجاد کردن.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه تحولات افغانستان را نگران کننده خواند و خاطرنشان کرد: کاخ سفید همه گروه های تروریستی در منطقه از جمله. داعش و ک.ک. ک قطار و سلاح و حرفه ای ا .اد ناامنی، تجهیزات و ابزار تروریستی برای این گروه ها فراهم می کند، بنابراین همکاری مشترک را برای صلح در منطقه ضروری می دانیم.

اردوغان با اشاره به لزوم تدابیر امنیتی مبتنی بر حضور فعال کشورهای منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه می توانند با همکاری سایر کشورهای منطقه امنیت و ثبات را در منطقه حفظ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید