جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۴ بنیاد سوادآموزی را انتخاب کرد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پابلیشرز ویکلی، بنیاد سوادآموزی بومی استرالیا جایزه یادبود آسترید لیندگرن سال ۲۰۲۴ را از آن خود کرد. این جایزه که بزرگترین جایزه کتاب کودک در جهان است با اهدای ۵ میلیون کرون سوئد (بیش از ۴۷۴ هزار دلار) از برنده خود تجلیل می کند.

مراسم اعلام برنده این جایزه دیروز۹ آوریل به صورت زنده از استکهلم و همزمان در نمایشگاه کتاب کودک بولونیا پخش شد.

ماموریت بنیاد سوادآموزی بومیان( ILF) حمایت از دسترسی به خواندن و قصه‌گویی در میان کودکان بومی استرالیاست. در مورد این بنیاد گفته شده: بنیاد سوادآموزی بومی با انتشار کتاب و تشویق به کتاب‌خوانی، داستان‌گویی و خلاقیت، میل به مطالعه را ایجاد و غرور، اعتماد به نفس و احساس تعلق را تقویت می‌کند. هر کودکی حق دارد به زبان و داستان‌هایش دست یابد.

ILF که سال ۲۰۱۱ توسط سوزی ویلسون، معلم و مشاور آموزشی سابق که ناشر است، تأسیس شد، با برنامه های ابتکاری قوی از جمله تهیه کتاب و برنامه کتاب‌خوانی، فرصت‌هایی برای کودکان فراهم می‌کند تا با نویسندگان و تصویرگران محلی برای خلق و انتشار داستان های خود کار کنند، کتابخانه سیار تهیه کرده و مجموعه‌ای از کتاب ها را با هدف ارتقای آگاهی از زبان‌ها و فرهنگ ملل بومی ارایه می کند.

در مراسم دیروز نیکولا رابینسون از بنیاد سوادآموزی بومی که جایزه یادبود آسترید لیندگرن ۲۰۲۴ را پذیرفت، گفت: این سازمان غیرانتفاعی با بیش از ۴۰۰ جامعه دورافتاده بومی کار کرده و بیش از ۷۵ هزار کتاب اهدا کرده، ۱۰۰ گروه بازی را با منابع سوادآموزی اولیه تهیه کرده و ۱۰۹ کتاب منتشر کرده است که منعکس کننده ۳۱ زبان بومی از جزایر تنگه تورس است.

این بنیاد از سوی انجمن ناشران استرالیا، انجمن کتابفروشان استرالیا، انجمن نویسندگان استرالیا، و شورای کتاب کودکان استرالیا حمایت می شود.

رابینسون همچنین گفت: اهالی کتاب کودکان بهترین افراد هستند. این جایزه به ما این امکان را می دهد که به کار سوادآموزی خود را که زندگی بسیاری از کودکان و والدین را تحت تاثیر قرار می دهد، ادامه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید