اینتل از تراشه هوش مصنوعی Gaudi 3 رونمایی کرد؛ سریع‌تر از چیپ انویدیا H100


اینتل از جدیدترین تراشه هوش مصنوعی خود با نام Gaudi 3 رونمایی کرد. به گفته اینتل، تراشه جدید دو برابر کارآمدتر است و می‌تواند مدل‌های هوش مصنوعی را یک و نیم برابر سریعتر از پردازنده گرافیکی انویدیا H100 اجرا کند. همچنین این تراشه در پیکربندی‌های مختلفی ارائه می‌شود، مانند مجموعه‌ای از هشت تراشه Gaudi 3 بر روی یک مادربرد یا کارتی که می‌تواند در سیستم‌های موجود قرار بگیرد.

براساس گزارش CNBC، اینتل تراشه خود را روی مدل‌هایی مانند مدل منبع بازی Llama متا و همچنین مدل Falcon تحت حمایت ابوظبی آزمایش کرده است. Gaudi 3 برای کمک در زمینه آموزش یا استقرار مدل‌هایی از جمله Stable Diffusion یا مدل تشخیص گفتار Whisper متعلق به OpenAI طراحی شده است. اینتل همچنین اشاره کرده که تراشه‌هایش نسبت به تراشه‌های انویدیا انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

زمان عرضه تراشه هوش مصنوعی اینتل Gaudi 3

طبق توضیحات اینتل، تراشه‌های جدید Gaudi 3 در سه ماهه سوم در دسترس مشتریان قرار خواهند گرفت و شرکت هایی مانند دِل، Hewlett Packard Enterprise و Supermicro سیستم‌هایی را با این تراشه‌ها خواهند ساخت. محدوده قیمتی تراشه‌های Gaudi 3 هنوز اعلام نشده است.

«داس کامهوت»، معاون بخش نرم‌افزار Xeon در اینتل به خبرنگاران درباره تراشه‌های Gaudi 3 می‌گوید:

«ما انتظار داریم که با جدیدترین تراشه‌های انویدیا بسیار رقابتی باشد. از قیمت رقابتی ما، شبکه یکپارچه، باز و متمایز ما روی تراشه، ما از اترنت استاندارد صنعتی استفاده می‌کنیم. ما معتقدیم که این یک پیشنهاد قوی است.»

اینتل و انویدیا از سال گذشته تاکنون در زمینه هوش مصنوعی و نیمه‌هادی رقابت شدیدی با یکدیگر داشته‌اند. ماه گذشته انویدیا از تراشه‌های هوش مصنوعی سری Blackwell با نام‌های Blackwell B200 و Blackwell GB200 رونمایی کرده بود که ادعا می‌کند قدرتمندترین تراشه‌های جهان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید