پروژه انتقال آب به ایران باید در دستور کار سازمان اکو قرار گیرد – خبرگزاری مهر | ایران و اخبار جهان


وی گفت: به عنوان مثال با وجود پتانسیل بالای تجاری، تجارت درون منطقه ای همچنان کمتر از 10 درصد است.

رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور بزرگ برای ارتقای سطح همکاری ها در اکو و افزایش جایگاه و جایگاه خود در روابط منطقه ای و بین المللی تلاش می کند.

رئیسی گفت: ما معتقدیم ابزارهای پرش موثری برای سازمان وجود دارد که در صورت اشتراک تلاش اعضا می تواند علاوه بر پیشرفت مادی کشورها، سعادت نسل های آینده را تضمین کند.

وی ادامه داد: البته توجه به پیامدهای اپیدمی کرونا ضروری است. ما اکنون به مداخله جمعی کشورهای عضو برای تقویت روابط FEMA از طریق مشارکت در تجربه بهداشت، آموزش و تولید دارو نیاز داریم. مایلم به ضرورت هایی مانند جدیت در تجارت، شبکه حمل و نقل تکمیلی، انرژی و تجارت و ظرفیت های توسعه توجه کنم.

رئیس جمهور گفت: بسیاری از گشایش های اقتصادی در اکو مربوط به توسعه تجارت در منطقه است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد نقش بیشتری در آزادسازی تجارت در اکو ایفا کند و می خواهیم همه کشورهای عضو بر اساس برنامه زمانی مناسب اقتصاد ملی باشند. به اکو در خصوص آزادسازی تجارت، چه در قالب توافقنامه زمین و چه در قالب مذاکرات تجارت آزاد.

رئیسی گفت: شبکه های حمل و نقل در منطقه اکو نه تنها برای توسعه تجارت درون منطقه ای ضروری است، بلکه در خدمت تجارت کشورهای عضو به ویژه در داخل کشور است. آنها باید در منطقه ECO باز باشند. گواه این امر ایجاد کریدور جاده ای اسلام آباد – تهران – استانبول پس از 10 سال است. کریدور ایران – هرات – مزار شریف به اندازه کریدور مزارشریف – گیلاوند برای منطقه اهمیت دارد. کریدور رشت – آستارا – باکو به اندازه کریدور آبی امیرآباد اهمیت دارد.

وی افزود: بنادر ایران در شمال و جنوب میزبان بی بدیل همکاری، شکوفایی و برادری در منطقه هستند. اولویت باید با تکمیل اقدامات ناتمام مانند ایجاد بازارهای برق منطقه ای اکو و کنسرسیوم های شرکت های اکو و بهره برداری از مرکز انرژی پاک اکو و مکانیسم همکاری صنعت پالایش اکو باشد.

پروژه انتقال آب به کشورهای نامزد از جمله ایران باید در دستور کار قرار گیرد

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران علاوه بر جدیت در این زمینه ها، آمادگی توسعه برنامه های آموزشی نفت و گاز برای کشورهای عضو اکو را دارد، گفت: همچنین علاقمندیم پروژه های انتقال آب به کشورهای نامزد از جمله پروژه های نفت و گاز را توسعه دهد. جمهوری اسلامی ایران «اکو قرار خواهد گرفت.

رئیس اقتصاد دیجیتال چهارمین ضرورت گفت‌وگوی کشورهای عضو اکو را معرفی و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌هایی مانند اقتصاد نوری کشورهای عضو، مبادلات فناوری، علمی و دانشگاهی و ایجاد بازارهای مشترک منطقه‌ای آمادگی دارد. فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات؛ حوزه‌های تجربه یادگیری «شاد»، هوش مصنوعی و یادگیری مجازی.

وی افزود: این آمادگی وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران به کانون این همکاری ها در سازمان اکو تبدیل شود تا این سازمان در برگزاری نشست سالانه امنیت سایبری و آموزش مجازی در سطح حرفه ای در بین کشورهای عضو کمک کند.

رئیس‌جمهور معماری جدید مالی در اکو را پنجمین ضرورت گفت‌وگو دانست و گفت: ظرفیت‌های تجاری، زیرساخت‌ها و توسعه منطقه، دسترسی محدود به منابع مالی خارج از منطقه نیازمند سازوکارهای موثرتر در قالب معماری ملی نوین است. مناطق بانک تجارت و توسعه اکو باید با اصلاحات و تشریفات قانونی نقش بسزایی در تامین مالی تجارت ما بین کشورهای عضو داشته باشد و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد افزایش سرمایه این بانک را در نظر بگیرد.

رئیسی افزود: همچنین در حال بررسی ایده ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک اکو هستیم که در نشست های صندوق ثروت ملی کشورهای عضو نیز با توجه به بحث ایران مطرح شد و اعلام می کنم که ایران به این موضوع کمک خواهد کرد. تخصیص اکو.» پروژه های تحت پوشش این صندوق.

آمادگی ایران برای راه اندازی پلیس اکو

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از گسترش تعاملات فرهنگی به ویژه همکاری های بین دانشگاهی برای بهره مندی از ظرفیت های نخبگانی و توسعه دیپلماسی علمی حمایت می کند، گفت: از اعضا حمایت خواهیم کرد و آمادگی کامل برای ایجاد پلیس ضد اکو در تهران را داریم. -مرکز همکاری های فساد و نجات.

