خبر خنثی شدن تحریم ها در راه است/ سفر اردوغان به تهران – مهر | ایران و اخبار جهان


به گزارش خبرگزاری مهر، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اولویت اول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم، سیاست حسن همجواری است، گفت: این سیاست حسن همجواری است.

وی افزود: امروز بر سر دوراهی تحولات اقتصادی و تجاری قرار داریم و با پیوستن به توافقنامه همکاری شانگهای گام بزرگی برداشتیم و حضور رئیس جمهور در اجلاس سران اکو نیز یکی دیگر از زوایای این همکاری ها در منطقه را تکمیل کرد. “

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همکاران و سفرای وزارت خارجه ما موظفند اولویت های ثبات اقتصادی با کشورهای همسایه را رصد کنند.

خطیب زاده یکی از مهمترین اولویت ها را بهره مندی از مزایای ترانزیت ایران، دسترسی تولیدکنندگان ایرانی به بازارهای همسایه و ایجاد زیرساخت ارتباطی پایدار در برخی مناطق مرزی عنوان کرد.

وی افزود: در طول هفته با حضور وزرای اقتصادی و معاون اول رئیس جمهور همه موانع و چالش هایی که ممکن است در داخل داشته باشیم به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و رئیس جمهور امروز گفت که ما نیاز به تغییر در فرآیندهای نهادی خود داریم و تحول برای تحقق آن چیزی که ما به عنوان هدف گذاری در حوزه پرش ها و مرزبندی با همسایگان درک می کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ما با 15 کشور همسایه داریم و این کشورها به چند دسته کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای شرقی ما و کشورهای حاشیه دریای خزر تقسیم می شوند.

خطیب زاده گفت: سفر رئیس جمهور به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران به هر یک از این کشورها برنامه ریزی شده است و به زودی برخی از سران این کشورها از جمله ترکیه در تهران خواهند بود.

وی افزود: در وزارت امور خارجه برنامه جدیدی مانند نقشه راه 20 ساله و اسناد با کشورهای همسایه را راه اندازی کرده ایم که با روسیه تقریباً تکمیل شده است، بنابراین می توانیم با کشورهای همسایه مانند 25 این کار را انجام دهیم. نقشه راه سالانه با چین تهیه شده است.”

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گشایش های جدی با کشورهای همسایه در زمینه توسعه پولی، مالی و صادراتی وجود دارد. به عنوان مثال، در 100 روز گذشته روابط اقتصادی با تاجیکستان دو و نیم تا سه برابر گسترش یافته است. .

خطیب زاده گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به ترکمنستان موانع توسعه روابط اقتصادی را برطرف کردیم و برخی کشورهای همسایه اعم از پولی و مالی گشایش داشته و دارند. انشالله در روزهای آینده خبرهای بهتری در مورد خنثی سازی تحریم ها منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید