ایران گندم روسیه را برمی گرداند – خبرگزاری مهر | ایران و اخبار جهان


به گزارش خبرنگار مهر کیخسرو چنگلوایی در نشست خبری از بازگشت 50 هزار تن گندم وارداتی روسیه از ایران خبر داد و گفت: به تازگی این محموله گندم وارداتی از روسیه را به دلیل وجود علف های هرز در آن برگرداندیم. کمی جو وارداتی برزیل را هم برگرداندیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به بازگشت فلفل و سیب زمینی صادراتی و همچنین درختان نخل برای صادرات به قطر، از وقوع چنین حوادثی در دنیا گفت: هلند اخیراً 400 اخطار در سال در این زمینه دریافت کرده است. توجه.”

بوشهری از قطر نیز در مورد بازگشت نخل ها توضیح داد: فردی با جعل گواهی سلامت، مجوز صادرات 290 نخل برای 488 نفر را جعل کرد که این فرد را به دادسرای عمومی معرفی کردیم و پرونده در حال پیگیری است.

چنگلوایی با اشاره به بازگشت فلفل ایرانی از روسیه دلیل بازگشت این فلفل ها را مربوط به چهار نوع سمی دانست که در روسیه ثبت نشده اما در فرآیند تولید فلفل در کشورمان استفاده می شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات درباره اینکه آیا بهتر است محصولات کشاورزی از ایران در قالب پروتکل و استانداردهای کامل کشورهای هدف صادر نشود تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم، توضیح داد: برای محصول گواهی بهداشت صادر کنید. علاوه بر این، تأکید می شود که هم صادرکنندگان گواهینامه دامپزشکی و هم کشاورزان باید به طور منظم استانداردهای بهداشتی را رعایت کنند.

چنگلوایی گفت: علاوه بر ما در حال ملاقات با کشورهایی هستیم که محصولات را به آنها صادر می کنیم تا استانداردها و معیارهای دو طرف را به طور کامل بررسی کنیم.

وی در ادامه سخنان خود با موضوع سموم شیمیایی بی کیفیت و گرانی آن در کشور گفت: با کلاهبرداری هایی مواجه شده ایم که متخلفین را معرفی کرده است.

وی علت گرانی سموم شیمیایی را حذف ارز ترجیحی در سال گذشته عنوان کرد.

وی با اشاره به اهمیت حفاظت بیولوژیکی از آفات گیاهی گفت: در این نوع مبارزه از سموم استفاده نمی شود و از وسایل طبیعی برای کنترل آفات و بیماری ها استفاده می کنیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات تاکید کرد: این سازمان از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در زمینه حفاظت بیولوژیکی از آفات گیاهی استقبال می کند.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به تامین سموم در بخش کشاورزی افزود: تاکنون 39 هزار تن سموم مورد نیاز حوزه تامین شده که برای سال آینده کافی است.

دیدگاهتان را بنویسید