۳ موشک فرصت‌طلبی که در سایه ماه از زمین فرار کردند/کوادکوپتری که برق‌دزدی می‌کند !



علم و فناوری ایران و جهان، امروز با رخدادهای گوناگونی همراه بود که گزیده‌ آنها در این گزارش آمده است.

به گزارش ایسنا، دیشب در حالی که ما در نیمه تاریک زمین قرار داشتیم و خبری از خورشید در آسمان ما نبود، آن طرف سیاره ما مردم قاره آمریکا شاهد یکی از تماشایی‌ترین رویدادهای نجومی یعنی خورشیدگرفتگی، آن هم از نوع کاملش بودند.

تصاویری متفاوت از خورشیدگرفتگی در آمریکا را از اینجا ببینید.

اما شاید جالب باشد که بدانید اگر موفق به تماشای خورشید گرفتگی نشده‌اید، می‌توانید به صدای آن گوش دهید! 

به صدای خورشید گرفتگی از اینجا گوش دهید !

ایلان ماسک کارآفرین برتر دنیای فناوری و بنیانگذار شرکت‌هایی نظیر اسپیس‌ایکس و تسلا با انتشار یک کلیپ کوتاه، تصویری از دوربین تعبیه شده روی یکی از ماهواره‌های استارلینک مستقر در مدار زمین را به اشتراک گذاشته است که در آن شاهد سایه انداختن کره ماه بر قسمتی از زمین هستیم.

فیلم خاص ایلان ماسک از خورشید گرفتگی در قاره آمریکا را از اینجا ببینید.

ناسا در جریان خورشیدگرفتگی کامل روز دوشنبه، سه موشک را در سایه ماه پرتاب کرد تا چگونگی تأثیر این پدیده را بر جو زمین بررسی کند. خورشیدگرفتگی روز دوشنبه به عنوان یک لحظه کلیدی برای تحقیقات در نظر گرفته شد، زیرا خورشیدگرفتگی کامل بعدی بر فراز آمریکا احتمالا در سال ۲۰۴۴ خواهد بود.

فناوران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان پکیج‌های نوین تصفیه آب و فاضلاب شهری، صنعتی و آب‌های خاکستری را به تولید رساندند که به گفته آنها در شرایط کم‌آبی فعلی استفاده از پکیج تصفیه آب‌های خاکستری می‌توان تا ۸۰ درصد آب مصرفی را در بخش خانگی بازچرخانی کرد.

در روزهایی که می‌دانیم با کمبود آب مواجه هستیم، می‌توانیم اطلاعات بیشتری درباره این دستاورد دانش‌بنیان از اینجا کسب کنیم.

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان با ساخت پانسمان‌های کلاژن‌ساز با استفاده از ذرات طلا، توانستند روند ترمیم و بهبود پوست‌های آسیب‌دیده را سرعت ببخشند.

برای اطلاع از جزئیات بیشتر این دستاورد می‌توانید به اینجا رجوع کنید.

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس توانستند دستگاه‌هایی را برای اندازه‌گیری و شناسایی ۹ گاز آلاینده صنعتی و شهری به تولید برسانند.

برای آشنایی بیشتر با این دستگاه ایران‌ساخت کلیک کنید.

یک شرکت دانش‌بنیان نوعی پودر غیرسمی تولید کرده که در معده موش‌ها و حیوانات موذی منجمد شده و تبدیل به خمیری سخت می‌شود تا این حیوانات بدون نیاز به سموم خطرناک شیمیایی نابود شوند.

در شرایطی که با تغییرات اقلیمی و آلودگی محیط زیست مواجه هستیم، برای نجات و حفظ محیط زیست بهتر است از این محصول دانش‌بنیان برای رهایی از حیوانات موذی استفاده کنیم.

قرار گرفتن مکرر در معرض انفجار می‌تواند باعث نفوذپذیری روده در افراد نظامی شود و این باعث می‌شود که عوامل بیماری زا به راحتی خون آنها را آلوده کنند. نویسندگان این مطالعه می‌گویند: یافته‌های این مطالعه ممکن است تأثیر بالینی گسترده‌ای داشته باشد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این که «انفجارها چگونه بر بدن انسان تاثیر می‌گذارند؟»، اینجا را کلیک کنید.

کوادکوپتری که با نشستن روی سیم برق شارژ می‌شود! مهندسان دانمارکی ابتکار جالبی برای مشکل شارژ پهپادها و کوادکوپترها به خرج داده‌اند. آنها کاری کرده‌اند که کوادکوپترها بتوانند با نزدیک شدن به سیم‌های برق شارژ شوند.

تحقیقات جدید نشان داده است که یک واکسن اسپری خوراکی علیه عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری(UTIs) به خوبی عمل می‌کند و تا ۹ سال از عود مجدد این بیماری در بیش از نیمی از شرکت کنندگان در مطالعه جلوگیری می‌کند. این روشی ایمن و مؤثر برای پیشگیری از عفونت ادراری و جایگزینی مناسب برای درمان آنتی بیوتیکی است.

اطلاعات بیشتر درباره این واکسن خوراکی را از اینجا بخوانید.

دعوی میان تسلا و اپل بر سر کشته شدن یک مهندس اپل پایان یافت. چرایی این ماجرا را می‌توانید از این بخش بخوانید.

در آینده ربات‌ها می‌توانند اسکلت‌های انعطاف‌پذیر داشته باشند. مهندسان دانشگاه «ام‌آی‌تی»(MIT) سعی دارند توانایی ربات‌های نرم را افزایش دهند.

و بالاخره اولین خانه جاذب کربن جهان نیز ساخته شد؛ این خانه در ژاپن دارای دیوارهایی است که از اولین بتن جاذب کربن دی اکسید(CO۲) در جهان ساخته شده‌اند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید