تاکتیک «محدودیت زمانی»/ واکنش بد به تغییر معادله بازی – خبرگزاری مهر | ایران و اخبار جهان


خبرگزاری بیشتر، گروه بین الملل: اولین حضور تیم جدید ایران در میز مذاکره وین جمعه گذشته به پایان رسید. دوری نفس گیر برای رهبران تهران که باید عزم و اراده خود را نشان می دادند. وقت نمایندگان سه چه کسی فکر می کرد می تواند «به جلو برود نویسنده6 دور قبلی مذاکرات را به عنوان «سند قطعی» دولت سید ابراهیم رئیسی حفظ کنید.

نیمه اول این دور که از 29 دسامبر آغاز شد و به طور سنتی هفتمین حضور ایران و 1+5 در میز مذاکره وین بود، به خنثی سازی اختصاص داشت. تبلیغات رسانه های غربی با استناد به این ادعاها.ان آره لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، طرف ایرانی را به “مذاکره و عدم جدیت” متهم کرده است. آن زمان بود که تیم مذاکره کننده دولت جدید ایران با دو سلف نویسنده پیشنهاد لغو تحریم ها و تعهدات هسته ای وارد میدان شد. سه حسابی تعجب کرد.

در دور هفتم مذاکرات، هیچ پیشنهادی از طرف اروپایی ارائه نشد و البته کار مشخصی هم انجام نشد

در گام بعدی، ایران به ادعاهایی مبنی بر اینکه اساساً موفقیت‌های شش دور قبلی را کنار گذاشته است، پاسخ داد که «نه، آنها چنین کردند. نویسنده و بنابراین آنها هنوز محل مذاکره هستند. اگر پیشنهادی دارید؛ ما می “ما میشنویم.” اینجا بود که طرح «زیر سوال بردن جدیت ایران» خنثی شد، زیرا طرف مقابل، به تعبیر عامیانه، قصد مذاکره نداشت. یلَنی و حالا اتهام «عدم جدیت» متوجه او بود.

بعد از این رسوایی، نیمه دیگر یا به عنوان «انریکه مورانماینده اتحادیه اروپا گفت: یک دور از مذاکرات «7.5» به این موضوع اختصاص داشت که آیا هیئت‌های دیگر می‌خواهند ایده‌های ایران را در متن اصلی قرار دهند که مبنای ادامه مذاکرات است یا خیر. شامل یا نه.

در نتیجه پس از پایان دور هفتم، «علی باقری»، مذاکره کننده ارشد ایران اعلام کرد: به دو سند جدید مذاکره رسیدیم که سند قبلی است. نویسنده این مذاکرات در 20 ژوئن (6 دور قبل) انجام نخواهد شد، بلکه دو سند جدید مبتنی بر موضع ایران است که مبنای مذاکرات برای آغاز در آینده نزدیک در وین خواهد بود.

این بدان معنا نیست که موفقیت یکی لزوماً شکست دیگری است. البته به شرطی که فکر کنیم همه طرف های مذاکرات وین با حسن نیت و برای اطمینان از اجرای صحیح برجام پای میز مذاکره بنشینند. آناند با این حال، این احزاب آشکارا دیدگاه متفاوتی دارند و اینکه اصرار ایران بر اعمال مواضع، دیدگاه ها و اصلاحات آنها در اسناد زیربنایی محقق شده است. آنها ناراحت هستند زیرا پس از اعلام پایان دور هفتم و ایجاد استراحت برای ورود به دور هشتم، تکنیک “تایم لپس” را معرفی کرده اند.

وقت گیر یا مذاکره؛ سه تصميم گرفتن

تکنیک «محدودیت زمانی» با عباراتی که رسانه‌های آن سوی کوچه مانور می‌دهند، معروف است. جملاتی مانند: «مذاکرات هسته‌ای به درخواست تیم ایران متوقف شد»، «اختلال نامطلوب است»، «فقط چند هفته فرصت داریم تا به توافق برسیم»، «ایران باید هر چه سریع‌تر به میز مذاکره بازگردد». “مذاکرات نزدیک است” این یک بن بست است”، آنچه در 24 ساعت گذشته اتفاق افتاده را نمی توان پیشرفت نامید”، پیشرفت های فنی وجود داشته است. صبحمذاکرات خوبی در پیش است خیر رودخانه».

اما اگر تکه های کوچکی را که مسئولین آن طرف می گویند به عنوان یک پازل کنار هم بگذاریم، حقیقت هدف است. و جدا می شود تا جایی که حتی به روشنگری ما نیازی نیست.

اول اینکه گفته می شود پیشنهاد استراحت در اواسط دور هفتم و هشتم از ایران بوده است. در همین حال، علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران، می‌گوید «مذاکرات باید در این مرحله قبل از وقفه متوقف می‌شد». از طرفی این تعطیلات با تعطیلات سال نو همراه است و اگر علاقه مند باشد، هیئت ها از سمت اروپایی هستند. علاوه بر این، مکث بین دورهای مکالمه طبیعی است. چیزی که غیرطبیعی بود و طرف ایرانی قبلا صبور بود، وقفه در اواسط دور هفتم درخواستی بود. سه ایجاد شده. حال سوال اینجاست که اروپایی ها چه زمانی می گویندموراچرخ “7.5” شمارش شد. آیا با فشار زمان مشکل داشتید؟

اینکه خواسته های ایران در سند اساسی مذاکرات وین گنجانده شده است. موفقیت قابل توجهی که کام سه تلخ می کند ثانیاً، این احزاب ادعا می کنند که هیچ پیشرفتی حاصل نشده است و اگر چنین بوده است. محدود به مشکلات فنی است. سوال این است که چگونه وقتی ایران نسبت به آژانس حسن نیت نشان می دهد یا بر قصد خود برای زیر سوال بردن کل اصرار می کند؟ نویسنده یای نه شش دور قبلی، رسانه های وابسته سه آنها آن را موفقیتی برای خود و شکستی برای طرف مقابل می دانند، اما این که خواسته های ایران در اساس مذاکرات وین گنجانده شده است. آیا این یک دستاورد قابل توجه نیست؟

برای کسانی که می خواهند موفقیت تیم جدید ایران را کم اهمیت جلوه دهند. همان جمله «انریکه مورافقط در توییت بگویید: «ما اکنون نقطه مشترکی داریم که منطق داخلی کمی متفاوت در رفع تحریم ها دارد».

کافی است بگوییم که باراک راوید روزنامه نگار صهیونیست زیر اذعان کرد که «به همین دلیل است که اساساً موافقت کردید که خواسته های ایران ساختار مذاکرات را تغییر می دهد».

از سوی دیگر سه که این روزها می .وشد با تحریف اظهارات «میخائیل جغدنماینده روسیه در وین در حال رایزنی درباره اجرای استراتژی تقسیم بین ایران و متحدانش است. مسکو نباید این بیانیه را نادیده بگیرد که “پیشرفت های قابل توجهی در دور هفتم حاصل شده تا تلاش ها و همکاری های بیشتر وارد مرحله جدیدی شود.”

همچنین باید در نظر داشت که این طرف ها می گویند با این نتیجه که در دور هفتم داشتیم، تازه به نقطه ای که در تیرماه بودیم برگشتیم، به نقل از علی باقری که گفت: اختلافات قبلی همچنان ادامه دارد. وجود دارد و چندین “به آنها نیز اضافه شد.” اما مشکل اینجاست که باقری بلافاصله تاکید می کند که «این گفتگو باید صرفاً از طریق مذاکره بین دو طرف به توافق می رسید و نتیجه این شد که تیم ها در مذاکرات متوقف شدند و سپس به متون مورد نظر بازگشتند. همه طرف ها موافق هستند. از مذاکرات؛ در گفتگوهای جدی آنها.

یعنی از همان ابتدا مذاکرات وین باید با فصلی مبنی بر روشن شدن تمامی ابهامات و ضعف های پیش رو آغاز می شد. نویسنده این شش دور پیش بود و حالا به لطف قدرت چانه زنی تیم جدید دولت ایران، دیگر وجود ندارد.

پاسخ باقری به تکنیک قیود زمانی یا ضرب ضرب الاجل از طرفی نکاتی را نیز در خود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. «مورااو با شنیدن سخنان باقری که می‌گوید دور بعدی می‌تواند آخرین دور مذاکرات باشد، می‌گوید: «فقط چند هفته، نه چند ماه، برای توافق باقی مانده است». طبیعی است که طرف مقابل نظر ما را بپذیرد. ما می‌توانیم در اسرع وقت معامله کنیم.»

مواقعی بود که مقامات کاخ سفید مدام می گفتند که “توپ با ایران است تا ارزش خود را ثابت کند.” حال باقری با تغییر معادله بازی، همین جمله را برای شرکای واشنگتن معنا می کند سه اروپا برمی گردد و به شما یادآوری می کند که اکنون توپ در کنار شماست. اگر واقعاً می خواهید موافقت کنید و به دنبال زمان نیستید. به پیشنهادات ما فکر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید