استفاده همزمان از کولر گازی و آبی: خنکای بیشتر یا ضرر بیشتر؟


در گرمای طاقت‌فرسای تابستان، کولرها ناجی خنکای ما هستند. اما سوالی که ذهن بسیاری را به خود مشغول می‌کند این است که آیا می‌توان از کولر گازی و آبی به طور همزمان استفاده کرد؟ در این مقاله، به بررسی این موضوع می‌پردازیم و مزایا و معایب استفاده همزمان از این دو نوع کولر را بررسی می‌کنیم.استفاده همزمان از کولر گازی و کولر آبی چه پیامدهایی دارد؟

اگر شما در محیطی که در آن سکونت دارید، مجهز به کولر آبی و گازی هستید و قصد دارید که در بعضی مواقع به صورت همزمان هر دو را روشن کنید، باید در جریان باشید که هر کدام از دستگاه‌ها چه طرز کاری دارد و برای داشتن بهترین عملکرد ممکن باید چقدر از هر کدام کار بکشید. به‌همین خاطر بهتر است تا ابتدا با طرز کار هر کدام از کولرها به تنهایی آشنا شوید و بعد از آن تصمیم بگیرید که آیا حرکت سودمندی است که از هر دو کولر به صورت همزمان استفاده کنید یا خیر.

رونیکس

برای مثال اگر برای خرید کولر گازی برندی مانند هایسنس تا به حال اقدام کرده باشید؛ حتما می‌دانید که کولر گازی‌های این برند از کیفیت خوبی برخورداند و به تنهایی می‌توانند فضاهای بزرگی را خنک کنند.

طرز کار کولر گازی به چه صورت است؟

در ابتدا بهتر است بدانید که کولر گازی 4 بخش مختلف دارد که به صورت کلی فرآیند خنک سازی محیط توسط این 4 بخش تولید می‌شود. اگر تا به حال هنگام مطالعه اطلاعات کولر گازی دقت کرده باشید؛ مولفه‌ای به نام (نوع گاز) وجود دارد که نوع آن تاثیر بالایی در خنک سازی و عملکرد دستگاه اسپلیت و کولر گازی دارد.

  1. کمپرسور: کمپرسور در حقیقت یک موتور الکتریکی است که گاز مبرد را فشرده می‌کند. این قسمت با ایجاد نیروی مکش گاز مبرد را از اپراتور می‌گیرد و بعد از آن گاز مبرد را متراکم می‌کند و به سمت کندانسور می‌فرستد.
  2. کندانسور: کندانسور یک تبدیل کننده حرارتی است که گرمای گاز مبرد فشرده شده را به خارج از فضایی که کولر گازی نصب شده، منتقل می‌کند. در ادامه این کار گاز خنک می‌شود و به مایع تبدیل شود.
  3. شیر انبساط: از طریق شیر انبساط جریان گاز به سمت اپراتور می‌رود. این کار باعث کاهش فشار گاز می‌شود.
  4. فن خارجی: در پنل بیرونی قرار گرفته و 3 تا 4 پره دارد. زمانی که کمپرسور هنگام فعالیت خود گرمای زیادی را تولید می‌کند، باعث هدایت گرما به سمت بیرون می‌شود و باعث خنک نگه داشتن کمپرسور می‌شود.

کولر آبی و کولر گازی

کولر آبی به چه صورتی هوای اطراف را خنک می‌کند؟

  • دریچه کانال
  • پمپ آب
  • موتور کولر
  • دریچه‌‌ها جهت انتقال هوا
  • پروانه و تسمه
  • بدنه کولر
  • یاتاقان و پره‌های فن
  • واسط تبخیری که به صورت پوشال یا پدهای سلولزی است

 

پمپ آبی که درون کولر آبی قرار می‌گیرد؛ باعث پمپاژ آب به قسمت‌های بالایی کولر می‌شود که در ادامه باعث خیس شدن پوشال ها یا پدهای سلولزی می‌شود. زمانی که شما برای استفاده از کولر بخش فن را روشن می‌کنید. موتور کولر با شروع به کار باعث می‌شود تا هوای خارج و اطراف کولر را به داخل کولر کشیده شود. در واقع هوا از داخل پوشال عبور کرده و وارد بدنۀ داخلی کولر آبی می شود.

در ادامه هوا از روی پوشال خیس عبور می‌کند و در طی این مرحله آب روی پوشال هم تبخیر می‌شود که فرآیندی کاملا گرماگیر است؛ باعث می‌شود که هوای عبور داده شده از پوشال‌ها خنک شوند و در پایان هوای خنک توسط فن کولر به داخل کانال کولر هدایت شود.

مضرات روشن بودن همزمان کولر آبی و گازی

مضرات استفاده همزمان از کولر گازی و آبی

  • تفاوتی نمی‌کند که برند کولر گازی شما ایرانی است یا خارجی؛ همچنین فرقی هم ندارد که این کولر آبی‌ای که همزمان با کولر گازی روشن می‌کنید، توسط کدام برند تولید شده است؛ چرا که اگر کولر آبی همیشه روشن باشد و همزمان با آن کولر گازی هم به فعالیت خودش ادامه دهد، به طور قطع شما دچار ضررهایی می‌شوید که برای جلوگیری از آن بهتر است پیش از روشن کردن همزمان هر دو کولر به کارکرد همزمان کولر آبی و گازی فکر کنید و از پیامدها آگاه باشید. برای مثال اگر در فکر خرید کولر گازی جی پلاس هستید، دیگر نیازی نیست که به فکر خرید کولر آبی باشید؛ یا اگر هر دو را دارید؛ روشن بودن یکی از آن‌ها کافی است و نیازی به استفاده همزمان کولر آبی و گازی وجود ندارد.

 

  • معمولا کولر آبی برای آب و هوایی مناسب است که رطوبت هوا در آن کم بوده و افراد نیاز دارند که علاوه‌بر خنک کردن هوا به فکر مرطوب کردن آن هم باشند. اما کولر گازی دقیقا برعکس عمل می‌کند، کولر گازی به صورتی طراحی شده که هنگام کار کردن برای خنک کردن هوا نیاز به رطوبت موجود در هوا دارد، پس روشن ماندن هر دو این دستگاه‌ها عملا بی فایده است، چرا که شما از یک طرف رطوبت ایجاد کرده و از طرفی دیگر آن را از دست می‌دهید.

 

  • همچنین لازم به ذکر است که کمپرسور تعبیه شده در کولرهای گازی هم تا حدی می‌تواند رطوبت در هوا را تحمل کند، برای همین قطعا در طی کارکرد هر دو کولر، کمپرسور کولر گازی می‌سوزد که این اتفاق هزینه بسیار بالایی در پی دارد.

 

  • در پایان هم باید گفت که کولر گازی در بین لوازم خانگی سرمایشی و گرمایشی، وسیله‌ای کم قیمت به حساب نمی‌آید و خرید آن به اندازه کافی هزینه دارد و زمانی هم که روشن می‌شود، هرچقدر هم مجهز به برچسب مصرف بهینه انرژی باشد، باز هم مصرف برق بالاتری از کولر آبی دارد و به طبع هزینه برق هم برای شما خواهد داشت؛ بنابراین از لحاظ هزینه زندگی هم به صرفه نیست که کولر گازی و کولر آبی به صورت همزمان روشن باشد.

 

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر



دیدگاهتان را بنویسید