بررسی بازسازی ناجا / ماموریت تنوع بالا – خبرگزاری مهر | ایران و اخبار جهان


به گزارش خبرنگار مهر، مقام معظم رهبری پس از یک سال نظارت در نهایت طرح جامع ساختار و تشکیلات فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را تصویب کردند.

مستقر این طرح پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا به دو مجموعه سازمان اطلاعات و پلیس امنیت عمومی تبدیل شد. دانشگاه علوم انتظامی امین نیز به دو دانشگاه جامع با تحصیلات تکمیلی و دانشگاه افسری و تربیت نیروی انتظامی تقسیم می شود.

پس از تغییرات در نیروی انتظامی؛ معاونت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و اداره همکاری های مردمی و پلیس افتخاری تشکیل می شود. بهتر کردن محل سازمانی فرماندهی انتظامی البرز و غرب تهران و برخی اصلاحات سازمانی رده های دیگر قابل مشاهده نیست.

فرمانده کل قوا شدن گامی در جهت تقویت و نوسازی است

برای بررسی بهتر تغییرات در نیروی انتظامی به سراغ مرتضی طلایی که از سال 1380 تا 1386 رئیس پلیس تهران بزرگ بود رفتیم و با او گفت و گو کردیم. گفتن ما پرداخت کردیم.

مهر با اشاره به تغییر ساختار ناجا در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی به خبرنگار مهر گفت: این اقدامات باید نشانه خوبی باشد. خیلی موضوعی بود، به نظر من این اقدام برای تقویت ساختار ناجا است.

وی افزود: این اتفاق آثار مثبتی برای عملکرد سازمان دارد و فرماندهی کل قوا گامی در جهت تقویت و نوسازی است.

طلایی در ادامه با اشاره به تاثیرات این تغییر ساختار بر مجموعه ناجا خاطرنشان کرد: اگر نگاه کنید. رده‌ای پایین باشید و دستورات استاد را اجرا کنید انجام دادن اما اگر متخصص هستید ارشد به طور طبیعی، عملکرد شما نیز افزایش می یابد، این زمانی اتفاق می افتد که به بلوغ و رشد برسید. در حقیقت مجموعه ناجا به این رشد و بلوغ رسیده است اکنون او می خواهد فرمانده شود تبدیل کل بودن.

در حقیقت مجموعه ناجا به این رشد و بلوغ رسیده است اکنون او می خواهد فرمانده شود تبدیل کل بودن

فرمانده سابق انتظامی تهران بزرگ گفت: البته این اتفاق می توانست زودتر از این تاریخ برای ناجا بیفتد چرا که ناجا سال ها به این بلوغ و صلاحیت رسیده بود و همچنین به سطح توانایی رسیده بود. دست او دریافت که امروز می تواند وظایفی را انجام دهد که مسئول رو به پایان است.

وی گفت: تنوع ماموریت های ناجا شامل تمامی نیروهای مسلح، ناجا شامل نیروی دریایی، زمینی، هوایی، مرزی و تمامی نیروهای متخصص سایر نیروهای مسلح با وظایف امنیت داخلی است.

طلایی گفت: تنوع ماموریت های پلیس به قدری گسترده و متنوع است که باید تمام مرزهای جغرافیایی را در زمین، هوا و دریا رصد کند و تفاوت ناجا با نیروهای مسلح این است که پلیس آنلاین و آنی است. ” داره کار میکنه

فرمانده سابق انتظامی تهران بزرگ گفت: ناجا سریعاً در محل و آنلاین در مرزهای داخلی حضور پیدا کند چرا که در در داخل کشور ما رقیبان داریم و حریفش هر دو متهم هستند، جنایتکار و جنایتکار، از دولت حمایت می کند داخل بالا بردن روحیه نیروها و از بیرون، ناجا را در سطح سایر نیروهای مسلح قرار می دهد.

طلایی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر در ساختار نیروی انتظامی این فرماندهی را از کنترل وزیر کشور خارج می کند، گفت: سطح وزارت کشور در سطح وزارتخانه های دیگر نیست و به این دلیل پس از تغییر ساختار ناجا، از نظر نظارت وزیر کشور که از سوی مقام معظم رهبری به وی تفویض شده است مشکلی وجود نخواهد داشت.

به گفته طلایی، بخشی از مأموریت های پلیس است در حقیقت از این میان صفر تا 100 با دولت تعامل دارند و تغییر در ساختار نیروی انتظامی را می توان به نوعی به دولت کمک کرد.

وی در پایان با بیان اینکه تغییرات ناجا داخلی بوده و تغییر خاصی در ماموریت نیروی انتظامی از بیرون ایجاد نشده است، گفت: به نظر من مردم تغییری نمی بینند. در کماندوهای استانی. در حقیقت هر اتفاقی می افتد داخل ناجا است و ظاهر خارجی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید