عدالت کیفری چیست و چگونه محقق می شود؟ خبرگزاری مهر ایران و اخبار سراسر جهان



به گزارش مهر، کتاب «درآمدی بر عدالت کیفری» نوشته جولین رابرتز به تازگی با ترجمه مجید قورچی بیگی در 144 صفحه در شمارگان 500 نسخه و به بهای 24 هزار تومان توسط نشر سمت منتشر شده است.

این کتاب برای دانشجویان مقطع کارشناسی حقوق به عنوان کتاب درسی با موضوع «توسعه حقوق کیفری» به ارزش 2 واحد و برای دانشجویان دکتری برای موضوع «جامعه شناسی جنایی» به ارزش 2 واحد تدوین شده است. این کتاب برای عموم نیز قابل مطالعه است.

مترجم در مقدمه می گوید: «عدالت کیفری یکی از حوزه های مهم جرم شناسی تجربی است; حوزه ای که در علوم جنایی ایران مطرح شده کمتر ملاحظات نظری و تحقیقات تجربی دارد. در این کتاب مفهوم عدالت کیفری نه از منظر فلسفی و هستی شناختی، بلکه از منظر جامعه شناسی جنایی مورد بررسی قرار گرفته است. حوزه عدالت کیفری بر آسیب شناسی فرآیندهای نظام عدالت کیفری، از منشاء جرم تا اجرای حکم و پیامدهای آن، و همچنین بر بازیگران و نهادهای جنایی از جمله پلیس، دادستان عمومی، دادگاه ها تمرکز دارد. ، زندان ها ، زندان و اعدام. علاوه بر این، در حوزه عدالت کیفری به موضوعاتی مانند بزه دیده و نقش وی در دادرسی کیفری، قضاوت قضات، الگوهای دادرسی کیفری و خطاها، اشتباهات در دادرسی کیفری و بسیاری موارد دیگر از این قبیل پرداخته می شود.

این کتاب بخشی از مجموعه کتاب «درآمد بسیار کوتاه» انتشارات آکسفورد است. در این مجموعه، نویسندگان مهمی در موضوعات مختلف از علوم انسانی و اجتماعی نوشته اند. چندین جلد از این مجموعه نیز در موضوعات جرم شناسی است که یکی از آنها کتاب پیش رو است.

مترجم نویسنده کتاب را اینگونه معرفی می کند: «نویسنده کتاب، آقای جولین رابرتز، یکی از کارشناسان برجسته عدالت کیفری و به ویژه از کارشناسان عدالت کیفری در انگلستان است که تجربه نظری و عملی فراوانی در این زمینه دارد. او از سال 2008 تا 2018 عضو شورای جنایی بریتانیا و ولز بود. او همچنین در حال حاضر دستیار سردبیر مجله اروپایی جرم شناسی است.

زمینه اصلی فعالیت او عدالت کیفری و موضوع مجازات است و هشت کتاب در این زمینه به رشته تحریر درآورده است که جدیدترین آنها همکاری با ریچارد فرایز با عنوان مجازات گذشته را ببینید که توسط انتشارات آکسفورد منتشر شده است. او همچنین استاد مدعو در دانشکده حقوق دانشگاه مینه‌سوتا، برنامه حقوق عمومی اروپا در دانشگاه آتن، مؤسسه جرم‌شناسی کمبریج، دانشکده حقوق بروکسل، کالج سلطنتی حقوق لندن و دانشکده حقوق بوده است. در دانشگاه کاتولیک در لیون، فرانسه. او مسئول “پروژه پیشینه کیفری” در موسسه روبینا در دانشکده حقوق دانشگاه مینه سوتا است.

این پروژه چند ساله به بررسی استفاده از محکومیت های قبلی در دستورالعمل های جنایی ایالات متحده می پردازد. دستاوردهای این پروژه به زودی در قالب کتاب با همکاری ریچارد فریز در انتشارات آکسفورد منتشر می شود. او همچنین پروژه بین المللی دیگری را در مورد مجرمان محکوم به جرایم مختلف اجرا کرد که منجر به انتشار مجموعه ای از مقالات در سال 2017 در آکسفورد شد. عنوان این مجموعه مقالات بیش از جنایت: مجازات مجرمان محکوم به جنایات متعدد با همکاری جاسپر رایبرگ و جان دی کیگر است. آخرین پروژه بین المللی او در سال 2019 در قالب کتابی به نام مجازات قابل پیش بینی در انتشارات هارت و آکسفورد منتشر شد.

این کتاب در مقاطع تحصیلات تکمیلی حقوق جزا و جرم شناسی و به عنوان منبع درس «جامعه شناسی جنایی» قابل استفاده است.

نویسنده در مقدمه خود می نویسد: «نوشتن «درآمد بسیار کوتاه» برای دانشگاهیان بسیار چالش برانگیز است، کسانی که به مجلدات نسبتاً غنی از 100000 کلمه عادت کرده اند و می توانند قضاوت خود را با استفاده از صفحات پر از پاورقی توصیف کنند (و اصلاح کنند). سیستم عدالت کیفری به ویژه دشوار است. زیرا تئوری، ساختار و عمل در عدالت کیفری در سراسر جهان و در سیستم‌های حقوقی کامنل و مکتوب به شدت پراکنده است. حتی در سیستم مشترک المنافع، عدالت کیفری بسیار متفاوت است، به عنوان مثال، بین کالیفرنیا و کاردیف. علاوه بر این، پژوهش در عدالت کیفری با ایدئولوژی و ادراک آمیخته است. بسیاری از محققان در مورد موضوعاتی مانند مجازات اعدام یا نقش قربانی دیدگاه های قوی دارند. دو دلیل برای این ناهماهنگی وجود دارد: محدود بودن تحقیقات عدالت کیفری و سیاسی بودن موضوع.

پژوهش های تجربی نتوانسته اند به بسیاری از پرسش های مهم در حوزه عدالت کیفری پاسخ های مشخصی ارائه دهند. با این حال، شواهد فزاینده ای در این زمینه وجود دارد. ما می‌توانیم در مورد اینکه چه چیزی کار می‌کند و چه مشکلات و راه‌حل‌هایی وجود دارد، نتیجه‌گیری منطقی می‌کنیم. برای موضوعات بحث برانگیز، من سعی کرده ام نگرش های توافقی را منعکس کنم و آخرین یافته های تحقیق را در نظر بگیرم. با توجه به ارکان و مراحل متعدد عدالت کیفری، مجبور شدم انتخاب کنم. زیرا تنها تعداد محدودی از موضوعات را می توان در هر فصل خاص پوشش داد.

من هر جا به آمار مراجعه کردم یک کشور خاص از چند کشور را مثال زدم. گاه به سیاست ها و رویه های نظام عدالت کیفری و میزان تعارض آن با افکار عمومی اشاره کرده ام و گاه به حوزه هایی پرداخته ام که تصور عمومی از عدالت کیفری با واقعیت فاصله دارد. هدف من در این کتاب این است که خوانندگان را با عناصر کلیدی سیستم عدالت کیفری آشنا کنم. اما بهترین مقدمه عدالت کیفری، بازدید از دادگاه جنایی شلوغ و تماشای نمایش است.

در پشت جلد این کتاب آمده است:

«عدالت کیفری در این کتاب به معنای بررسی فرآیندها و نهادهای نظام عدالت کیفری است که عدالت کیفری را نه از منظر فلسفی و هستی شناختی، بلکه از منظر جامعه شناسی جنایی تحلیل می کند. حوزه عدالت کیفری علاوه بر آسیب شناسی فرآیندهای عدالت کیفری – از جرم گرفته تا تعیین و اجرای احکام و پیامدهای آن – بر بررسی نهادهای عدالت کیفری اعم از پلیس، دادستان، دادگاه، زندان و زندان متمرکز است. نهادها همچنین بزه دیده و نقش وی در دادرسی کیفری، تشخیص دادگاه، الگوهای دادرسی کیفری و صدور احکام، محکومیت های نادرست از دیگر موضوعات مورد بررسی در این زمینه است. این کتاب را به دانشجویان حقوق جزا و جرم شناسی، قضات، وکلا، سایر اعضای نظام زندان و جامعه شناسان توصیه می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید