«زیر آسمان شهر» / حضوری دیگر در یک سریال مفرح از کجا شروع شد! خبرگزاری مهر ایران و اخبار سراسر جهان


خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: تابع کپشن چیزی شبیه جلد کتاب است که در آن طراح سعی می کند با انتخاب عناصر، فرم ها و صفحه آرایی با استفاده از گرافیک و موسیقی، مخاطب را از کار آگاه کند. موقعیت هایی که گاه بسیار متفکرانه، متفکرانه و حساب شده به مخاطب ارائه می شود و گاه چنان بی دقت و با انجام یک وظیفه اجباری ایجاد می شود که با جلوه ای بصری توجه بیننده را از پایه منحرف می کند.

آنچه که دستاویزی برای بازگشت به کلیدواژه «تیتراژ» شده است مروری بر ماندگارترین و خاطره انگیزترین موسیقی مربوط به برخی از برنامه ها و آثار سینما و تلویزیون است که خاطرات تلخ و شیرین بسیاری از بینندگان و بازگشتی به آنها را برای ما در بر می گیرد. هر زمان. شرایط می تواند دنیایی از خاطرات را به ارمغان بیاورد. خاطره ای که پس از شروع و انتشار در نوروز 1400 به استقبال مخاطبان رفت، باعث شد هر جمعه و از گذر آن تا سال هایی که حالمان بهتر از این روزهای دردناک است، روح و روان خود را در قالب خاطره ای هفتگی به آنها تقدیم کنیم. بود، بیا بریم

«بازی خاطره با زیرنویس دائمی» نام مجموعه ای از گزارش های آرشیو با همین رویکرد است که هر هفته می توانید آن را در گروه هنری خبرگزاری مهر مشاهده کنید.

در چهلمین شماره از این رسانه به سراغ موسیقی سریال «زیر آسمان شهر» به کارگردانی مهران غفوریان، آهنگسازی مهدی غفوریان، ترانه ای از محمدعلی شیرازی و خوانندگی امیر تاجیک از پیشکسوتان رفتیم. موسیقی پاپ دهه هفتاد و هشتاد که در سال 1380 تولید و پخش شد و تا به امروز به یکی از پرمخاطب ترین سریال های سیما تبدیل شده است. سریالی که پیاز سیر مدت ها در آن گویی در یک جلسه نانوشته هماهنگ شده بود تا بینندگان را با سریالی آشنا کند که می تواند به یکی از ماندگارترین سریال های سیما تبدیل شود. سریالی که از فصل سوم دچار تکرار و بی موضوعی شده و با کیفیت پایین به پایان رسیده است، قطعا یکی از خنده دارترین و متنوع ترین سریال هایی است که نوع شخصیت های آن توسط تیمی منسجم از نویسندگان و کارگردانان بر روی مخاطب ساخته شده است. مهران غفوریان با استقبال خوب حضار روبرو شد.

جایی که شروع شد

«زیر آسمان شهر» یکی از سریال های طنز شبکه سه سیما است که فصل اول آن در سال 1380 توسط رضا عطاران، نیما حسن نیا، حمید برزگر و سروش صحت و به کارگردانی مهران غفوریان پخش شد و بسیار خوب بود. سازندگان تصمیم گرفتند فصل های دیگر این سریال را تولید کنند. البته محبوبیت فصل های بعدی این سریال هرگز به جادو و فانتزی قسمت اول نرسید، اما بدون شک این سریال را به عنوان یکی از پیشروان سبک جدید سریال های کمدی تثبیت کرد. مهران غفوریان اگرچه در مقام کارگردان با خودش آشتی نکرد، اما پس از پشت سر گذاشتن حواشی بسیاری که در عرصه بازیگری اش شکل گرفته بود، تصمیم گرفت بازیگری را تجربه کند، اما جریانی را راه اندازی کرد که می توان از آن به عنوان سریال استفاده کرد. وی از یکی از مجموعه های طنز نویسنده به سبک و سیاق جدید یاد کرد.

در فصل اول تا سوم این سریال که با داستان های طنز از زندگی اقشار مختلف جامعه شهری در آپارتمان به مخاطبان خود معرفی شد، حمید لولایی (فصل اول تا سوم)، اکبر عبدی (فصل سوم)، یوسف تیموری. (فصل اول)، مجید صالحی (فصل 2)، مهران غفوریان، کیومرث ملک مطیعی، ملکه رنجبر، نصرالله رادش (فصل اول)، برزو ارجمند، بیژن بنفشه خواه (فصل 3)، آرام جعفری (فصل اول)، اشکان (Season1) کامران ملک مطیعی (فصل اول)، مینا جعفرزاده (فصل دوم)، رضا ژیان (فصل سوم)، حسن پورشیرازی (فصل سوم)، اکرم محمدی (فصل سوم)، رامین ناصر نصیر (فصل سوم)، غلامرضا نیکخواه (سوم) فصل) پوراندخت مهیمان (فصل سوم)، پرستو صالحی (فصل دوم)، ساناز سماواتی (فصل سوم)، رضا فیاضی (فصل سوم)، آرش میراحمدی (فصل سوم)، معصومه کریمی (فصل اول)، شهرزاد جعفری (دوم) فصل)، نیلوفر سجادی (فصل سوم)، شیوا بلوریان (فصل سوم)، رامین پرچمی (فصل دوم و سوم) الف)، فرهاد پورگرجانی (فصل سوم)، غزل صارمی (فصل سوم)، شراره درشتی (فصل سوم) به عنوان بازیگران اصلی حضور داشتند.

جایی که شروع شد

در گروه بازیگران مهمان اسامی هنرمندانی چون سیروس میمنت، محمود بنفشه خواه، رضا بنفشه خواه، مختار صائقی، بهنوش بختیاری، عیسی یوسفی پور، امیرحسین مدرس، ابراهیم آبادی، پرویز شفیع زاده حضور دارند. غلامحسین لطفی، فخرالدین صدیق شریف، امیر غفار منش، رامتین حمی فرد، پژمان بازغی، مهدی صبایی، محمد ورشوچی، حسن زارع، مهران ضیغمی، فرحناز منافی ظاهر، پروین میکده، مشائین نمحاباتی، شهبانو هوشفادریان، ، جعفر بزرگی، علی اوسیوند، علی انصاریان، رضا عطاران، محسن قاضی مرادی، غلامرضا نیکخواه، میلاد محرمی، مهری مهریا، کیوان ملک اندرومش محمدی، محمدی محمدی، سریال فصل های محمد محمدی.

اما در کنار اجرای سریال «شناسنامه» به موسیقی تیتراژ پایانی سریال می رسیم که قطعا یکی از مهم ترین قسمت های سریال «زیر آسمان شهر» بود. موسیقی که هنوز هم یکی از پرطرفدارترین موسیقی پاپ ایران در دهه 70 به شمار می رود و می توان آن را جریانی از آثار دانست که مهدی غفوریان به عنوان آهنگساز و امیر تاجیک به عنوان خواننده نقش موثری در تثبیت و ماندگاری آن داشتند. به گفته امیر تاجیک، اولین پایه‌های شکل‌گیری او از خانه رضا شفیعی جم ایجاد شد و به یکی از آهنگ‌ها و موسیقی‌هایی تبدیل شد که در دهه 1980 برجسته شد.

جایی که شروع شد

امیر تاجیک از خوانندگان با استعداد و خوش صدای موسیقی پاپ ایران که می توان او را از پیشگامان موسیقی پاپ ایران در دهه 80 نامید، یکی از گویندگان رسانه ای او درباره حضورش در همزمان با تولید سریال زیر آسمان، برخی از هنرمندان پاتوقی با محوریت خانه رضا شفیعی جم داشتند، فضایی که دوستی من با بچه های زیر آسمان آغاز شد و باعث شد تا در این سریال پرمخاطب حضور پیدا کنم. خواننده تیتراژ مجموعه «زیر آسمان» که می توان از آن به عنوان بهترین کارگردانی مهران غفوریان یاد کرد، توضیح داد: همزمان با مجموعه «زیر آسمان» برخی از هنرمندان نشستی با محوریت رضا شفیعی داشتند. خانه جم، فضایی در دوستی من با بچه های زیر آسمان، شروع شد و باعث شد تا به عنوان خواننده تیتراژ این سریال پرطرفدار ظاهر شوم.

زمانی که مهدی غفوریان یک روز به من گفت: برادرم (مهران) سریال زیر آسمان شهر را اجرا می کند و ما تصمیم داریم در خوانندگی آن پیش قدم باشیم. من هم قبول کردم که در این پروژه شرکت کنم. البته ابتدا آهنگ دیگری برای این سریال در نظر گرفته شده بود، اما پس از مدتی متوجه شدیم که این آهنگ مجوز ندارد، به همین دلیل متن آن را تغییر دادیم و سپس به سازمان صدا و سیما ارائه کردیم که در نهایت پذیرفته شد و کار انجام شد. همان بود. مخاطب

او که مدت هاست در کنسرت هایش از موسیقی زیرنویس به عنوان یکی از پرطرفدارترین قطعات استفاده می کند، در این گفت و گو افزود: آلبوم موسیقی «زیر آسمان شهر» را هم منتشر کردیم. پس از این روند و موفقیت در ساخت موسیقی زیرنویس بود که به من پیشنهاد حضور در سریال «دختران» داده شد و پس از اینکه عوامل سریال چندین خواننده زیرنویس را تست کردند، در نهایت خواننده نهایی سریال زیرنویس شدم. من برای این سریال انتخاب شدم.

جایی که شروع شد

این خواننده که صاحب سبک موسیقی پاپ کشورمان است و در این سال ها به تولید و خلق آثار موسیقایی بدون کمترین حد و مرز به ویژه در عرصه های ملی میهنی می پردازد، در قسمت بعدی گفت و گو برای تقویت حضورش در تلویزیون و تقابل با به لطف همکاری او با مهدی غفوریان به عنوان آهنگساز و مهران غفوریان به عنوان کارگردان سریال «زیر آسمان شهر» که توانست مخاطبان را با مجموعه محبوب آشنا کند. شرایطی که باعث شد به خاطر عبادتی که در تلویزیون داشتم به کارم با این رسانه ادامه دهم. اما متأسفانه بعدها برداشت های نادرستی از سوی برخی از تهیه کنندگان موسیقی صورت گرفت که من را بسیار متاسف کرد. اما هنوز خوشحالم که با تعدادی دیگر از خواننده های آن سال ها برای تبلیغ موسیقی پاپ ایرانی آمدم. آمدیم تا به موسیقی شهرت و شخصیت بدهیم. متأسفانه آوازه ای که واقعاً بعد از ما از موسیقی رخت بربست و با چند مورد نادر، قدرت محتوایی زمان ما را ندارد.

تاجیک در گفت و گو با رسانه ها با اشاره به پیشنهادات متعدد تهیه کنندگان و صاحبان آثار سینمایی و تلویزیونی برای حضور در تیتراژ گفت: پس از خواندن موسیقی زیرنویس سریال زیر آسمان شهر، چندین آهنگ را هم خواندم. آثار سینمایی و تلویزیونی اما متأسفانه به مرور زمان همه چیز تغییر زیادی کرد و خواندن زیرنویس به شکلی عجیب وارد فضای کسب و کار شد و حرف اول و آخر را پول زد. حتی بارها دیده‌ام و شنیده‌ام که برخی از خوانندگان حتی برای حضور در یک مجموعه موسیقی پول می‌دهند، به این معنی که شما به عنوان یک هنرمند مستقل در یک ماجراجویی گرفتار شده‌اید که دیگر نمی‌توانید آن احساس را به مخاطبان خود منتقل کنید. زیرا پول تعیین کننده شرایط نهایی است.

جایی که شروع شد

این خواننده که آلبوم «همکلاسی» او نیز یکی از آثار باکیفیت موسیقی پاپ محسوب می شود، در گفت وگویی دیگر درباره سریال «زیر آسمان شهر» گفت: «زیر آسمان شهر» جزو اولین سریال هایی بود که ترانه داشت. خوانده شده در آهنگ عنوان. این را هم بگویم که فضای موسیقی بستر دلنشینی برای مخاطبان بود. با این حال، 10 سال پیش فضای موسیقی بسیار بدیع‌تر بود و احترام خاصی برای آنچه عصر طلایی موسیقی نامیده می‌شود وجود داشت. ما همچنین با چیزی شروع کردیم که در آن زمان به یادگار مانده بود، عمدتاً به دلیل فضای نوستالژیک مثبتی که در خاطرات مردم باقی مانده است.

در هر صورت موزیک تیتراژ سریال «زیر آسمان شهر» قطعا یکی از بهترین و خاطره انگیزترین ملودی های مربوط به سریال ها و سریال های تلویزیونی است که در آن زمان به دلیل نداشتن پیشینه موسیقایی که بسیار محدود بود، تبدیل شد. یک کار قابل قبول برای شنوندگان بود که می توانستند سال ها سفر کنند تا همه چیز متفاوت و مهربان تر از امروز شود.

دیدگاهتان را بنویسید