رئیس جمهور اعلام کرد: برادران عزیز! خوشبختانه در سال های اخیر، اکو رویکرد موثری در قبال برخی مسائل بین المللی داشته است. توافقنامه همکاری اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد بین سازمان ملل متحد و اکو، همکاری موثر بین دو سازمان را در مورد مسائل جهانی و منطقه ای تضمین می کند. باید به یکی از موضوعات روز جهانی آب و هوا اشاره کنیم. اکو و آژانس محیط‌زیست آن مدت‌هاست که تعهد خود را به این دستور کار جهانی با پیشنهاد پروژه‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی نشان داده‌اند و این مشکل باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

رئیسی ادامه داد: تغییر اقلیم یک معضل جهانی با پیامدهای گسترده است که گریبانگیر همه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه شده است و وضعیت کنونی نتیجه عملکرد کشورهای صنعتی و توسعه یافته طی دو قرن گذشته است که ویرانگر منابع.» استفاده طبیعی و نادرست از منابع زیرزمینی و پایین آمدن و با گرم شدن روزافزون کره زمین زندگی انسان ها را تهدید می کند.

وی با تاکید بر اینکه دولت های صنعتی باید مسئولیت تاریخی خود را بپذیرند و نسبت به تامین مالی، انتقال فناوری و ظرفیت سازی در کشورهای در حال توسعه اقدام کنند، افزود: منطقه اکو باید یکی از مناطق هدف دریافت این کمک ها باشد.

وی گفت: صلح پایدار، توسعه پایدار و خیر عمومی در گرو تحقق دو اصل عدالت و معنویت است. روابط موجود نتیجه سیاست های هژمونیک است. موحدین بر شفقت و برادری همه بندگان خدا تأکید دارند. ادیان الهی به ویژه آموزه های اسلام، تبعیض نامتناسب علیه هیچ قوم، نژاد و ملتی را نمی پذیرند.

رئیس جمهور در سخنرانی رئیس اجلاس سران گفت: جمهوری اسلامی معتقد است که مدیریت منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه انجام شود. پایان خصومت ها در منطقه قفقاز نویدبخش ثبات و آغاز فصل جدیدی در توسعه و یکپارچگی منطقه ای است و وظیفه همه ماست که در این راستا تلاش کنیم. مشارکت و همکاری کشورهای عضو اکو با منطقه قفقاز در این مرحله می تواند به تعمیق و تقویت نقش این سازمان کمک کند.

تغییرات در جغرافیای سیاسی منطقه زمینه ای برای افزایش تنش ها فراهم می کند

وی افزود: با توجه به شرایط جدید منطقه قفقاز معتقدیم احیای مسیرهای سنتی و تسهیل در تردد کالا و مسافر در این منطقه پس از سه دهه به رشد و توسعه منطقه اکو کمک می کند. ما معتقدیم که هرگونه تغییر در جغرافیای سیاسی منطقه نه تنها به ثبات و امنیت منطقه کمک می کند، بلکه تنش های مضاعفی نیز ایجاد خواهد کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همکاری کشورهای قفقاز بر اساس احترام متقابل، تمامیت ارضی و قواعد بین المللی تضمین کننده صلح، ثبات و انسجام و توسعه بیشتر منطقه است، تاکید کرد: اعضای اکو با سایر کشورها.

حمایت های زیست محیطی از مردم افغانستان ادامه یابد

رئیسی خاطرنشان کرد: سازمان اکو در دهه های اخیر میکانیزم های مناسبی را برای حمایت از بازسازی و توسعه اقتصادی افغانستان که در آغوش کشورهای اکو است ایجاد کرده است.

وی گفت: پیام اجلاس اکو به جهان باید حاکی از حمایت مستمر این سازمان از تلاش های افغانستان و بزرگان آن در بازسازی و توسعه اقتصادی باشد. اکنون با شروع فصل سرما، مردم افغانستان بیش از هر زمان دیگری به معیشت و سوخت نیاز مبرم دارند، اما بدتر از زمستان، منابع مالی مردم افغانستان توسط اشغالگران آمریکایی هدر می رود.

رئیس جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران مانند همیشه آماده همکاری و کمک به مردم افغانستان به ویژه برای حمایت از تحصیل زنان و دختران مستعد در آن کشور است.

منافع آمریکا با منافع منطقه ما همخوانی ندارد

رئیس به اعضای حاضر در جلسه گفت: آقایان! حمایت جمهوری اسلامی ایران (اکو) در فعالیت های خود بی قید و شرط است. تحریم های سرکوبگرانه آمریکا علیه ایران کوچکترین خللی در اراده جمهوری اسلامی ایران در سیاست تعامل حداکثری با همسایگان و منطقه ایجاد نمی کند. آمریکا با خروج غیرقانونی از برجام و اعمال تحریم های غیرقانونی یکجانبه و ادامه سیاست سرکوب حداکثری نشان داد که منافعش با منافع جمعی منطقه ما همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: منفعت منطقه ما همکاری و برادری سودمند مردمان منطقه است. جمهوری اسلامی ایران آماده است تا از تمام توان خود برای تحقق این هدف انسانی و اسلامی استفاده کند.

رئیس جمهور در خاتمه با بیان اینکه لازم دانستم از همکاران عزیز در جلسات مقامات ارشد، هیات وزیران و شورای نمایندگان اکو برای مقدمات این نشست تشکر و قدردانی کنم، گفت: آرزوی روز افزون دارم. .

دیدگاهتان را بنویسید