۲۹ وسیله رایجی که شیوه درست استفاده از آنها را نمی‌دانیم!


بسیاری از ما به روش درست استفاده از وسایلی که روزانه با آنها سروکار داریم توجه نمی‌کنیم و این موجب می‌شود که سال‌ها از وسیله‌ای اشتباه استفاده کنیم. با استفاده درست از وسایل و ابزارها می‌توانیم کارهای روزانه را سریع‌تر، ایمن‌تر و مؤثرتر انجام دهیم. در این مقاله، روش درست استفاده از تعدادی از وسایل رایج در زندگی روزمره را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

۱. ظروف نگهداری مواد غذایی

جدای از شیشه‌ای یا پلاستیکی بودن، همه ظروف نگهداری غذا ظروف مناسب برای استفاده در مایکروویو نیستند. گوشه‌های ظروف مستطیلی معمولا بیش قسمت‌های دیگر انرژی را جذب می‌کند و این موجب می‌شود که غذا در آن قسمت‌ها بیش از حد حرارت ببیند. غذا در ظروف گرد یکنواخت‌تر گرم می‌شود.

رونیکس

۲. مخلوط‌کن

ترتیب قراردادن مواد غذایی در مخلوط‌کن اهمیت زیادی دارد. ابتدا باید مواد مایع را بریزید، سپس مواد غذایی را به‌ترتیب از کوچک‌ترین به بزرگ‌ترین بریزید و در آخر و بالای مواد دیگر سخت‌ترین مواد مانند قطعات یخ را قرار دهید. مایع موجب می‌شود که تیغه‌ها روان‌تر و بدون گیرکردن به تکه‌های سفت مواد غذایی کار کنند.

۳. توستر

نوع نانی که برشته می‌کنید تعیین می‌کند که توستر باید چقدر داغ باشد. نان‌های سفید و شیرین سریع‌تر گرم می‌شوند و نان‌های سنگین‌تر مانند نان چاودار به زمان بیشتری نیاز دارند. حتی برش‌هایی از یک نان نیز پس از چند روز به تنظیمات متفاوتی نیاز دارند. برشته‌کردن برش‌های نانی که مانده و کمی خشک شده‌اند به گرما و زمان کمتری نیاز دارد.

۴. برویلر فر

کباب کردن مواد غذایی در فر

بسته نگه‌داشتن در فر هنگام کباب‌کردن ممکن است موجب تجمع گرما و بخار شود. تهویه بخار موجب می‌شود که غذا تردی و برشتگی مدنظر را پیدا کند. خروج هوای گرم موجب می‌شود که گرما بر سطح غذا متمرکز شود به‌جای اینکه کل آن را بپزد.

۵. پخت غذا در مایکروویو

انرژی مایکروویو جذب نمک می‌شود. چاشنی‌زدن و طعم‌دارکردن روی غذا موجب انتقال گرمای زیاد به سطح رویی غذا و خشک‌شدن آن می‌شود. بنابراین باید نمک را بعد از حرارت‌دادن غذا اضافه کنید یا پیش از قراردادن غذا در مایکروفر نمک را به‌خوبی با آن مخلوط کنید تا از خشکی غذا جلوگیری شود.

۶. آرام‌پز

بازکردن در آرام‌پز موجب خروج گرما و اختلال در زمان پخت می‌شود. بنابراین باید تا قبل از دست‌کم یک ساعتِ پایانیِ زمان پخت در برابر وسوسه نگاه‌انداختن به غذا یا هم‌زدن آن مقاومت کنید.

۷. خردکن

استفاده درست از خردکن

مخلوط‌کن‌ها تیغه‌ای کُند و موتوری قوی دارند، ولی خردکن‌ها تیغه‌ای تیزتر و موتوری ضعیف‌تر دارند. از مخلوط‌کن برای تهیه چیزهایی مانند اسموتی، نوشیدنی و سوپ‌ خامه‌ای استفاده کنید که باید بسیار صاف و یکنواخت شوند. وقتی با مواد غذایی سفت مانند آجیل و سیر سروکار دارید، از خردکن استفاده کنید که برای غذاهایی با بافت سفت‌تر مانند سس پستو ایدئال هستند.

۸. ماشین ظرف‌شویی

طبق تحقیقی در دانشگاه بیرمنگام، بهترین قسمت ماشین ظرف‌شویی به نوع کثیفی روی ظرف بستگی دارد. وسط ماشین ظرف‌شویی قوی‌ترین پاشش آب را دارد و بهترین قسمت برای کثیفی‌های ناشی از کربوهیدرات‌ها مانند سیب زمینی یا گوجه فرنگی است. در مقابل در کناره‌ها آب مانند آبشاری به پایین سرازیر می‌شود و ماده شوینده بیشترین غلظت را دارد. به همین دلیل کناره‌ها بهترین قسمت برای آلودگی‌های ناشی از پروتئین‌ها مانند تخم مرغ است، زیرا این آلودگی‌ها به زمان بیشتری برای خیس‌خوردن نیاز دارند.

۹. همزن ایستاده

همزن‌های ایستاده با ارتفاع مناسب ساخته می‌شوند، ولی در طول تحویل کالا یا پس از استفاده معمولی ممکن است که همزن از جای درست خود خارج شود. باید فضایی به‌اندازه ضخامت دو ورق کاغذ میان همزن و کف کاسه وجود داشته باشد. اگر در همزن ایستاده شما این فاصله وجود ندارد، سر آن را بلند کنید و با چرخاندن پیچ روی گردن ارتفاع همزن را تنظیم کنید. چرخاندن پیچ به چپ همزن را بالا و چرخاندن آن به راست همزن را پایین می‌برد.

۱۰. خردکن زباله (Garbage disposal)

روش درست استفاده از دستگاه زباله محو کندستگاه‌های زباله محوکن آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید محکم نیستند. آب داغ شیر ظرف‌شویی به دمای ۴۹ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد و آب داغ موجب می‌شود که بقایای غذایی که وارد دستگاه زباله‌محوکن می‌شوند ذوب و به خمیری سفت تبدیل شوند. این خمیر سفت ممکن است موجب مسدودشدن دستگاه زباله‌محوکن شود. بنابراین باید در زمان ریختن غذای روی ظروف در داخل دستگاه از آب سرد استفاده کنید. سپس موقع شستن ظروف از آب داغ استفاده کنید.

دستگاه زباله‌محوکن دستگاهی است که زیر سینک ظرف‌شویی در قسمت راه‌آب نصب می‌شود و زباله‌ها و غذاهای روی ظروف را خرد و دفع می‌کند.

۱۱. چاقوها

اگر به نحوه نگه‌داشتن چاقوهای آشپزخانه بزرگ دقت نکنید، این چاقوها بسیار خطرناک می‌شوند. بسیاری از مردم فقط دست خود را دور دسته چاقو می‌گیرند، در حالی‌ که باید انگشت شست و اشاره را دو طرف تیغه چاقو نگه دارید. با این کار می‌توانید برش‌های دقیق‌تری بزنید.

۱۲. خمیردندان

تصویر روی بسته خمیر دندان از مسواکی که مقدار زیادی خمیردندان روی آن گذاشته شده و تمام موهای مسواک را پوشانده چیزی نیست که پزشکان توصیه کنند. دندان‌پزشکان می‌گویند که مقدار مناسب خمیردندان به‌اندازه یک نخود است.

۱۳. بطری سس کچاپ

به‌جای اینکه بطری را با عصبانیت تکان دهید تا مقدار زیادی سس بیرون بریزد، به قسمتی که گردن بطری شروع به باریک‌شدن می‌کند ضربه بزنید. با این کار سس سریع‌تر و روان‌تر بیرون می‌آید.

۱۴. پیراهن‌های دکمه‌دار

حلقه پشت پیراهن مردانه

اگر هرگز از حلقه کوچک پشت پیراهن خود استفاده نکرده‌اید، احتمالا ناآگاهانه موجب چروک‌شدن لباستان شده‌اید. این حلقه در دهه ۱۹۶۰ به پیراهن‌های مردانه اضافه شد تا مردان بتوانند پیراهن خود را در کمدهای باشگاه آویزان کنند تا چروک نشود.

۱۵. موز

اگر میمون‌ها را در طبیعت تماشا کرده باشید، احتمالا دیده‌اید که آنها موز را از قسمت پایین پوست می‌گیرند. پیش از اینکه بگویید این نشانه باهوش‌تربودن انسان‌هاست، خودتان یک بار این کار را امتحان کنید و پوست موز را از پایین جدا کنید. با این روش پوست موز راحت‌تر جدا می‌شود و دیگر خبری از قسمت لهیده بالای موز نیست.

۱۶. مسواک

زاویه ۴۵ درجه ای مسواک در زمان مسواک زدن

باید به تکنیک مسواک‌زدن خود توجه کنید. به‌گفته انجمن دندان‌پزشکان آمریکا، باید مسواک را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به لثه‌ها نگه دارید. برای تمیزشدن دندان‌های جلو مسواک را عمودی و با حرکات بالا به پایین حرکت دهید.

۱۷. دستمال توالت

بعضی‌ها دستمال توالت را اشتباه سر جایش قرار می‌دهند. دستمال توالت باید طوری قرار بگیرد که انتهای آن در بالای رول آویزان باشد، نه پشت آن.

۱۸. کشوی فر

بعضی از فرها کشویی دارند که بیشتر افراد ظروف پخت‌وپز خود را در آن قرار می‌دهند. در بعضی از مدل‌ها این کشو برای قراردادن ظروف نیست، بلکه برای گرم نگه‌داشتن غذاهای پخته‌شده تا زمانی است که آماده خوردن شوید. به دفترچه راهنمای فر مراجعه کنید تا متوجه شوید که کشوی فر شما چه کاربردی دارد.

۱۹. گوش‌پاک‌کن

تمیزکردن گوش یکی از رایج‌ترین کاربردهای گوش‌پاک‌کن است، ولی این کار درستی نیست. فروکردن چیزی کوچک مانند گوش‌پاک‌کن به داخل گوش فقط موم گوش را به داخل هل می‌دهد.

۲۰. اسفنج آرایشی

نحوه استفاده از اسفنج آرایشی

شاید شما نیز برای پخش‌کردن کرم‌پودر به‌جای انگشتانتان از اسفنج آرایشی استفاده می‌کنید، ولی ممکن است که از این ابزار آرایشی درست استفاده نکنید. ابتدا باید اسفنج آرایشی را مرطوب کنید تا مواد آرایشی به داخل آن کشیده نشوند و یکنواخت و یکدست روی پوست پخش شوند. به‌جای کشیدن این اسفنج‌ها روی صورت برای پخش‌کردن مواد آرایشی ضربه‌هایی آرام بزنید.

۲۱. پنکه سقفی

پنکه سقفی هوای خنک را به‌سمت پایین هدایت می‌کند و موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های کولر برقی می‌شود. ولی این پنکه‌ها در زمستان نیز می‌توانند خانه را گرم‌تر کنند. فقط کافی است که جهت چرخش پره‌های پنکه را در جهت عقربه‌های ساعت معکوس کنید. با این کار پنکه هوا را به‌سمت بالا می‌کشد و هوای گرم را در اطراف اتاق پخش می‌کند.

۲۲. اعلان‌های ایمیل

ظاهرا نمایش اعلان ایمیل هربار که پیام جدیدی دریافت می‌کنید راه خوبی برای باخبرماندن از تمام پیام‌هاست، ولی بیشتر ایمیل‌ها نیازی به پاسخ فوری ندارند. طبق تحقیقی در دانشگاه بریتیش کلمبیا، افرادی که فقط سه بار در روز ایمیل خود را بررسی می‌کنند، از کسانی که در هر زمانی پیام‌هایشان را می‌خوانند، استرس کمتری دارند. اعلان ایمیل‌ها را خاموش کنید یا آنها را به مخاطبان مهم مانند رئیس خود محدود کنید.

۲۳. برس و شانه

شانه‌زدن موها از بالای سر طبیعی به نظر می‌رسد، ولی این کار موجب می‌شود که گره‌های بالای موها با گره‌های پایین‌تر ادغام شوند و گره‌خوردگی موها بدتر شود. شانه یا برس کشیدن را از پایین موها شروع کنید و پس از بازشدن گره‌های پایینی به‌آرامی به‌سمت بالای موها حرکت کنید.

۲۴. بند کفش

استفاده از آخرین سوراخ در کفش کتانی

آخرین سوراخ روی کفش‌های کتانی تزئینی نیستند. بسته به نحوه بستن کفش‌ها می‌توانید بند کفش را از داخل آنها رد کنید تا پایتان در کفش راحت‌تر و آسوده‌تر باشد.

۲۵. درپوش تیوب

تابه‌حال متوجه شده‌اید که داخل درپوش بعضی از تیوب‌های آلومینیومی مانند پمادها و کرم‌های تجویزی یک برجستگی وجود دارد؟ وقتی برای اولین بار از کرم یا پمادی استفاده می‌کنید درپوش را برگردانید و با برجستی وسط آن فویل روی در پماد را سوراخ کنید.

۲۶. روکش یا کاور توالت فرنگی

نحوه استفاده از کاور توالت فرنگی

استفاده از کاورهای یک‌بارمصرف توالت فرنگی به‌قدری ساده به نظر می‌رسد که احتمالا هرگز به دستورالعمل استفاده از آنها نگاهی نینداخته‌اید. ولی اگر این کار را انجام دهید، متوجه می‌شوید که روش درست استفاده از کاور توالت فرنگی این است که زبانه میانی را در جلوی کاسه قرار دهید، نه در پشت آن.

۲۷. کولر گازی

وقتی در تابستان به خانه می‌روید و کولر گازی را روشن می‌کنید، احتمالا آن را روی دمایی پایین‌تر از حد معمول تنظیم می‌کنید تا خانه سریع‌تر خنک شود، ولی با این کار کولر گازی شما سریع‌تر کار نمی‌کند. تنظیم آن روی دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد به‌جای دمای معمول ۲۴ درجه سانتی‌گراد خانه را سریع‌تر خنک نمی‌کند و فقط انرژی را هدر می‌دهد، زیرا کولر گازی مدتی پس از رسیدن به تنظیمات ایدئال شما هوای سرد را بیرون می‌فرستد.

۲۸. دستمال کاغذی

یک روش درست برای تمیز و خالی‌کردن بینی با دستمال کاغذی وجود دارد که احتمالا آن را انجام نمی‌دهید. فین‌کردن با شدت زیاد می‌تواند موجب گرفتگی مجاری و حتی عفونت سینوسی شود. روش درست این است که هربار یک سوراخ بینی را به‌آرامی تمیز کنید.

۲۹. کاغذ یادداشت چسب‌دار (Sticky note)

روش درست استفاده از کاغذ یادداشت چسب دار

کاغذهای یادداشت چسب‌دار برای نوشتن یادآوری‌های کوچک عالی‌اند ولی آیا تابه‌حال از خودتان پرسیده‌اید که چرا این کاغذها همیشه به‌سمت بالا جمع می‌شوند؟ دلیل این مشکل این است که شما آنها را با حرکتی از پایین‌به‌بالا جدا می‌کنید که موجب خم‌شدن کاغذ در زمانی می‌شود که به قسمت چسب‌دار می‌رسید. جداکردن کاغذ از سمت پهلو موجب می‌شود که خم نشود و صاف بماند.

شما بگویید

در این مقاله با کاربردهای اشتباه بعضی از وسایل پرکاربرد آشنا شدیم. به‌نظر شما چه موارد دیگری را می‌توان به فهرست بالا اضافه کرد؟


پکیج ۹ ایدهٔ کسب‌وکار ثروت‌آفرینی با سرمایه کم
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود

دیدگاهتان را بنویسید